ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > strepen in het glazuur

Hallo iedereen. Ik zit met het volgende probleem : ik zou graag transparante glazuur aanbrengen zonder strepen in het oppervlak en zonder te spuiten.

Alle penselen die ik gebruik (ook de zachte chineese vakborstels) maken strepen die na het gladbranden zichtbaar blijven.

Het gaat om transparante glazuur van Welte (KGG 71)aangemaakt met KUR-8 (penseeladditief), CMC (lijm) en bentoniet (zweefmiddel) met 800 ml water per kilo poeder. Gladbrand op 1045°, 20 minuten pendelen.

Alle ideeën zijn welkom.
gevraagd

28 antwoorden

  • Hey Jo
    Dompelen misschien?
    Groetjes Tiff
    beantwoord
  • Dag Tiff,
    Nee, helaas. Dat was ik vergeten te vermelden. Dompelen is ook niet goed. Ik heb een bedrijfje in de productie van tegels (www.stillis.be). Onze tegels worden met de hand gemaakt in een beschermde sociale werkplaats in Vlaanderen door psychiatrische patiënten.
    Ze zien dompelen en spuiten niet zitten. Enkel met de borstel lijken ze vol te houden en leuk te vinden (dan kunnen ze zitten, worden ze niet vuil, moeten ze geen bril tegen spatten dragen en kunnen ze praten met elkaar -geen lawaai-).
    Toch bedankt.
    beantwoord
  • Met dompelen hangt de achterzijde van de tegelscherf ook vaak vol glazuur en blijkt het toch een geklidder te zijn.
    beantwoord
  • Probeer eens om de tegel voor het glazuren nat te maken Jo.
    Dan zuigt de tegel minder en krijg je zodoende minder strepen.
    Frans
    beantwoord
  • voeg wat cmc bij je glazuur en je hebt geen strepen
    beantwoord
  • Dat zit er al in Dimitri
    Maar misschien niet genoeg
    beantwoord
  • Jo,
    Uw vraag is zoiets als hoe u een omelet kunt bakken zonder de eieren te breken. :-)
    Zoals Dimitri aangaf: CMC toevoegen. Nu is het wel moeilijk aan te geven hoeveel er in een bepaald glazuur moet worden toegevoegd.
    Blijkbaar hebt u er nog te weinig in gedaan. De CMC-lijm/suspender moet, zoals u vast wel weet, eerst worden in water opgelost (een beetje anti-schimmel-product bijvoegen om het te stockeren). Bentoniet hoeft zelf niet meer bij de juiste hoeveelheid. Te veel CMC is, wanneer het glazuur pas na 1 minuut droog is. Even uitproberen. De CMC-lijm gaat toch totaal verbranden en heeft geen effect op het eindresultaat. Het glazuur aanbrengen met een zeer platte, brede (>6cm) en zachte kwast. Het type dat men al eens in de bakkerijen wordt gebruikt om taart en koek te besmeren. Enkele lagen aanbrengen, kruisgewijs. Wat ook zeer belangrijk is, of u wel hoog genoeg gestookt hebt. Pendelen is uiteraard gunstig, maar dan wel bij een optimale temperatuur. Een glazuur SK02a gaat nog niet uitvloeien op 1020°C, zelfs niet na 2 uur pendelen.(bij wijze van voorbeeld).
    beantwoord
  • Ik breng mijn transparant glazuur ook aan met een kwast en zonder strepen. Voeg een loodfritte aan je glazuur toe of koop een loodhoudend transparant glazuur.
    Rob
    beantwoord
  • Hartelijk dank allemaal voor jullie talrijke reacties :

    Ik ga eens meer CMC toevoegen (Dimitiri) en die CMC vooraf oplossen in water (Lucien). Ik wist niet dat dat nodig was. KUR-8 en bentoniet ga ik links laten liggen (Lucien).

