ALGEMEEN > Stoken > stoken en hitte

Toch nog maar even navragen.

Ik heb begrepen dat een oven solitair op de electragroep moet, en dat er ook geventileerd moet worden.
Stel, ik plaats de bovenlader (cilindrisch model) in het midden van de schuur, met rondom minimaal 60 cm vrije ruimte.
De schuur is van steen, met als plafond geperste stro vezelplaat, exact zoals hier is afgebeeld: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/
Geperste_stro_vezel_plaat.jpg
Boven bij de deur (tegen het plafond) in de schuur zit een horizontale kier van ongeveer 1 a 2 cm hoog, voor de ventilatie.
Er staat ook nog een grote eiken en een kleinere plastic kast waarin gereedschappen liggen.

Ik knijp hem een beetje als ik bedenk om welke temperaturen het gaat bij het stoken. Ik ben hier niet mee bekend.
Hoe warm wordt een schuur van 2 bij 3 als ik de deur dicht doe tijdens het stoken, en pas later ga ventileren?
Hoe warm wordt het plafond?
gevraagd

4 antwoorden

  • Merlijn,
    Een electrische oven zou aan de buitenwand nooit heter dan 100°C mogen worden of anders zou dit wijzen op een te grote energie-doorstroom, wat bij recent gebouwde ovens zeker niet mag. Om een ontbranding te krijgen moet men ongeveer 250°C bereiken. Het plafondmateriaal is cement-vezel(hout-cement)-plaat en geen geperst stro. Dit is vrij ontbrandbaar materiaal. Ik denk dat u veilig zit als ik mag afgaan op uw gegevens.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien,
    de tweedehands oven die nog naar mij toe moet komen is al zeker 10-15 jaar oud.
    Ook wat loshande draden die gerepareerd moeten worden. Ik weet meer als hij er is - kan nog wat weken duren in verband met vervoer.
    beantwoord
  • OUD? dat is een oven van middelbare leeftijd! :-)
    beantwoord
  • Het feest gaat niet door.
    Ik heb dat plafond eens bekeken, maar het is toch wel stro...totaal uitgedroogd ook nog eens.
    Strootje boven de aansteker gehouden en het schroeide zo weg.
    Het gaat dus LATEN stoken worden....
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.