ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuren mislukt (kwastglazuur)

Ik heb een biscuit gestookt beeldje ingekwast met een kant en klaar glazuur van veka:GL-35026(Terra).
De aanwijzingen precies opgevolgd: 3× kwasten met tussentijd droogte van 6 min.
Het is voor mij gestookt op 1060 en het resultaat lijkt nergens op, het is alsof het glazuur zich als een brij heeft vast geplakt en in t`geheel is er niets van de kleur
terra te bekennen.
De oven is altijd erg vol en in lagen met platen ingepakt, is het mogelijk dat het werkstuk niet voldoende hitte heeft gekregen, mij werd nl voorgesteld om het hoger in de oven te plaatsen. En wat is er nu echt fout gegaan, zelf denk ik echt aan de oventemp.,maar wie kan mij raden: opnieuw bakken en/of weer glazuren? Maar dan zit er wel een heel dikke laag op, ik hoor het graag, alle adviezen welkom, want dit was nl ook voor mij een eerste keer dat ik thuis ging glazuren .
gevraagd

3 antwoorden

  • Nog even een aanvulling; het opgebrachte glazuur is dus in`t geheel niet verglaasd, het ligt nog op het werkstuk en dan als een vastgeplakte substantie, met vr.groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus,
    Ik denk dat al kunt vermoeden wat hier aan de hand is.
    - Oven goed vol en gestookt op 1060°C

    Is het mogelijk dat er te weinig ontluchting tijdens de stook was?
    Is het wel zo als u 1060°C ziet, dit daadwerkelijk zo is? De stukken zijn duidelijk onderbakken. Is dit de max.temp. van het glazuur? Probeer eens naar 1080°C te stoken en met iets meer ruimte tussen de platen. Herglazuren is geen optie.
    Ik raad u aan eens een reeks smeltcones bij te plaatsen. 1040-1060-1080°C. De totale stooktijd zou toch minstens 7 uur moeten duren. Als cone 1060°C op 1080°C gaat sinteren is er iets mis met de meetapparatuur.
    beantwoord
  • H. dank Lucien voor je reactie, zelf had ik ook die gedachte, ik ben afhankelijk van een ander die het ovenwerk bepaald, maar ik zal het in goed overleg doorgeven en hopelijk komt er een oplossing!!
    vr. gr truus.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.