ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Spuiten van glazuur op zelfbedachte wijze slim?

Hallo allemaal,
Inmiddels ben ik steeds meer in de ban van klei en doe ik met mijn leerlingen erg veel (14-16 jaar). Ik wil alles zo veilig mogelijk doen en kijk dus ook goed uit met de glazuren waar ik mee werkt. Inmiddels weet ik wel dat met spuiten met kapje in een spuitcabine op vazen en potten de glazuur mooier egaal erop komt. Nu heb ik dat helaas op school niet en doen we alles met de kwast. Ik zou graag willen weten of het verantwoord is om aangemaakte poederglazuur van Welte met een planttenspuit erop te spuiten? Mij lijkt dat het dan er egaler opkomt dan met de kwast en of we dan geen afzuiging nodig hebben (buiiten is ook nog een mogelijkheid.)

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken.
gevraagd

4 antwoorden

  • Dag Kim, dat lijkt me geen goed idee. Met een plantenspuit werken zal niet lukken omdat deze daar niet voor geschikt is. Als je buiten spuit dan kun je misschien wel voor jezelf veilig werken als je uit de wind staat, maar het glazuur komt dan direct in het milieu.
    Juist met leerlingen dring ik er op aan om professioneel te werken, goed voorbeeld doet immers goed volgen.
    Dus misschien praten als brugman bij de schoolleiding om de benodigde investering te doen.
    succes Hans
    beantwoord
  • Oke! bedankt voor het antwoord. Het leek me zelf niet heel onveilig, maja, zo zie je maar. Ik onderschat wel eens wat! Dat het voor het mileu niet goed is daar had ik ook niet aan gedacht :O
    Maar geen gevaarlijke tostanden. Ik houd het bij kwasten....
    maar dan is het advies wat ik van een kunstenaar kreeg ook niet echt handig: spatten met een spatraampje of met een nagelborsteltje hihi.
    Groetjes en dank Hans!
    beantwoord
  • indien u niet over spuitmateriaal beschikt kan u nog altijd de biscuit gebakken werkjes in glazuur dompelen of ze overgieten met glazuur. Dat geeft ook en glad resultaat en u hebt er geen speciale toestellen voor nodig.
    beantwoord
  • Kim,
    Indien u zelf glazuren aanmaakt kan volgende tip helpen met alsnog redelijk resultaat met kwast te bekomen, in afwachting van een spuitinstallatie. Los CMC-poeder (carboxymethylcellulose) op in warm water. Lijkt zeer goed op behanglijm. Voeg dat bij uw glazuur tot deze iets stroperiger wordt. ( test op scherf of het lekker smeerbaar is en niet direct opdroogd en egaler uitsmeerd ) Zo hebt u een glazuur dat te vergelijken is met kant-en-klaar kwastglazuur ( brush-on glaze )CMC is bij uw kleiboer te koop, maar onder een merknaam. Hij weet wel wat CMC is.
    En nu nog gauw uw schoentje onder de boom. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.