ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > molochiet

Kan iemand mij vertellen wanneer toevoeging van Molochiet (=gecalcineerde porseleinklei) mijn werk sterker maakt? Is dit tijdens het verwerken of is dit na het bakken dat mijn werk minder kwetsbaar is. (minder snel afbreekt)
gevraagd

9 antwoorden

  • Marion, Molochiet toevoegen gaat uw werk in beide gevallen niet sterker maken. Het zorgt wel voor een mindere krimp en kan de functie van chamotte in porselein vervangen.
    beantwoord
  • lucien,

    WORDT DAT O.A. GEBRUIKT DOOR MIEKE EVERAET?


    NOG een vraagje :
    kan je sulfaten gebruiken op porselein?
    wanneer breng je ze het best aan , na de biscuit ?
    en kan het dan meteen transparant geglazuurd gestookt w op 1260*?
    alvast bedankt, nic
    beantwoord
  • Nicole, of molochiet (mulliet) ook door Mieke gebruikt wordt weet ik niet, maar dit is een basis product wat minder (spijtig) gekend is. Fabrikage: kaolien ( 1Al²O³. 2SiO²) wordt gefrit tot meer dan 1400°C en valt zo uiteen tot Mulliet (Malachiet) en vrije Kwarts. (1Al²O³. 1SiO² + 1SiO²) Dit is een zeer refractiar mineraal. U kan het ook als ovenplaatbeschermer gebruiken. Het is ook te koop in verschillende korrelgrootte. Zeer geschikt als vervanger van chamotte in porselein of wit raku-massa's.
    Uw vraag omtrent sulfaten is me niet helemaal duidelijk. Over welke sulfaten hebt u het? Het sulfaat-gedeelte verdampt op 900°C en er blijft enkel het element koper, cobalt enz. over. Sulfaatverbindingen zijn wateroplosbaar en worden best na de bisquit-stook gebruikt. Als u bv. een blauw randje een porseleinen bekertje wil, dip dit randje in een cobaltsulfaat of acetaat -verbinding. Doordat sulfaatverbindingen wateroplosbaar zijn, zal de kleuring sterker zijn, daar waar meer water heeft gezeten. ( dikker geglazuurd, dikkere scherf of poreuzer deel v.d. scherf. met andere woorden, de kleuring zal niet egaal verlopen in glazuren.
    beantwoord
  • bedankt lucien,
    wordt MOLOCHIET misschien ook "bat wash" genoemd ?
    beantwoord
  • Nee, maar u kunt het er wel voor gebruiken. Er zijn nog grondstoffen die als bat wash kunnen dienen. Zolang ze maar niet gaan sinteren op de baktemperatuur.
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Spijtig genoeg een kleine correctie.
    Ik vermoed dat u iets door elkaar gehaald hebt bij
    Mulliet ( malachiet)

    Malachiet is waarschijnlijk genoemd naar het Griekse woord malache of diepgroen ( = Groen Kaasjeskruid), volgens anderen naar het woord malachos of zacht, terug. Het mineraal malachiet is een koper-carbonaat met de chemische formule Cu2CO3(OH)2. Het wordt in de natuur veelal samen gevonden met het verwante azuriet (Cu3(CO3)2(OH)2). De kristalstructuur is monoklien en is meestal botryoïdaal van vorm.

    vriendelijke groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hans, dank u voor deze opmerking, maar het betreft hier niet Malachiet, wat een grondstof voor kopercarbonaat/oxyde is, maar wel degelijk Molochiet, wat eigenlijk een merknaam is, en men veel gebruikt in England en engelse catalogen. (Moloch= god van het vuur)
    Het betreft hier wel degelijk Mulliet. Nog een weetje in dit verband: T-material, het wonderbare klei-type, zit zijn geheim in het gebruik van mulliet ipv chamotte in een klei met hoog aluminium-gehalte. Niet verder vertellen hoor. :-)
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    twee x a in plaats van 2 x o levert de volgende verschrijving op in een van je vorige berichten

    Nicole, of molochiet (mulliet) ook door Mieke gebruikt wordt weet ik niet, maar dit is een basis product wat minder (spijtig) gekend is. Fabrikage: kaolien ( 1Al²O³. 2SiO²) wordt gefrit tot meer dan 1400°C en valt zo uiteen tot Mulliet (Malachiet) en

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • OEPS, sorry Hans, nou snap ik het misverstand. Het moet wel degelijk Molochiet wezen. Thanks.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.