ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > streeploze glazuur/engobe/klei glad krijgen

Beste mensen, ik zou graag willen weten welke glazuur ik met een kwast kan opbrengen zonder dat er strepen onstaan. Dus dat het een egaal oppervlak heeft nadat ik het gebakken heb.
Ik heb nog een paar vraagjes: ik heb mijn ongebakken klei geschuurd met schuurpapier, hele fijne, maar er zitten toch allemaal krassen op. Ga je die nog zien nadat er glazuur op zit? Is er een methode om de klei als hij helemaal gedroogd is glad te krijgen?
Ik heb een werkstuk dat ik aan één kant met engobe wil doen en aan de andere kant met engobe en later transparant er overheen. Kan dat gewoon 2 keer in de oven zonder dat de ongeglazuurde engobe veranderd?
Ik ben een beginneling met klei dus ik loop nog tegen vanalles aan. Maar wel heel leuk hoor wat er je er allemaal mee kan. Misschien heeft iemand een antwoord.
groet van Annemarie
gevraagd

18 antwoorden

  • Annemarie,
    Probleem met opbrengen van een glazuur met kwast is dat de scherf te snel het water onttrekt uit het glazuur. Er moet dus wat bij het glazuur gedaan worden wat het water wat langer vasthoud zodat het uitstrijken egaler geschied. We kennen allemaal wel het fenomeen van de kwast die aan de scherf gezogen wordt. Dit kan u voorkomen met een CMC product ( onder verschillende merknamen) aan het glazuur toe te voegen en zo meer tijd hebt het glazuur gelijkmatiger uit te strijken. Enkele lagen kruisgewijs aanbrengen en hoog of lang genoeg stoken zal zeker een goed resultaat geven. Het type kwast is uiteraard ook belangrijk. Enkele kwast-types uitproberen. Als u met een dekkend glazuur werkt zullen krassen helemaal niet zichtbaar blijven. Een transparantglazuur kan wel een kras zichtbaar maken doordat in de kras er meer glazuur gaat zitten. Wat opschuren van de scherf is altijd gunstig. Gebruik daarvoor zandpapier wat geschikt is voor metaal. Fijn schuren is niet nodig. Dezelfde regels zijn ook voor engobe van toepassing. Engobe moet u zien als een glazuur wat niet is uitgesmolten. U kan ook meerdere keren het aangebrachte engobe bakken en zal eerder gunstig zijn om dit goed te laten hechten. Als u daar ook CMC aan toe voegt, wat ook als lijm werkzaam is, kan u daar ook gelijk met pigment op werken om dan pas te bakken. Mogelijkheden te over. Uitproberen is mijn advies.
    beantwoord
  • Dank je Lucien voor je antwoorden. Heel aardig.
    Ik kan er zeker iets mee. Hartelijke groet van Annemarie
    beantwoord
  • Hoi Annemarie,
    Ik schuur de greenware altijd lichtjes op om scherpe randen ed weg te krijgen en na debiscuit bak schuur ik het wederom. Dan wordt het spekglad en zijn alle lijntjes weg.
    Groetjes, Gré
    beantwoord
  • Dag klei/vrienden,

    Het bovenstaande komt overeen met mijn vraag omtrent de oppervlakte van de scherf: " heeft de gladheid van de scherf invloed op het opnemen van het glazuur, ik heb mijn werkstuk nl gepolijst vóór de biscuit stook aan, en nu vraag ik mij af of dit geen overbodige arbeid is, wordt het glazuur wel goed opgenomen als de scherf gepolijst is en dat het polijsten heel niet nodig is geweest om eenzelfde resultaat te krijgen.
    Zelf denk ik nl door te polijsten dat de huid na het glazuren extra glad zal zijn, is dat waar?

    met vr gr,truus w.
    beantwoord
  • Ik probeer een afbeelding mee te zenden van mijn werkstuk, het is een metafoor, herkenbaar?, ben benieuwd.
    gr. truus
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Truus,

