ALGEMEEN > Kleien voor beginners > groot werkstuk altijd uithollen?

Ik heb al een tijd geleden cursussen gevolgd en wil nu zelf de draad weer oppakken.
Nu wil ik een grote kikker maken, maak ik die eerst massief, daarna doorsnijden en uithollen en vastplakken?
Ik weet het niet meer, misschien kan iemand mij helpen?
gevraagd

12 antwoorden

  • Kijk even op de de site van Teleac: cursus boetseren met klei.
    Onder onderstaande link vind je informatie over het uithollen.
    www.teleac.nl/.../index.jsp

    mvg Yoka
    beantwoord
  • ja eerst je kikker maken, dan wat laten aandrogen, zo goed mogelijk doorsnijden, soms op meerdere plaatsen,
    dan de stukken een beetje insnijden en met kleislib ertussen de boel weer aan elkaar zetten, en weer netjes afwerken, en vergeet geen ontluchtings gat ! te maken(onderkant)
    succes en laat maar een foto zien hoe ie is geworden.....
    groetjes
    beantwoord
  • U kan het ook zo proberen, Karin:
    Gezien de vorm van een kikker vrij compact en rond is dan u beginnen met van strech-verband een prop te maken, net iets kleiner dan de kikker. Begin met een eindje verband dat buiten de prop blijft hangen. Bedek deze prop met klei, en laat het eindje verband, wat het begin van de prop is, onderaan, vrij naar buiten hangen. Werk je kikker af. Eens de klei een beetje stevig is geworden, trekt u voorzichtig aan het uiteinde van het veband en rol voorzichtig uit. Zo hoeft u niet uit te hollen of te versnijden.
    beantwoord
  • 2de mogelijkheid: Als de vorm de eerste methode niet toelaat, snij dan de ruwe vorm uit in piepschuim. Eens het werkstuk stevig genoeg is uitgedroogd, via een gaatje, wat thinner in gieten. Dit zal het piepschuim doen smelten, en klaar.
    beantwoord
  • 3de mogelijkheid: Plastic zakje vullen met o.a. chamotte of zand tot de gewenste grootte. Zelfde werkwijze als 1e en 2e tip. Onderaan een gaatje maken en chamotte laten uitlopen. Plastic zakje zal wel verbranden in eerste stook.
    beantwoord
  • De methode van tokking werkt echt prima.
    Hanneke
    beantwoord
  • Wat is tokking ?
    beantwoord
  • Misschien een Engels sprekende kip, ha,ha. Ben ook benieuwd.
    beantwoord
  • Ik heb het opgezocht: Tokkings zijn een soort mini-mini-kabouterjes die via een gaatje onderaan het werkstuk, dit 's nachts komen uithollen. Ze gebruiken dit materiaal voor hun eigen huisjes te bouwen.
    beantwoord
  • Ik denk dat ze het advies van A.Stokkink heeft bedoeld:)
    Fijn veel tips te krijgen bedankt!
    beantwoord
  • Nu ja, de hal schilderen via de brievenbus gaat ook. :-)
    beantwoord
  • Lucien komen die ook in Nederland voor? Of is dat een typisch Belgisch verschijnsel, ha,ha.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.