ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Praktische vragen, hoe nu verder? (kop boetseren)

Ik heb een kop geboetseerd op een plank met een stang erop. Over de stang had ik eerst wat kranten gedaan. Nu is die kop dus klaar, maar wat moet ik nu doen?

1. Hoe laten drogen? Eerst met natte lap en zak erover, of juist anders?
2. Hoe krijg ik de kop van de plank af?
3. Wanneer uithollen? (Moet wel eerst die kop van de plank af, want ik wil proberen via de onderkant zoveel mogelijk uit te hollen.)

Ik hoop dat jullie advies hebben!
gevraagd

22 antwoorden

  • hoi Simone,
    eerst de kop iets laten aandrogen, rustig een nachtje of zo, dan van de stok halen, en de kranten eruit trekken ( de kunt om de stok beter plastic folie rollen, dat gaat er makkelijker uit, of blijft aan de stok zitten met de kop eraf halen) dan ga je van onderuit de kop uithollen, als dat niet lukt helemaal bovenin, dan zul de bv. het achterhoofd er met een draad af moeten snijden om hem zo beter gelijk te kunnen uithollen. je kunt later de twee delen weer aan elkaar zetten door beide oppervl.
    bv wat in te kerven en met kleislib weer aan elkaar"plakken" en de haren weer bij te werken. laat hem daarna rustig drogen, niet te snel bv in warme ruimte of zon ivm scheuren.
    succes !!!
    beantwoord
  • Aan laten drogen met of zonder doek/plastic?
    beantwoord
  • hoi hoi
    gewoon laten drogen zonder zak of doeken, als het maar niet te snel gaat door bv hele warme omgeving of pal in de zon, een koel plekje in huis bv.
    gr.
    beantwoord
  • Hoi,
    Ik zou er toch voor kiezen om wat voorzichter te drogen. Ik zou beginnen met elke dag een uurtje zonder plastic en dan langzaam aan de tijd zonder plastic opvoeren. De klei krijgt dan ook van binnenuit de kans om goed te drogen, anders krijg je (haar)scheuren aan de buitenkant omdat de buitenkant droger is dan de binnenkant. Ik zou voor het hele droogproces een aantal weken uittrekken.

    Ik vond de kop trouwens erg mooi!! Lijkt ie ondertussen al wat meer op je man? :-)

    Groeten, Annemarie
    beantwoord
  • Ik zal rustiger drogen. Ik heb de kop nu van de stok af, maar hij is nog te nat (denk ik) om zonder schade uit te kunnen hollen. Daar wacht ik nu dus op.

    Zelf ben ik best tevreden over het resultaat, men ziet ook duidelijk mijn man erin gelukkig. :-)
    Wat ik absoluut niet mooi vind is het haar, het lijkt alsof hij een helm op heeft of zo. Maar ik weet ook niet zo goed hoe ik dat anders zou kunnen doen een eventuele volgende keer...

    Zie hier het resultaat:
    Bijlagen:
    beantwoord
  • K'vind aan het haar niets mis hoor,mooi werk!
    beantwoord
  • bij ons op cursus, doen ze de dag voor dat we 'm gaan uithollen de zak eraf (plm 24 a 36 uur)bij kamertemperatuur, en als het nog niet droog genoeg is fohnen we hem nog iets meer ( rustig en niet te warm ), wanneer je te lang wacht met drogen krijg je weer problemen met het uithollen dan is de klei te droog en krijg je het er moeilijk en gelijk uit, het wordt dan ook moeilijker om hem bij te werken op de plaats waar je hem hebt doorgesneden. (te droge klei met verse klei en slib aan elkaar maken, vormt ook weer problemen met scheuren)
    groetjes
    beantwoord
  • Hoi Simone,
    Mijn complimenten! Een geweldig goed portret. Tja of deze op je man lijkt weet ik niet, maar het portret op zich ziet er goed uit. Het probleem met het haar zie ik niet. Zit gewoon goed.
    Wat al geschreven is, niet te vroeg, maar ook niet te laat uithollen. Te vroeg, dan vervorm je het portret, te laat, kan het ook vervormd raken doordat je de klei er niet makkelijk meer uithaalt. Het aan elkaar zetten is meestal geen probleem, een kwestie van geduld, de randen met wat azijn in smeren, en slib, wat wachten, desnoods nogmaals en daarna de delen op elkaar zetten.
    Uiteraard wel alles even insnijden, of goed ruw maken.
    Zien we het portret nog eens als deze klaar is?
    Succes, Hanneke
    beantwoord
  • Dank jullie wel!
    Als ik ooit in de gelegenheid ben om dit beeld te laten bakken (ik heb geen oven), dan zal ik het absoluut nogmaals tonen. Ik ben erg benieuwd hoe zwart deze klei wordt na het bakken (zwartbakkende klei).

