ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kristalglazuren

Kan men kristalglazuren ook gebruiken op voorwerpen die gemaakt zijn met gietklei? Of dient men steeds met porselein te werken?
gevraagd

14 antwoorden

  • U kan op elke kleisoort kristalglazuren plaatsen. Het zal eerder aan de stookwijze liggen of u al dan niet kristallen zal zien.
    beantwoord
  • Dag,

    Ik heb een kristalglazuur en deze wil ik van mat naar semi mat brengen.
    Er zit dolomiet (20), bariumcarbonaat (5), kwarts (28) en kaolien (6) in. Als ik nu krijt (bijv. 5) toevoeg, en van dolomiet 15 maak, los ik daarmee het probleem op?
    Ik weet dat krijt een glazuur vloeiender maakt, maar ik weet niet of ik het mag compenseren met dolomiet. Ik zou hier heel graag een antwoord op hebben.
    Groet,
    Lies
    beantwoord
  • Lies, lijkt me een logische weg. Iets hoger stoken kan ook al volstaan.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Ja, heb ook gedacht aan hoger stoken. Maar ik pas liever het recept aan, want dan kan ik op 1250 graden blijven. Langer pendelen (doe het nu 30 minuten) is misschien ook een optie. Maar ik ga in elk geval wat proefjes maken met krijt toevoegingen. Dank je wel voor de tips,

    Lies
    beantwoord
  • Lies, pendelen werkt uiteraard gunstig op kristalglazuren. Zaak is dat de som van tijd en temperatuur hoger moet worden om het glazuur meer satinee te maken. Of het smeltpunt verlagen door Calcium toe te voegen.
    beantwoord
  • Hallo Lies,

    Krijt o.a. is een smeltmiddel, je kunt eventueel het gehalte aan kaoline (Al2Si2O5(OH)4.) verlagen, houdt wel de berekening van het totale recept in de gaten. Als je een kristal glazuur maakt met ZnO (Zinkoxyde) en je gebruikt een hoog gehalte aan ZnO dan wordt het glazuur ook mat, bij weinig gebruik gaat het glazuur meer glanzen. Wat het gehalte aan SiO2 (kwarts) betreft "SiO2 is een glasvormer" kun je ook proberen het gewicht aan SiO2 te verminderen en een goede fritte in te voeren. Belangrijk bij het maken van kristal glazuren is o.a. het stookproces, bijvoorbeeld langzaam afkoelen.

    Groeten, Fred
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Fred,

    Dank je voor de reactie. Een paar vragen/opmerkingen.
    In mijn recept zit geen zinkoxide (zie boven) en ik dacht het krijt met dolomiet te compenseren. Wat is de reden dat ik het met kaolien compenseer? Hoe kun je langzaam afkoelen? Heb ik daar controle over? En hoe? Ik heb gisteren een oven met proefjes gestookt (krijt toevoegen, dolomiet verminderen) en ik ben benieuwd naar het resultaat.
    PS wat een prachtige blauwe kristallen op jouw vaas!

    groet
    Lies
    beantwoord
  • Lies,
    Magnesium, Calcium en Zink zijn in deze formule de smelt-elementen. Gaat men een zeker punt van toevoegen van een dezer elementen overschrijden, werken die net andersom. Men spreekt dan van het flux en ant-flux effect. Kwarts is hier de glasvormer, zoals zirkoon en titaan. Aluminium gaat deze twee groepen met elkaar verbinden. Hoe meer Aluminium, hoe groter ook het smelttraject. Gaat men het Aluminium nog verlagen, verkleind men het smelttraject en vergroot het risico tot afdruipen van het glazuur. Voordeel is dat men wel grotere kristal-ontwikkeling kan ontwikkelen door pendelen. U moet dan echt zeer nauwkeurig uw stooktraject kunnen bepalen zodat het glazuur net niet gaat vloeien. Dan is het zaak om 100°C te minderen en dit zo gedurende een tijd vast te houden. In de meeste regelaars zit deze mogelijkheid van stoken in het programma.
    beantwoord
  • Lees het verhaal van Lucien Tinck i.v.m. het stookproces, het klopt wat deze persoon hier over zegd.

    Wat het glazuur betreft, info met collega's keramisten uitwisselen is altijd prima maar vaak hangt van veel zaken af, zoals het milieu in de oven, stookproces, grondstoffen, ed. Door steeds maar proeven te blijven nemen kom je er vaak zelf achter wat het beste recept voor je is.
    Daarnaast blijft het "bijna" altijd spannend, soms ben je blij dat het is gelukt maar teleurstelling hoort daar ook bij. Ik heb er slapenloze nachten van gehad omdat een koperrood glazuur niet wilde lukken met mijn gasoven, (reductie) maar het is gelukkig goed gekomen.

    Vriendelijke groeten, Fred
    beantwoord
  • Lies,
    Als u een resultaat wil neerzetten zoals Fred laat zien is dit niet zomaar met een galzuur en juiste stookcurve op te lossen. Dit is een vrij complex proces. Er zijn vast wel goede naslagwerken die dit duidelijk maken. Ik kan u een goed boekje aanraden wat u al een heel eind op weg zet:" Koperreductie -, Celadon -, Kristalglazuren " van Karel Kurstjens. ( NL-D ) ISBN 3-980185-1-5. Het werkje is al van 1990, maar hopelijk ergens nog te vinden.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien en ook Fred,

    Ik besef dat ik de wereld van kristalglazuren aan het verkennen ben. Mijn proef met krijt toevoeging en dolomiet verlaging hebben interessante resultaten opgeleverd. Alleen heb ik een groter oppervlak nodig om de kristallen te kunnen zien. In elk geval ga ik er wat literatuur op na slaan,

    groet,
    Lies
    beantwoord
  • Lies,
    Als dit al lukt kan u ook eens (afzonderlijk)enkele procenten Zinkcarbon. en Lithiumcarbon. aan het oorspronkelijk recept toe te voegen.
    beantwoord
  • Lucien,

    Is zinkoxide ook goed? Dat heb ik nl. wel. Dank je voor dit advies. Ik ga het zeker proberen. Is 2-5% een goede range?
    Groet,
    Lies
    beantwoord
  • Lies, zinkoxyde is ook goed. zinkoxyde gaat na verloop van tijd vanzelf carbonniseren af u dit niet luchtdicht afsluit. Vandaar de suggestie carbon.
    Ik denk dat 2% reeds zal volstaan. Idem voor het lithium. Beiden zijn ook kristal-bevorderlijk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.