    Zelf polijst ik mijn werken alleen als ik deze wil rookstoken, dus geen glazuur gebruik. Door het polijsten krijgen ze de glans alsof ze wel geglazuurd zijn, dus glad en glans. Als ik (in mijn geval raku) glazuur zorg ik er wel voor dat de huid zo glad mogelijk is door het gebruik van een lomer, maar polijst ik niet.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,
    Bedankt voor je reactie, maar is het ook zo dat het glazuur minder of moeilijker wordt opgenomen wanneer het werkstuk is gepolijst?
    vr gr. Truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Volgens mij zijn er mensen die hun werken altijd polijsten, ook als deze geglazuurd worden. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, dus hoop ik dat een ander op deze vraag wil reageren.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke,
    Totaal overbodig werken polijsten indien deze later geglazuurd worden.
    Na ruwbak is het wél nuttig even licht opschuren om eventuele ongewenste kleine oneffenheden weg te werken.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Ook dat schuren doe ik nooit als ik glazuur gebruik. Ik maak mijn objecten altijd glad met een lomer, maar mogelijk dat het met fijn schuurpapier na de gladbrand nog gladder wordt. Heb het tot nu toe niet gemist, maar zal het eens uit proberen.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Bedankt Hanneke en Lucien,
    Toch zou ik nog graag antwoord willen of het glazuur minder of moeilijker wordt opgenomen wanneer het oppervlak gepolijsd is.
    Mijn werkstuk staat nu te drogen, dus evt kan ik het nog ruw maken, wat ik overigens jammer vind van de huidstructuur van nu.
    En wat is ruwbak?
    groet,
    Truus.
    beantwoord
  • Truus,
    Ruwbak is de eerste stook waar klei zijn gebonden moleculair waterstof verliest ( dit is een soort reductie en onomkeerbaar ), en zo 'versteend' tot bisquit. Gepolijste, ongebakken werk ( siggilata: verzegelen ) neemt minder water op en zal zo iets lastiger zijn op het glazuur aan te brengen. Na het stoken maakt dit niks meer uit. Er zal een deel van het glazuur versmelten ( bufferlaag ) met de scherf.
    beantwoord
  • Ik wil dit zwaanachtige werkstuk glazuren, het geheel in principe met transparant glazuur veka 1100 en wil met tinwit een strook maken als dat ik de vorm volg.
    Nu is mijn vraag; moet ik eerst de strook glazuren en de rest afplakken, of eerst de hele pot met tr.gl. en daarna pas de strook invullen met tinwit?
    Geeft 2 kleuren in deze een mooi resultaat?

    Ik vind de vorm wel sterk en ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
    Heel graag een mening omtrent het glazuren, ik ga eerdaags aan de slag.
    Hart. groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, ik zou in dit geval werken met een tin-wit sinterengobe ( afplakken ) en over alles een dun laagje transparant spuiten.
    beantwoord
  • Lucien, dank voor je reactie, ik ga dat product kopen, maar spuiten heb ik niet tot mijn mogelijkheid, maar ga 3× kwasten.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, misschien is het leuker deze engobe zelf aan te maken.
    Voor aardewerktemperatuur:
    Kaolien 20
    Kwarts 30
    Fritte 30
    Talk 10
    Tinoxyde 5
    + voldoende CMC lijm. ( ook bij het glazuur )
    Het glazuur niet dik aanmaken en een zachte brede platte kwast gebruiken. Succes.
    beantwoord
  • Mag ik nog een suggestie doen? We gebruiken in ons atelier bijna uitsluitend platte keukenpenselen die we kopen bij Dille & Camille, een winkelketen met veel keukengerief in o.a. Antwerpen en Gent. Die penselen hebben lange, soepele haren en nemen heel gemakkelijk glazuur op. We maken de ruwbak een beetje vochtig vooraleer we gaan penselen.
    Succes met je werk.
    beantwoord
  • Even laten weten.
    Dit is het eind resultaat van mijn "zwaanachtige".
    groet, Truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.