ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > stelmiddel/bindmiddel/zweefmiddel?

Beste allemaal,
Ik zou graag wat meer duidelijkheid willen hebben over de verschillen tussen een stelmiddel, bindmiddel, zweefmiddel en alle verschillende benamingen zoals optapix, tylose, arabische gom, CMC, etc.
Ik wil al gebakken geglazuurde potjes (waarvan de glazuur te dun is) opnieuw glazuren dus daar heb ik iets van een bindmiddel voor nodig. Ik heb thuis een flesje arabische gom staan en tylose in poedervorm. Welke kan ik het beste gebruiken en hoe?
Vast bedankt voor de reacties!
Groeten, Annemarie

13 antwoorden

  • In dit geval denk ik aan arabische gom.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Waarom arabische gom en geen tylose? Ik probeer te begrijpen wat de verschillen zijn en wanneer welk produkt het beste gebruikt kan worden.
    En hoeveel arabische gom zou ik moeten gebruiken? Op het flesje zelf staat enkele druppels maar tja, heb ik het dan over enkele druppels op bijv. 10 ml of enkele druppels op 1 liter?
    Bedankt maar weer!
    Groeten, Annemarie
    beantwoord
  • Annemarie,
    Dit heb je als men enkel merknamen gaat opgeven. Zoiets als kan ik met een Kodak ook foto's maken als met een fototoestel. :-) Tja, ik heb dit al enkele keren aangehaald dat zo'n info het er niet makkelijk door wordt. Op de duur ziet men de bomen niet door het bos.
    Ik denk dat optapix en tylose beiden een CMC product. Ze lijmen en houden het glazuur in suspensie. Ze vervangen gelijk bentoniet en arabische gom. CMC is ook het lijmend bestanddeel in behanglijmen.
    Arabische gom is een sterker werkende lijm. Wel duurder. Normaal in poedervorm die men in water moet oplossen. Als het reeds in vloeibare toestand is kan men enkel met uittesten hoeveel men moet toevoegen om voldoende te lijmen. Hangt ook van de samenstelling van het glazuur af. U zal er eerder te weinig dan te veel van gebruiken.
    Houtlijm op waterbasis is voor uw doel ook geschikt.
    beantwoord
  • Annemarie,Ik heb goede resultaten met optapix als kleefmiddel om over al geglazuurd en uitgesmolten werk heen te glazuren.

    Arabische gom is zoals door Lucien gezegd aanmerkelijk duurder en wordt ook wel gebruikt als medium om crackle effects te bewerkstelligen.

    Rob
    beantwoord
  • Kan ik het kort samenvatten door te zeggen dat alle middelen al optapix, tylose, arabische gom, etc. allemaal onder de noemer CMC vallen? En dat CMC een stelmiddel/bindmiddel/zweefmiddel is?

    Wat ik zo lastig vind bij al die hulpmiddelen is dat iedereen een voorkeur heeft, maar dat ik niet duidelijk krijg waarom de ene persoon dit gebruikt en de andere persoon weer wat anders. Ik heb ondertussen 3 soorten van dat spul staan en maar weet nog steeds niet welk middel ik het beste kan gebruiken bij welk probleem.

    Is er nog iemand die zich er aan wil wagen?

    Groeten, Annemarie
    beantwoord
  • optapix en tylose zijn merken van CMC (zie wiki) en zijn dispertie EN lijmmiddelen. Bentoniet ook, maar geen lijmmiddel. Bentone is niet gelijk aan bentoniet, maar een merknaam waar het wel deels in zit. Wel krachterig middel. stelmiddel=zweefmiddel=dispertiemiddel (tegen het bezinken van de mineralen)
    arabische gom is enkel lijmmiddel, zoals houtlijm op waterbasis.
    beantwoord
  • Bedankt, hier kan ik wat mee!

    Het zal nog steeds een kwestie van uitproberen zijn, maar nu kan ik gerichter gaan proberen.
    beantwoord
  • Het EKWC in 's-Hertogenbosch heeft een technisch infoblad over deze materie uitgegeven. Anton Reijders is de auteur van 'Glazuurhulpstoffen'. Je kunt het via internet bij het werkcentrum bestellen voor 5 euro. www.ekwc.nl
    beantwoord
  • Dag allemaal,
    De discussie is interessant. Netty Janssens heeft voor KLEI een stuk geschreven over dit onderwerp, te publiceren in het novembernummer. Daar hoort deze discussie bij! Hieronder de voorlopige tekst.

    Van het forum geplukt

    CMC

    Vraag van Annemarie Rietveld:
    Wat is een stelmiddel, bindmiddel, zweefmiddel? Wat betekenen benamingen als optapix, tylose, Arabische gom, CMC? Ik wil gestookte potjes met te dunne glazuur opnieuw glazuren, dus is een bindmiddel nodig. Ik heb Arabische gom en tylose staan. Wat te gebruiken en hoe?