    Verder ga ik ook die brede en zachte borstels zoeken waar Lucien over sprak en de tegels bevochtigen vooraf (Frans). Tot slot ga ik ook nog wat hoger gladbranden (Lucien).

    Hartelijk dank iedereen voor de tips. Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.
    beantwoord
  • Rob, bedankt voor je reactie maar lood is omwille van de giftigheid uitgesloten.
    beantwoord
  • Hallo Jo
    Ook ik had altijd problemen met transparant glazuur.
    Niet alleen strepen maar ook matte stukken en /of melkachtig. Sinds ik hoger stook en langer pendel op eindtemperatuur ( 1 uur) gaat het een heel stuk beter.
    Breng het glazuur ook op met een brede kwast.
    Groet marjo
    beantwoord
  • Jo,
    Als u in 'lood in glazuur' een gezondheidsprobleem ziet, zou ik u ook het gebruik van kristallen glazen ten zeerste ontraden. Kwestie van consequent te blijven. Het zit namelijk zo dat kristalglas is gemaakt van gewoon glas, waar men loodoxyde in versmolten heeft. Als u dit niet zo'n risico vindt, kan u gelijk uw gebroken kristalglazen vermalen tot poeder. Dit noemen ze dan een loodfritte. Nu ja, waar rook is, je weet wel. :-)
    beantwoord
  • Wat Jo bedoelde was het feit dat loodfritte toch wel schadelijk is voor de gezondheid.
    Hij werkt met patienten in een sociale werkplaats.
    Dus loodfritte kan niet bij de glazuur waar hij mee werkt.
    Het eindproduct zal ook met loodfritte geen gezondheids risico's mee brengen maar dat doet hier niet terzake.

    Frans
    beantwoord
  • Frans,

    Als een loodbisilicaat fritte een probleem is bij de verwerking ervan, is elke fritte een probleem. Mijn opmerking doet hierbij wel degelijk ter zake. de verwerking moet en zal zeker onder begeleiding gebeuren. men werk hier niet met een spuit-installatie en enkel met reeds aangemaakte glazuren. Dit is spoken zien waar er geen zijn.
    beantwoord
  • Dit label zit op zakken met Loodbisilicaat
    verder zonder commentaar van mijn kant.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Zoals ik reeds zei; in het reeds aangemaakt glazuur kunt u het nog opdrinken, maar niet meer inademen of in bijten.
    Op een pak zout staat ook de vervaldatum verkoop, maa er staat echter niet bij dat een inname van 500 gr. dodelijk is.
    beantwoord
  • Leuke tegeltjes Jo
    ik heb even op jullie site gekeken en ben nu ook benieuwd hoe t uitpakt met de tips die je hebt gekregen,

    groetjes Tiff
    beantwoord
  • TIFF : Bedankt om te gaan kijken.

    MARJO : Ik ga eens een uur pendelen op hogere temp en kijken wat dat geeft. Bedankt voor de tip.

    LUCIEN EN FRANS:
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik tegels met loodhoudende glazuren vaak heel mooi vind. Ze hebben zo'n typische 'parelmoerglans'.

    Twee problemen met loodhoudende glazuur :

    1) Ik kan mijn psychiatrische patiënten echt geen latexhandschoenen laten dragen. Ze zweten daar namelijk in en dat zweet kan niet verdampen. Zonder handschoenen dan ? Zelfs met een borstel komt er glazuur op hun blote huid en ik dacht dat de huid ook lood kan opnemen ?
    2) Geeft de oven geen loodhoudende dampen ? ONze oven staat in de werkruimte zonder afzuiging (maar met luchtrooster vlakbij). We stoken enkels 's nachts omwille van het nachttarief en omwille van de fluordampen.

    Wat is jouw mening over deze twee problemen ? Misschien ook wat tegenwerk van Frans, Frans ?

