ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > aangemaakt glazuur te oud?

Ik heb kant en klaar glazuur gekocht (spaans rood)
Heb het enkele maanden geleden gebruikt. Het restje, opgelost dus, bewaard. Het rook niet helemaal fris meer. Heb het gemengd met nieuwe glazuur. Na het glazuren (dompelen) kwamen er bij het drogen blaasjes en barstjes in. Nu is mijn vraag;
1/ was het te oud en had ik het niet moeten mengen?
2/ kan het ook zijn dat ik het gewoon te dik heb gemaakt?
3/ als het het eerste niet is, kan ik dan het glazuur dat ik weer afgewassen heb hergebruiken? Ik heb n.l. gaatjes in mijn werkstuk met lijm gevuld om er geen glazuur in te krijgen. Kan de lijm reageren met het glazuur?
Iemand enig idee?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Inez
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Inez.

    Sommige van mijn aangemaakte "restjes" glazuur staan inmiddels zéker vier jaar en dat betreft voor een klein deel, kant en klare aardewerk glazuren. Ze worden bewaard in weckflessen of in plastic emmertjes, staat behoorlijk vorstvrij en goed afgesloten.
    Zo kan het water ook niet verdampen.
    Waarmee ik maar wil zeggen: niets mee aan de hand, qua leeftijd.... Pas geleden nog gebruikt.
    Bij een toen extreem strenge vorst éénmaal wat ijsvorming bovenop het glazuur gehad en de glazuren zijn nog gewoon bruikbaar.

    1/ Onderling mengen van glazuren doe ik niet, als ik niet bekend ben met de bestandelen die in de glazuren zitten.

    2/ Ik heb 1 keer gehad dat een bepaald glazuur (GL 5037 van VEKA) tijdens het opbrengen barstjes vertoonde. Een eventuele tweede laag opbrengen met de kwast werd daardoor erg moeilijk want de eerste laag gaat er dan weer af.
    Spuiten was de oplossing. Na het drogen barstte het dan ook wel bij mijn betrefffende glazuur maar bij voorzichtig in de oven plaatsen (zodat het glazuur er niet af valt) smelt het bij deze, wel weer uit.
    Naar mijn mening wordt té dik opbrengen bijvoorbeeld
    pas zichtbaar ná de stook. (lopers of druipen van het glazuur)
    3/ Het glazuur kan je naar mijn mening weer afwassen met water en laten bezinken, overtollig water van de glazuur laten aflopen tot geschikt voor hergebruik.

    Ik kan me er even geen voorstelling van maken wat je bedoeld met gaatjes in werkstuk opvullen met lijm en daarna glazuren, dus ik kan op deze vraag even niet een antwoord geven.
    Misschien dat daar iemand anders een duidelijk antwoord op heeft of mogelijk zelf wat meer informatie geven omtrent de lijm.....

    Meedenken???
    Graag gedaan!






    beantwoord
  • Hoi, Marrie,
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Even voor de duidelijkheid, ik heb geen glazuren gemengd maar gewoon hetzelfde glazuur (maar dan weer "verse poeder") gemengd met de reeds opgeloste glazuur. Dezelfde glazuur dus.
    Jammer, ik heb het glazuur er toch afgehaald en toen.......... was de lijm een reactie aangegaan, denk ik, met het glazuur ( was weer vloeibaar geworden) en waren mijn broze werkstukjes aan elkaar vastgeplakt. @#!!! Enfin, de gevolgen begrijp je.
    Nu dus, terug naar af. Ik had gaatjes in mijn werkstukjes gemaakt waar later betonijzer in moest komen, mocht dus geen glazuur in. Ga eerst maar proefjes doen met het glazuur om te zien of het gebarsten glazuur toch mooi uitsmelt zoals bij jou. Het leven van een autodidact gaat niet over rozen.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Lijmprobleempje.. Rozenpaadje..Autodidact...
    Ach, zo af en toe een doorntje op het rozenpaadje maakt ons alleen maar sterker!
    Je begrijpt hieruit vast, ik ben ook autodidact.
    Niets mis mee. Toch????

    Veel succes gewenst met je proefjes en ik hoop hier verder nog iets van te horen.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Nee, inderdaad niets mis mee, maar toch blijft mijn grootste wens een gedegen opleiding in dit schitterende ambacht. Maar dat blijft droom.
    Groetjes, Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.