ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > sinterengobe

In Lisse werk gezien van Jean Raymond Meunier, prachtig (www.meunierjr.com)! Gelijk zin om met cinterengobe te gaan experimenteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik stook op 1200 graden. Het werk was heel mat en er lijkt ook nog wat strepen oxides mee gestookt te zijn... Heeft iemand een basisrecept?

Alvast dank,
Bart
gevraagd

3 antwoorden

  • Bart,
    Heb je nog wat dekkend wit glazuur staan voor 1300°C. Doe er nog wat gebrande kaolien of mulliet aan toe. Een 1200°C basisglazuur wit kan ook, maar dan moet u er nog wat meer gebrande kaolien aan toevoegen. Probeer eens een wit glazuur voor 1200°C mee in de biskwiebrand te stoken. Hebt u al enig idee hoe een sinterengobe werkt.
    beantwoord
  • Een goed basis recept stel je samen door witte kleipoeder (liefst de klei die je reeds gebruikt) samen met 2 tot 10% krijt of alkalische fritte.
    proefjes maken. De sinterengobe die een klein beetje gaat glimmen is goed gesinterd.
    Het is ook in te kleuren met kleurstoffen en oxides.

    Frans
    beantwoord
  • Hoi Lucien en Frans,
    Dank voor de snelle reacties! Nu moet ik aan de slag met het maken van proeven... schuif dit altijd te snel voor mij uit omdat er altijd zoveel te doen is. Ga er zeker mee aan de slag!
    Groetsels,
    Bart
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.