    Gisteren ook nog een beetje zitten klooien en het volgende gemaakt. Ik vraag me af of dit ook uitgehold moet worden (is gemaakt op zo'n stokje). Ik denk dat pas met glazuur duidelijk wordt dat dit een dame in een jurk is (strapless)...
    Bijlagen:
    beantwoord
  • ik weet niet waar je woont maar er is vast iemand in de regio die dit, tegen betaling uiteraard, voor je wil bakken.
    je kunt gerust een oproepje doen hiervoor, en geef dan even de maten van het te bakken object aan, zodat ze weten of dit in hun oven past.
    en nogmaals je hebt veel talent, dat zien we zo wel allemaal, prachtige dingen zonder les, vooral dat portret, SUPER !!!
    groetjes
    beantwoord
  • Ik woon in Oldebroek. Volgens de lijst hier op internet zou ik dan wellicht in Nunspeet terecht kunnen, bij de vrije akademie. Die zal ik op termijn eens benaderen.
    Ik zorg er in ieder geval voor dat ik niet boven de 40 cm uitkom, ik heb gezien dat de grootste ovens die op het lichtnet kunnen die hoogtemaat kunnen hebben.

    Het grappige is dat ik klei kocht en dacht: "dit kan ik en ga ik gewoon doen". Mijn man had dat met schilderen. Die is ook gewoon begonnen met olieverf en maakt prachtige dingen zonder les. (Als iemand het leuk vindt om te zien wat hij maakt: www.goudzwaard.info).
    beantwoord
  • Hallo Simone,
    Over het algemeen zIet de kop er goed uit. Klasse, zeker als je weinig ervaring hebt. Ik hoop wel dat je geschikte klei hebt gebruikt. Wil je de kop op termijn gaan bakken, dat is een chamotteklei wel gewenst.
    Wat de haren betreft kan ik me je bedenkingen voorstellen. Zo te zien maakt het haar zich inderdaad los van de schedel. Misschien is het een idee minder schaduw onder de haren te creëren door de haren wat meer over te laten gaan in de hoofdvorm.

    Maar blijft, ik zou het niet kunnen.
    Veel succes gewenst.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik heb grove chamotte gebruikt, ik had al gelezen dat dit veiliger was.
    Bij een eventueel volgend hoofd zal ik jouw tip proberen betreffende het haar. Nu laat ik het maar zoals het is, het is al lekker aan het drogen en ik ben bang om er weer aan te klooien.
    beantwoord
  • jemig Simone, jullie hebben elkaar wel gevonden zeg......allebei zooooooo creatief !!!!kunnen we meteen allemaal even beoordelen of je man op het beeld lijkt...of andersom...
    beantwoord
  • Simone,
    Het is een misvatting dat klei met grove chamotte veiliger zou zijn.
    Niet de grootte van de korrel is belangrijk, wél de hoeveelheid. Ik heb gemerkt dat men standaard 25% chamotte gebruikt in kant-en-klare broodjes klei. In plastische klei mag u dat rustig opvoeren tot 40%. Evenwel met een korrelgrootte maximaal 1 mm. (0-1). Wat ik bedoel met 'plastische' klei, is een samenstelling waar veel aluminium in zit.( 22-28%). Bij aankoop dit bevragen. Geen zilverzand! Klei met zo weinig mogelijk ijzer, om reden dat, door de dikte bij het boetseren, het ijzer de neiging heeft te reduceren in de kern. Deze hoge-Al²O³ -klei is wel de duurste, maar het prijsverschil weegt niet op tegen het prachtig werk dat u maakt, dit in gevaar te brengen. Succes.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip Lucien!
    beantwoord
  • Hallo Simone,

