ALGEMEEN > Stoken > foliestoken

Kan iemand mij zeggen hoe je aan "foliestoken"doet?En in welke oven kan dit veilig gebeuren,ik bedoel, zonder schade te hebben aan je oven. Want ik heb gehoord dat je er zout voor nodig hebt.
gevraagd

7 antwoorden

  • Foliestoken kan in een raku oven, Filip.
    Ik heb het één keer gedaan en mijn manier van werken was:
    Ik heb op het aluminiumfolie voorzichtig een omtrek getekend van een aantal eikebladeren. Binnen de omtrek behanglijm op het folie opgebracht. Op het behanglijm heel fijn zaagsel geplakt. Het zaagsel was zo fijn, men noemt dat ook wel zaagmeel. Ik heb het laten drogen.
    Dit geheel voorzichtig om een gepolijst, biscuit gebakken bol van rode klei gevouwen. (Erg voorzichtig mee omgaan anders valt een groot deel er weer af.)
    Het geheel op een triangel in de raku oven geplaatst.
    De raku oven tot een temperatuur gebracht van 600 graden en vanaf de schoorsteen heb ik gezien dat het folie stuk ging.
    Dat was dus ook mijn reden om het werk eruit te halen.
    Dit werk is goed gelukt, de bladeren zijn duidelijk te herkennen als dat van een eik.
    Zoals je leest: ik gebruikte daarbij geen zout.
    Nadien heb ik gedacht dat ik misschien wel erg omslachtig te werk ben gegaan, toen....
    Men schijnt het ook met bladeren te kunnen doen. :-)

    Naar mijn beste weten zijn er ook andere vormen van foliestook mogelijk. Kranten plakken op het biscuit en daarna het werk inpakken in aluminiumfolie.
    Misschien zou het ook kunnen met keramische grondstoffen (waarschijnlijk wat hoger gestookt) in combinatie met zout. Hier heb ik dus geen ervaring mee.
    Mogelijk komen er meer reacties om je nog verder op weg te helpen.
    beantwoord
  • Dank je voor je snelle reactie Marrie. Dat ga ik zeker eens uitproberen. Toch zou ik graag met sulfaten werken. Dat lukt heel goed in de rookstook maar ik heb op internet een foto gezien van een heel mooie foliegestookte bol.
    beantwoord
  • Hallo Filip,

    Vanwege de drukte rond de AtelierRoute Huizen even geen tijd gehad voor het forum.
    Kijk voor een uitleg hoe ik het doe op www.keramiekraku.nl. Ik heb de stukken langer in de oven laten zitten. Het aluminium was al gedeeltelijk verbrand/verpulverd, wat heel mooie effecten geeft. Ook was de kleur van de ijzeroxyde mooi diep oranje/rood.
    Daarna ook een keer gebakken op 600 graden, resultaat vond ik absoluut veel minder.
    Uitproberen is wederom het medium.
    Succes en laat je bevinden aan ons weten.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke en marrie,
    Bedankt voor jullie hulp. Ik laat zeker nog iets weten. Maar dat zal nog een week of twee duren aan gezien mijn werkjes nu nog aan het drogen zijn.
    Groetjes
    beantwoord
  • Hanneke, nog een vraagje: Die bol vind ik prachtig. Maar gebruik je nu ijzersulfaat of ijzeroxide?
    beantwoord
  • Hallo Filip,
    Ik gebruik ijzersulfaat. 100gr op een liter water.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, Bedankt. We moeten het nog proberen, de bol staat al klaar om in te spuiten. Als het weer meevalt dit weekend dan gaan we een rakustook doen. We houden je op de hoogte.
    Carla en Filip
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.