ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > hoe moet ik glazuren?

Ik geef vrijwillig kleiles op een basisschool en ik bak de klei. Nu stond er nog glazuur van veka en ben ik begonnen met het glazuren van de werkstukken.
Maar het resultaat is erg slecht. Ik mis dus nog een heleboel kennis. Kan ik de grondbeginselen van het glazuren op deze website vinden(ik zoek me al enige tijd suf).Of weet iemand een goed boek waarin het duidelijk uitgelgd wordt?
Alvast bedankt voor de hulp.
gevraagd

8 antwoorden

  • Hoi Marieke,
    Er zijn veel boeken. Het is handiger een korte cursus te volgen. Een middag naar een pottenbakker gaan en je problemen aan hem voorleggen is absoluut het meest efficiënte.
    Suc6 Cor
    beantwoord
  • Wat leuk, ik ben net een paar minuten lid en ik krijg al meteen antwoord op mijn vraag.
    Naar een pottenbakker gaan, daar was ik nou nooit op gekomen. Die staan nog zo ver van me af. Een onbekende wereld die ik inga. Maar wel erg leuk.
    Bedankt Cor.
    beantwoord
  • Marieke, ik vind het belangrijk dat je weet, hóe met de glazuren om te gaan. Je geeft aan dat het nog een onbekende wereld voor je is en wanneer je les geeft op een basisschool en op een gegeven moment de leerlingen in het glazuren zou willen betrekken dan zitten er wel degelijk haken en ogen aan, qua veilig werken.
    Dat geldt ook voor jezelf natuurlijk.
    Goede voorlichting is voor het glazuren érg belangrijk!
    Handschoenen dragen tijdens het werken.
    Het dragen van een mondkapje (zowiezo al bij de bereiding) vind ik ook noodzaak!
    In de bibliotheek zijn er boeken over het pottenbakken/glazuren. Wanneer ze niet aanwezig zijn kan men het waarschijnlijk via de computer bestellen in de bib.
    Veel succes! Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Glazuren is niet zo simpel als het lijkt. Er hangen heel veel dingen af hoe het glazuur eruit komt te zien.
    Hoe dik is het erop aangebracht? Waar staat het werk in de oven? Is het gekwast, gespoten og gedompelt? Wat is de eindtemperatuur van het werk etc.
    Ik heb meegemaakt dat 2 studiegenoten hetzelfde glazuur gebruikten en in dezelfde stook is gegaan. De werken kwamen er totaal verschillend uit. Verrassend, maar heel spannend. Een cursus volgen is inderdaad een optie, maar, glazuren blijft moeilijk.... Succes.
    beantwoord
  • Zoals de anderen al aangeven, is glazuren niet zomaar iets dat je doet. En inderdaad zijn er toch wel wat aspecten die je in ogenschouw moet nemen. Kijk in de bib eens naar een paar boeken en ga je er in verdiepen, vast is er wel iemand in de buurt die les/workshops geeft waar je meer kunt leren over glazuren en vooral ook de veiligheid om een en ander te doen.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Bedankt alle reacties.
    Ik woon in een dorp dus ik moet de boeken via internet bestellen. Er zijn heel veel boeken over keramiek. Ik heb er al een aantal besteld maar heb toch nog niet het boek gevonden waarin de basis van bakken en glazuren duidelijk wordt uitgelegd.
    beantwoord
  • Dag MArieke,

    Probeer eens het boek pottenbakken van Bakker en van Veen, een handboek met veel informatie, oud maar nog steeds goed en goed te lezen
    succes ermee
    Netty Janssens
    beantwoord
  • De grondbeginselen van het glazuren kan men vinden, door héél veel boeken door te lezen. (is soms droge stof) :-)

    Maar.... naar mijn mening bevat geen enkel boek de totale beginselen en de veilige omstandigheden hieromtrent.
    Qua veiligheid vindt ik het vaak een zielig vertoon want in veel boeken wordt er naar de maatstaven van nu, voor de beginner niet over veiligheid gesproken!
    Mogelijk neemt men aan dat men dat weet???

    Wanneer zoals Marieke, spreekt over een basisschool en daarmee wil werken in de vorm: keramiek, dan is een waarschuwing mogelijk goed op zijn plaats....
    VEKA had bijv. in het verleden een aantal loodglazuren die men mogelijk gebruikt zonder daar de veiligheidsnormen van in acht te nemen.

    Marieke spreekt van een VEKAglazuur die er al stond...

    Loodglazuren zijn niet geschikt om bijv. te gebruiken als gebruiksgoed.
    Hoe vaak worden er voor bijv. Moederdag op een basisschool geen dingen gemaakt die Moeder onwetend op tafel zet....met nootjes er in.....
    Gebruik bijv. geen loodglazuur voor gebruiksgoed!
    Glazuren en ook werken met klei in de keramische vorm is nu niet iets wat men zo maar éven kan toepassen in elke vorm op de basisschool.
    Als vrijwilliger is het oppassen geblazen in 2009 want alles komt terug bij de basis.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.