    Antwoord van Lucien Tinck:
    In dit geval denk ik aan Arabische gom.

    Vraag van Annemarie Rietveld:
    Waarom? Ik wil begrijpen wat de verschillen zijn en wanneer wat te gebruiken. Hoeveel Arabische gom moet ik gebruiken? Op het flesje staat enkele druppels, maar op hoeveel vloeistof?

    Antwoord van Lucien Tinck:
    Dit heb je als men enkel merknamen gaat opgeven. Ik denk dat optapix en tylose beiden een CMC product zijn. Ze lijmen en houden het glazuur in suspensie. Ze vervangen gelijk bentoniet en Arabische gom. Dit laatste is een sterker werkende lijm. Wel duurder. In vloeibare toestand uittesten hoeveel toe te voegen. Hangt ook van het glazuur af. Houtlijm op waterbasis is ook geschikt.

    Antwoord van Rob Hendriks:
    Ik heb goede resultaten met optapix om over al geglazuurd en uitgesmolten werk heen te glazuren.

    Opmerking van Annemarie Rietveld:
    Dus alle middelen als optapix, tylose, Arabische gom, etc. Vallen onder de noemer CMC? En dat dit een stelmiddel/bindmiddel/zweefmiddel is?
    Bij al die hulpmiddelen heeft iedereen een voorkeur, maar het blijft onduidelijk waarom de een wat anders gebruikt dan de ander. Ik heb nu drie soorten spul staan en maar weet nog steeds niet wat ik wanneer kan gebruiken.

    Opmerking van Lucien Tinck:
    Optapix en tylose zijn merken van CMC en zijn dispersie- èn lijmmiddelen. Bentoniet is alleen dispersiemiddel. Bentone is niet hetzelfde, maar een merknaam met krachtiger werking. Stelmiddel=zweefmiddel=dispersiemiddel (tegen bezinken). Arabische gom is enkel lijmmiddel, zoals houtlijm op waterbasis.

    Opmerking van Gerrit Sman:
    Het EKWC in 's-Hertogenbosch heeft een technisch infoblad 'Glazuurhulpstoffen' uitgegeven. Je kunt het via internet (www.ekwc.nl) bestellen voor vijf Euro.


    Noten van de redactie:
    - de discussie is ingekort en waar nodig aangepast
    - zie het artikel over hulpstoffen op pagina ?

    Neem eens een kijkje in het discussieforum op www.klei.nl!

    beantwoord
  • Nog een veel voorkomende verwarring: Bentone versus Bentoniet.
    BENTONE is de merknaam van een stelmiddel dat bestaat uit een deel Bentoniet en een deel Hectoriet. ( info labo Bentone) Voor de rest is de samenstelling fabrieksgeheim.

    Bentoniet is een Aluminium Silicaat met een vermogen om 16 X zijn volume uit te zetten.
    Hectoriet is een Magnesium Silicaat met een vermogen om 24 X zijn volume uit te zetten.

    Zoals ik al eerder had geschreven is Magnesium Sulfaat een uitstekend 'zweefmiddel', maar heeft het nadeel opnieuw uit te kristalliseren bij stockage.
    beantwoord
  • ik gebruik altijd cmc voor mijn glazuren en ben er te vreden mee geen gerommel met van alles en nog wat gewoon simpel en eenvoudig is mijn doelstelling
    beantwoord
  • Hoeveel CMC voor 1 liter water?
    De aldus verkregen oplossing zou ik graag bewaren mits toevoeging van enig bewaarmiddel.
    Dus: ik heb 1 liter vloeibare CMC en ga daarvan een deel in mijn glazuur doen, het is dan natuurlijk uit te zoeken hoeveel ml er aan het glazuur moet toegevoegd worden.
    Mijn grootste vraag is dus het aanmaken van het water met CMC
    (Hallo Lucien, alvast bedankt voor je reactie op mijn vorige vraag)
    beantwoord
  • Roland, neem één liter warm water en strooi daar al roerend de CMC poeder bij, net zoals behanglijm aanmaken. Vanaf het ogenblik dat het mengsel romig wordt is er voldoende poeder in het water. Eén nachtje laten rusten. Het mengsel zal nu een gel-achtige structuur hebben. Op één liter glazuur begin met één soeplepel gel en goed en lang doorroeren. Indien het glazuur nog gaat bezinken, nogmaals een soeplepel aan toevoegen.
    Het is onmogelijk een % op te geven om de eenvoudige reden dat, als een glazuur veel gecalcineerde grondstoffen bevat, deze méér CMC nodig heeft dan een glazuur met veel ruwe grondstoffen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.