ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Dompelglazuur te dun na een paar maanden?

Vraag: heeft iemand wel eens meegemaakt dat de dompelglazuur transparant (deze was verdikt met tylose en optapix) na een paar maand weer totaal dun wordt?
gevraagd

4 antwoorden

  • ja, vaak genoeg.
    beantwoord
  • Ha, eindelijk iemand die dat probleem ook kent.
    Hoe komt dat denk je? En kun je dun geworden glazuur
    weer opnieuw dik maken?
    beantwoord
  • Hallo Carolien,

    Het dun worden van een glazuursuspensie kan verschillende oorzaken hebben. Ik weet niet waardoor het precies komt. Ik vermoed dat een alkalisch karakter van de suspensie er voor zorgt dat deze dun vliebaar wordt. Wat ook kan dat bacterieën invloed hebben op de stoffen die het glauzzr in supensie houden.

    Wat ik doe in zo'n geval. Ik laat het glazuur bezinken en giet het water af dat bovenop staat. Het is ook mogelijk het glazuur uit te dampen door het in een pannetje op het vuur te zetten, zodat het vocht gedeeltelijk verdampt. Het is ook mogelijk een gedeelte van het glazuur te mengen met bentoniet en dit bij de rest van het glazuur te mengen. Bentoniet zorgt er voor dat het glazuurmengsel beter in suspensie blijft.

    Ik hoop je hiermee enigszins op weg te hebben geholpen.
    Met groet van Michel www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dag Carolien,

    Het gebruik van glazuurhulpstoffen, waartoe tylosen en optapix behoren, hebben naast de goede eigenschappen ook minder goede eigenschappen. Een daarvan is dat het in sommige glazuren niet lang houdbaar is. De werking zal ik maar zeggen is maar voor een bepaalde periode. Dit kan te maken hebben met het glazuur, een koopglazuur of een zelf gemaakt hoog alkalisch glazuur.
    Zoals Michel al zei, kan ook een bacterie van invloed zijn. De bacterie komt meestal in je mengsel doordat je de glazuurhulpstof apart aanmaakt en wat dagen laat staan om een bruikbaar mengsel te krijgen.
    Beter is om gekookt water voor dit mengsel te nemen en het geheel in een goed afsluitbare pot te bewaren.

    Eenmaal dun geworden glazuur kun je niet opnieuw bewerken, is het dun worden een gevolg van een bacterie, dan blijft die in het mengsel zitten en geeft het geen betere resultaten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.