    Lucien je schrijft op een gegeven moment "loodbisilicaat", is dat geen lood in gebonden toestand en dus ongiftig ?
    beantwoord
  • Jo,
    Om met de hand te glazuren gebruikt men dunne katoenen wegwerphandschoenen. Latex handschoenen zijn niet voor dit doel aangewezen.(en hopelijk zit er niemand tussen met latex-allergie )
    Voor dat u met personeel gaat werken dat met glazuren moet omgaan, zou ik u aanraden u eerst zelf beter te documenteren.
    1- Wat is een fritte, waarom een fritte gebruiken en welke fritte gebruiken.
    2- Als men spreekt van een "loodhoudende fritte", hoeveel lood zit er in deze fritte. Komt loodoxyde vrij door aanraking of komt dit vrij bij verhitting.(en hebben we een rookafvoerkanaal in de werkplaats?)
    2- Als uw glazuursamenstellingen fluor bevatten en u daarom 's nachts moet bakken, wat the..**+.. hebt u dan tegen glazuren met een fritte die loodoxyde bevat.( zie punt 1)
    3- Als ik spreek over "loodbisilicaat" is dat voor mij de meest extreme loodfritte in mijn atelier, en niet minder veilig dan de overige grondstoffen.
    4- Gebruikt u nog kleurvormende oxydes, of werkt u al met de veilige Instant colors ( dit zijn kleurfrittes). Hebt u daar nog geen vragen over of is het enkel het woord 'lood' dat de trigger is.

    Als u veilig wil werken: eerst uzelf goed documenteren met wat voor materialen u te maken hebt. En geloof me ( of niet, laat eigenlijk koud) er wordt nogal wat nonnens verteld hoor!
    beantwoord
  • Lucien,

    Ik apprecieer enorm jouw inbreng en ik luister altijd aandachtig naar mensen met een sterk afwijkende mening, zoals de jouwe in het debat over lood. Ik weet uit ervaring dat deze 'einzelgangers' het gelijk vaak (niet altijd) meer aan hun kant hebben dan de kudde.
    Er is dus geen nood om zo scherp uit de hoek te komen.

    Ik probeer al 18 maanden om een nieuwe activiteit te ontwikkelen binnen de arbeidszorgateliers in Vlaanderen: Mooie handgemaakte tegels produceren aan een prijs die kan concurreren met pakweg Marokko. Als het lukt kan ik misschien honderden van deze mensen een job geven waar ze fier op kunnen zijn. Beter dan dozen dichtplakken, lijkt me. Zelf zal ik daar ook goed bij varen natuurlijk.

    Da's mijn droom, maar voorlopig stop er ik nog altijd meer geld in dan eruit komt. 'S nachts sta ik vaak nog over mijn werktafel gebogen en 's morgens sta ik er weer. Het is financieel en fysisch zwaar voor mij en voor mijn vrouw en kinderen. Go easy on me, we delen dezelfde passie: keramiek.

    Touché met die oxides trouwens. Ja ik gebruik o.a. chroom.
    beantwoord
  • Jo,
    Hoe is het spreekwoord nu weer ? " Een chirurg met zachte hand, maakt stinkende wonden" ( bij benadering ? :-) )
    Blijkbaar heeft het u toch aan het nadenken gezet. En ik ben geen politicus die zondag stemmen moet scooren.
    - Neem het potje/doosje/pakje chroom(oxyde) voorzichtig op, met latex handschoenen, en dump dit in De Groene Box, gestemd voor 'giftige stoffen'. Dat doet u ook met Cadmium, Selenium, Vanadium, Antimoon, Molybdeen, Nikkel en Uraan -oxydes,-carbonaten, -sulfaten enz. En verwittig het reciclage-park, zodat ze de nodige maatregels kunnen treffen bij overname van The Box.
    - In kleurfrittes zitten de hierboven vermelde kleurende mineralen ook, maar zoals lood (fritte) , gebonden aan meerdere non-toxische mineralen.
    - Als u reeds een ventilatie-rooster dichtbij de oven hebt, waarom dit 'verluchtingskanaal' niet gelijk gebruiken als aansluiting voor een rook-kap. Dit kost omzeggens niks. Beetje handigheid en wat kachelpijp. Zie voor dit item op dit forum. Ik weet zo niet direct waar dit staat, maar kunt u gelijk ook de overige tips eens doornemen.
    - De katoenen handschoenen heb ik van bij EURO-shop. En halloo, Nederland, gebruiken jullie maar verder latex-handschoenen. Die zijn ten minste waterdicht. :-)))) Alle gekheid daargelaten; het juiste type is van zeer fijn tricot waar best wat rek in zit. Kunt u ook meerdere keren gebruiken. Bevraag dit bij De Porselijne Fles. Die werken er al generaties lang mee, en weten waar ze te koop zijn.
    beantwoord
  • Ok, Lucien. Ik heb loodbisilicaat gekocht. Ik ga het eens proberen. Hoe maak ik daar nu de perfecte transparante glazuur mee (Kaolien, kwarts, veldspaat, wat moet erbij) ? Hoeveel water erbij, nog additieven of niet ? Stookcurve ? Pendelen ?

