ALGEMEEN > Kleien voor beginners > bollen maken

Wie kan mij uitleggen hoe ik bollen kan maken. Moet ik die in een mak drukken en met slib de twee helften aaneen brengen ? Hoe groot moet het gaatje zijn om te bakken. Hoe zet ik hem op de ovenplaat nadat hij geglazuurd is ?

8 antwoorden

  • Een bol maak je van twee duimkommetjes.
    Je drukt uit twee bollen klei een kommetje.
    De randen maak je dan ruw en plak je met wat slib aan elkaar.
    Het maakt niet uit dat de vorm niet rond is.
    Maak de naad dicht met een dun rolletje klei.
    Ga dan met een houten spatel op de bol kloppen, doordat de lucht erin opgesloten zit krijg je vanzelf een mooie bol.
    Na een paar minuten vrij hard kloppen aan alle kanten heb je een bol. Dit werkt echt, zelfs al lijkt het helemaal nergens op in het begin.
    Het gaatje mag heel klein zijn, een millimeter is al genoeg. Wel moet je voor het bakken het gaatje nog even doorprikken voor de zekerheid.

    Bakken doe je op een grote triangel, die koop je in de keramiekwinkel. Bakken zonder afdrukken van een triangel is volgens mij niet mogelijk.
    beantwoord
  • Rita je hoeft niet altijd twee helften te maken. Als je een gipsen mal hebt van een halve bol en je drukt daar steeds wat klei in laat iets aandrogen, met dit weer gaat dat nogal snel, schuift dan de klei steeds een stukje op zodat je verder kan gaan met het aandrukken, kantelen, dan blijft er uiteindelijk een kleine opening over en heb je een mooie bol uit een stuk.
    beantwoord
  • Kan dit ook in een styropor bol ? Ik ben een beginneling.
    beantwoord
  • Rita, je kan inderdaad ook andere vormen gebruiken, zelfs schalen van glas of plastic, je moet dan wel eerst of folie, doek of wat dan ook gebruiken zodat de klei niet aan de vorm blijft zitten of plakken. Met een gipsmal heb je dat probleem niet omdat het vocht dan in het gips trekt en als de klei dan krimpt komt het vanzelf los van de mal.
    Styropor kan dus wel, ook daar geldt dat je uit moet kijken dat het niet blijft plakken, maar wil je de buitenkant gebruiken moet je opletten dat je je werk niet te lang over de bol laat zitten want klei krimpt en kan je scheuren krijgen.
    Verder werk je zoals het beschreven stond met het duimpotje en let dan op dat de randen die je aan elkaar plakt niet te dun zijn en dat je egaal werkt.

    Succes...., Caroline Kuiper
    beantwoord
  • Rita ik zou van de styropor bol een gipsen mal maken, je moet er even tijd in investeren, maar daarna heb je een mal waar je jaren plezier van kan hebben. Styropor neemt het vocht uit de klei niet op en is kwetsbaar met het indrukken van de klei, het kan natuurlijk wel maar gips is beter. succes en groet,
    Marga
    beantwoord
  • Marga,bedankt. Ik zal mij eens moeten bezighouden met een mal maken. Kan dat door gips in een bak te gieten en de halver bol er dan in te drukken ?
    Ik moet zeggen dat ik mijn 2 helten uit de styropor heb kunnen halen en ze nu met slib aaneen gebracht heb en het ziet er redelijk goed uit voor de eerste keer.
    Nog een vraagje heeft er iemand een model van een tang om een bol uit een rakuoven te halen ? Mijn eerste tang voor potjes heeft iemand voor mij gelast, maar daar kan ik natuurlijk geen bol mee opnemen, of hoe halen jullie een bol uit een rakuoven ?
    Mvg Rita
    beantwoord
  • Kijk eens op de website van o.a. Knopsclay en Het Kleihuis voor voorbeelden rakutangen.
    www.hetkleihuis.nl/10000097361208104/index.html http://www.knopsclay.nl/index2nl.htm
    beantwoord
  • Bedankt, ik moet nog veel leren.
    Groetjes Rita
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.