ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuren mislukt

Heb net de oven geopend en daar werd ik niet blij van. Er is duidelijk iets mis gegaan met het glazuren. Ik werk met gekocht biscuit servies en decoreer dit met Claybright. Dit heb ik voorgebakken op 400 gr. Vervolgens gedompeld in glazuur (CL1100) en gebakken op 1080 gr. Dit heb ik al vaker zo gedaan en dat ging prima. Nu vond ik het glazuur(om te dompelen) wat dik en heb het nog iets verdunt. Is dit de boosdoener? Op sommige plekken springt het glazuur er af en op andere plekken is het helemaal terug getrokken en zie je het biscuit weer. Dit is alleen op de plekken waar het gedecoreerd is op het biscuit ziet het glazuur er prima uit. Iemand enig idee wat er is misgegaan? Alvast bedankt.
Ans
gevraagd

10 antwoorden

  • Ans,
    Lees ik nu goed dat u 'voorgebakken'(bisquit?)hebt op 400 gr.( gr.=°C ?). Aan het water toevoegen zal het vast niet liggen.
    beantwoord
  • Nee, de biscuit koop ik kant en klaar. na het decoreren heb ik het gebakken op 400 voordat ik het ging dompelen.
    Ans
    beantwoord
  • Ans,
    Bak eens uw decoratie op 600°C. dit om reden dat al het vet en neerslag op het biquit is verbrand. Als dàt niet helpt is er wat mis met de compatibiliteit tussen scherf en glazuur.
    beantwoord
  • Ik heb ook eens zonder voorbakken afgebakken en dat ging ook prima. Kan het zijn dat ik de claybright niet goed doorgeroerd heb ik heb namelijk met nieuwe flessen glazuur gewerkt. De problemen doen zich alleen voor op de gedecoreerde delen.
    beantwoord
  • Dag Ans,

    het voorbakken van de decoratie op 400 lijkt me de oorsprong van het probleem.
    Dat is te laag om die goed vast te sinteren.
    Tijdens de volgende stook gaat dat spanning opleveren met de transparante glazuur.
    Of niet stoken of hoger stoken is mijn advies
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Kan ik de plekken bijwerken en opnieuw bakken of maak ik het dan alleen maar erger?
    beantwoord
  • Ans,
    Uw vragen omtrent dit probleem zijn ook zo vaag. Met wat hebt u de decoratie gemaakt ? Met onderglazuur, met pigmenten, met kleuroxydes ? Zijn deze dun of dik aangebracht ? Zijn ze even dik aangebracht als voorheen? Pigmenten of oxydes te dik aanbrengen werken als antiflux, en kunnen het glazuur laten samentrekken. Dit is waar Hans aan gedacht heeft. Of u de plekken kan bijwerken is zo niet te zien. Probeer, u verliest er toch niks mee.
    beantwoord
  • Ans,ik denk dat Lucien gelijk heeft en dat de onderglazuur decoratie te dik is aangebracht.Door deze eerst op 400 te bakken is deze kurkdroog geworden en zuigt sterk het transparante glazuur aan,met als gevolg op die plaats een te dikke laag.

    Vaak springt onderglazuur dan los en bakt weer vast enkele millimeters verder met als gevolg een verknoeide decoratie.Dit is weg te slijpen met een dremel of te maskeren met een sinterengobe.

    Voor zover ik begrepen heb is dit niet gebeurt wat het bijwerken vereenvoudigd.Je zult nu wel optapix of cmc lijm of een ander medium nodig hebben , omdat je scherf (en decoratie)niet meer zuigt.

    Bijwerken en opnieuw bakken lijkt me geen probleem.

    Rob

    beantwoord
  • Volkomen eens, Rob.
    beantwoord
  • Heb de stukken bijgewerkt en opnieuw in de oven gezet. Vanmorgen kon het er uit. Het resultaat is wisselend. Twee stukken zien er nu goed uit. bij andere zijn de bijgewerkte plekken goed maar is het op een andere plek weer terug gekomen. Ook heb ik een bord dat nog niet was voorgebakken er in gezet. Dit is er prima uitgekomen. Jullie bevindingen zijn hiermee bevestigd. De oorzaak was het op te lage temperatuur voorbakken. Heel erg bedankt voor alle snelle reacties.
    Groet Ans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.