ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur neemt niet op

Ik ben gegoten tasjes aan het glazuren. De binnenkant is ingegoten, de buitenkant gespoten.
Nu heb ik een aardewerk-gietklei gebruikt omdat de steengoedklei altijd scheurde later in het proces.
Bij de steengoedklei lukte dit allemaal perfect.
Maar nu wilde ik mijn stukken vandaag glazuren en de gespoten laag trok op vlekken of wilde gewoon niet houden en liep af. De stukken hebben nogthans goed gedroogd na de binnenkant te glazuren. Ik heb zelfs getest met de stukken lichtjes op te warmen. Niets helpt.
Kan het zijn dat de biscuit te hoog is gebakken voor aardewerk (950°)?
Nog even meegeven dat het gaat over een industriële glazuur.
Ik ben echt een beetje radeloos want volgend weekend heb ik een tentoonstelling...
Heeft er iemand tips? Alvast bedankt!
gevraagd

17 antwoorden

  • Er zijn naar mijn mening 4 dingen waar het aan kan liggen:
    1 de temperatuur van de biscuit stook. Ik stook aardewerk in de biscuit stook altijd op 980 graden. De scherf blijft dan poreuzer.
    2 het ingieten met glazuur brengt heel veel vocht in de scherf, hij moet echt heel goed drogen.
    3 de scherf mag niet te dun zijn.
    4 Spuit een dunne laag en laat drogen en herhaal dat tot de laag glazuur dik genoeg is.
    Succes, Marieke
    beantwoord
  • De scherf is inderdaad dun maar dat is ook het mooie van het tasje. Maakt een biscuitstook op 980° niet de scherf minder poreus? Ik had de binnenkant meer dan 16 uur laten drogen in mijn huiskamer. Ik had ook al gehoord dat er misschien vet op kon liggen? Maar hoe haal ik dit er af?
    Ik probeer straks met nieuwe moed opnieuw!
    Bedankt voor alle tips, ik ga ze zeker proberen! Veerle
    beantwoord
  • Hallo Van Overloop Veerle,
    Mocht het probleem inmiddels zijn opgelost dan ben ik blij voor je.
    Even voor de volgende keer: In het algemeen is het zo dat een gietstraal niet moet worden onderbroken. Gebeurt dit wel dan onstaan er in uw beeld rillen. Beter is het ook om een gietstraal niet rechtstreeks in de mal te richten, maar via de zijkant van de gietopening. Bij een – krachtige - gietstraal, die rechtstreeks in de mal komt kunnen er in het beeld zogenaamde gietvlekken ontstaan. Op deze vlekken zal glazuur niet of slecht dekken, omdat daar de poriën verdicht zijn.
    Laat na gebruik de mal altijd weer drogen. Bedenk dat bij ieder gebruik de mal een hoeveelheid vocht
    opneemt. Hoe natter de mal hoe langer het giet- en droogproces zal duren. En ook: hoe natter de mal hoe
    kwetsbaarder hij zal zijn voor beschadigingen. na gebruik en tijdens het drogen van de gipsmal komt er soda vrij "lijkt op schimmel" 't is maar dat je het weet.
    Groet, Fred
    beantwoord
  • Hallo Fred,

    Een helder verhaal. Ik wil nog ter aanvulling opmerken dat het raadzaam is de mal in gesloten stand te drogen zodat de 'schimmel' zich voornamelijk aan de buitenzijde vormt en niet op de oppervlak van de af te gieten vorm/model.
    met groet van Michel
    beantwoord
  • Met een vodje in azijn gedrenkt kan u de giet-kant reinigen.
    beantwoord
  • Hallo Michel,

    Je hebt gelijk, bedank voor deze aanvulling.