    Ik wil het gebruiken voor aardewerk op rode klei met kleurende oxides of bodystains toegevoegd.
    beantwoord
  • JO,
    U had dus twee opties:
    1- hoger stoken (Marjo)
    2- een beetje loodfritte bijvoegen (Rob).
    Bij het glazuur KGG71 wat u nu gebruikt, 3% loodbisilicaat toevoegen. Het glazuur bevat dan ongeveer 1% gebonden loodoxyde.

    Een glazuur zelf maken is reeds een stapje verder. Het is best dat u eerst stap 1 van mijn vorige mail opvolgd. Het is wel iets complexen dan een recept voor pannekoeken. Ik zou in elk geval niet met loodbisilicaat vertrekken. Gezien u hier op nul vertrekt, zijn er frittes die beter geschikt zijn dan loodbisilicaat. Er is nog steeds een groot verschil tussen een 'loodhoudende' fritte en loodbisilicaat. En dit moet u eerst begrijpen voor u met grondstoffen begint te stoeien.
    Gauw nu naar de bib. om een boek omtrent glazuur zelf maken.
    beantwoord
  • Jo, koop nu ook eens honinggeel en flesgroen glansglazuur van Welte, en voeg hier 20% loodfritte aan toe. Deze combinatie wat dikker aangebracht geeft mooie transparante resultaten op tegels.

    Rob
    beantwoord
  • Jo,
    Onderstaand recept bevat geen fritte, maar is wel op basis van grondstoffen die u vroeg of laat toch moet aanschaffen als u zelf glazuren wil maken. Indien het resultaat niet glanzend genoeg is, kunt u daar alsnog een kleine loodbisilicaat aan toevoegen.

    TRANSPARANT GLAZUUR 04a - 03a ( 1045 °C)

    Natrium veldspaat 43 %
    krijt 15
    Kaolien 14
    Kwarts 14
    Lithiumcarbonaat 8
    Zinkoxyde 6

    water toevoegen tot vloeibaar is, en door een zeef halen.
    CMC lijm aan toevoegen tot het glazuur goed kwastbaar is.
    beantwoord
  • Hier zijn wat resultaten :

    - 3 % loodbisilicaat toevoegen lijkt extra problemen te geven, Lucien. Ik verkrijg dan een 'grijze stipjesnevel' her en der op het glazuur

    - voldoende, in water opgeloste, CMC toevoegen (en verder niets) lijkt de oplossing te zijn. Ik voegde 20 gr CMC toe op 1 kg poeder en het penselen ging inderdaad zonder strepen. Hoera.
    beantwoord
  • ben blij voor jou jo dat het probleem is opgelost ik zeg altijd luisteren naar de meester
    beantwoord
  • Overschakelen op plan B: Lithiumcarbonaat 2% toevoegen.(indien het glazuur niet voldoende uitvloeid
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.