    Niet alleen het drogen vraagt de nodige zorg maar ook het stoken zelf. Hoe dikker de wand klei, des te langzamer die gedroogd en gestookt moet worden. Wanneer je deze kop ergens gaat laten stoken is het belangrijk na te gaan of degene waar je stookt ervaring heeft met het stoken van een object met de dikte van de wand van de kop; ik neem aan dat deze van binnen is uitgehold. Bij toename van de dikte neemt de stooktijd kwadratisch toe. Dit geldt niet alleen in de droogstookfase (0-120 graden) maar ook bij het opstoken en koelen over de kwartssprong (rond 573 graden).

    Wanneer je zwartbakkende klei ca 1140 graden stookt, wordt deze redelijk zwart. Stook je hoger dan kan deze klei gaan sinteren en vervormen.

    Dus ga je deze mooie kop ergens laten stoken vraag dan de stoker of die ervaring heeft met het stoken van dikwandig werk.

    Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • xx
    beantwoord
  • Ik heb de kop wel uitgehold, maar ik denk dat ik dit niet voldoende heb gedaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best wel eng vond om de kop uit te hollen. Uiteraard heb ik ook geen idee hoe dit je de wand moet laten.
    Als ik het goed begrijp kan ik de kop op den duur wel laten bakken wanneer deze te dik is en niet een regelmatige wand heeft (qua dikte), zolang er maar rustig aan gestookt wordt?
    beantwoord
  • Ik snap je zenuwen. In feite kan te langzaam drogen en opstoken nooit kwaad. Wanneer ik iets uithol maak ik de wand zo dun mogelijk. Bij een onregelmatige vorm, als een hoofd, is dat wel wat lastig. Bij de grove chamotteklei die jij hebt gebruikt is een wanddikte van 1,5 à 2 cm heel acceptabel.

    Waarom ik mail is dat ik me nog iets bedacht. Als de onderkant een open gat is moet je de kop wel op een losse onderplaat van dezelfde klei stoken. Daardoor kan de klei om het gat heen tijdens de stook ongehinderd meekrimpen. Zonder bodem of onderplaat kan de rand van het gat anders gaan inscheuren. Het is raadzaam met zwarte klei deze onderplaat te voorzien van een laag ovenplaatafdekmiddel (mengsel , kaolien aluminiumoxide en evt kwarts) of een dun laagje zand/aluminiumoxide. Dit tegen het vastbakken op de onderplaat; de klei zal op 1140 graden lichtelijk sinteren.

    Wat een zorg allemaal. Succes ermee.
    Met groet
    beantwoord
  • Simone: allereerst mijn welgemeende complimentjes over het geboetseerde gezicht van "je man".....
    Zoals je aangaf, het lijkt niet helemaal op je man (gezien de aanbevolen site) maar het is zeker niet minder "knap" :-)
    Wat betreft de dikte: ik hol altijd uit tot ongeveer 1 cm. of zelfs nog iets minder, dat blijft staan.
    Voor zover ik weet mag er 2 cm. dik, maximaal blijven staan. Ik zit daar dus ruim onder, ook om opgesloten lucht uit te sluiten.
    Voor het eventueel verplaatsen van zo'n werkstuk moet het eigenlijk niet te zwaar worden en handelbaar zijn.
    Het maakt echt niet uit als ergens een 1/2 cm. verschil zit.
    Overschrijdt het maximum beter niet en controleer je werk goed. (opsluiten van lucht moet worden voorkomen anders knalt helaas je werk uit elkaar tijdens de stook)

    Ik ben erg benieuwd naar het resultaat, wanneer het gestookt is.
    Heel veel succes gewenst! Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Ik weet niet precies hoe het met holle ontwerpen zit, maar jaren geleden heb ik, en nog langer geleden mijn vader, diverse sculpturen gemaakt met massieve delen van 10x8x8 centimeter.
    Na het stoken was alles nog perfect intact.

    Misschien is het recept lang laten drogen (drie tot zes weken) en daarna echt langzaam de temperatuur opvoeren tijdens de bak.
    Dat laatste lijkt me overigens ook raadzaam voor alle stukken, omdat je dan wat zekerder van je zaak kunt zijn.
    Geduld is een schone zaak?!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.