    Groet, Fred
    beantwoord
  • Het is niet verstandig om met azijn aan de binnenkant van een gipsmal te komen omdat dit de gips aantast. Zo zal de mal sneller slijten.
    beantwoord
  • Michel,
    Ik bedoel wel met een doek in azijn gedrenkt en niet afwassen met azijn. Om een soda-verzadigde mal opnieuw bruikbaar te maken is dit de beste en gemakkelijkste oplossing. Deze tip heeft al menig keramist uit de nood geholpen. Misschien kan u dat ook eens uitproberen.
    beantwoord
  • Lucien,
    Het kan menig keramist uit de brand hebben geholpen maar het blijft slecht voor de gips omdat de aanraking met een zuur het aantast. De schimmelig uitziende uitslag zijn de oplosbare zouten uit de gietklei die door de droging van de gips naar het oppervlak worden getransporteerd. Mijn advies zou zijn om de oppervlak eerst droog af te vegen om deze dan eventueel met een vochtig sponsje of een vochtig doekje af te doen.
    beantwoord
  • Michel, zoals u terecht opmerkt, het zijn 'water-oplosbare zouten' Deze tasten zowiezo calcium aan. Deze zouten met een vochtig sponsje verwijderen is zinloos, gezien het vocht van dit sponsje deze zouten opnieuw doet oplossen en terug in de gips laat trekken. Het heeft wél zin deze zouten te neutraliseren zodat ze de gips niet verder aantasten en deze mallen opnieuw bruikaar worden. Nogmaals, een doekje in azijn gedrenkt is reeds voldoende deze zouten te neutraliseren. En als ik hiermee al één keramist kan helpen is deze moeite niet voor niks geweest.
    beantwoord
  • ja hoor
    beantwoord
  • Hallo Collega's Michel en Lucien,

    Om deze (met alle respect) opgeblazen discussie i.v.m. de gipsmal(len) "hoe en op welke manier schoon maken" een halt toe te roepen zou ik graag kenbaar willen maken, dat men het beste met een zachte droge borstel cq kwast de Soda ( natriumcarbonaatdecahydraat) aan de buitenkant van de gipsmallen kan verwijderen. Wat de binnenkant van de gipsmal(len) betreft: neem een droge doek en haal hiermee de overtollige klei e.d. weg. In geen geval Azijn in combinatie met gips.

    PS.
    Het jammerlijke van deze discussie "schooonmaken van gipsmallen" vind ik "met alle respect" dat (bijna) alle geïnteresseerden op dit forum op een gegeven moment geen duidelijkheid hebben en de discussie over dit onderwerp oeverloos wordt.
    beantwoord
  • Fred, en wat gedaan als de mal verzadigd is met Soda en geen water meer kan opnemen? Helpt een droge doek dan nog of is er dan iks meer aan te verhelpen? Zo heb ik ook hier al gelezen dat men zeep zou gebruiken bij het maken van de mal en zo de delen van elkaar kan houden. Is daar ook geen beter middel voor?
    Ik vertrouw te volle op uw deskundig advies.
    beantwoord
  • Re: gipsen mal
    Toegevoegd op: 20-01-09, om 09:32
    Jaaaaaaaaa , de mal doet het weer en het gips lijkt niet aangetast.
    ----------------------------------------------
    Voor sommigen lijkt dit doch een uikomst te wezen.
    beantwoord
  • Voilà se, iedereen blij!
    Ik heb ondertussen ook de oplossing gevonden nl. het sinterpunt.
    Blijkbaar was mijn oven bij aanpassingen op 999° gezet. Dus was de scherf altijd dicht en kon het gewoon geen glazuur meer opnemen.
    Ik bedank iedereen voor de reacties!
    Veerle
    beantwoord
  • Hallo Van Overloop Veerle,
    Dat noemen wij (ik) te hard gebakken. maar dan krijg je nog wel glazuur op de scherf.
    Groeten, Fred
    beantwoord
  • Als het sinterpunt is bereikt en de scherf dicht is, krijg je echt geen glazuur meer op je werk. En al zeker niet als het langs beide kanten moet worden geglazuurd én de scherf héél dun is.
    Het probleem was opgelost met de temperatuur terug op 950° te zetten.
    Groetjes!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.