ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > water op glazuur kleurt donker bruin

Ik heb donderdag glazuur gekocht. Vrijdag een deel aangemaakt met water en gezeefd. Daarna dit weggezet om dit de volgende dag te gebruiken. Toen ik het glazuur doorroerde zag ik dat er een donker bruine laag water opzat. Ik heb het laten staan en na een paar uur stond er weer een donkerbruine laag water op. Ik heb dit water er met een ringeloor afgehaald en er schoon water bijgedaan en doorgeroerd. Na een paar uur was dit wederom donker bruin.
Nu heb ik dit eens eerder gehad met dit glazuur, maar dat stond toen al een paar weken. Ik heb het toen gewoon doorgeroerd en gebruikt, maar het donkerbruine gekleurde water heeft effect op de kleur, want het glazuur was nu veel bruiner dan daarvoor.
Weet iemand hoe dit kan?
(Het is een kant en klaar rakuglazuur RG100)
Groet,
Hanneke
gevraagd

4 antwoorden

  • Dan nog de foto
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hanneke,
    Ik denk niet dat het een goed idee is dit bruin gekleurd water te vervangen. Vermoedelijk zitten er water-oplosbare mineralen in die ook het smeltpunt kunnen beƮnvloeden. Glazuren die een tijdje staan kunnen ook beginnen uitlogen. Dit water ook nooit vervangen. Toch maar eens contact nemen met uw leverancier.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Toen ik dit een tijd geleden had, heb ik direct contact opgenomen met de leverancier. Die was ervan overtuigd dat de bruine kleur van het water geen invloed heeft op het glazuur, wat dus absoluut wel het geval is.
    Zij is van mening dat je het water altijd van een glazuur moet verwijderen als je dit langere tijd ongebruikt laat staan. Overigens doe ik dat nooit. Ik heb alleen bij dit glazuur die bruine kleur.
    Ik heb vandaag ook een mail aan de leverancier gestuurd met de foto. Ik hoop dat daar een reactie op komt.
    Laat het hier weten.
    Mogelijk heeft een ander dit ook wel eens gehad.
    Groet, Hanneke
    beantwoord
  • Nou Hanneke, dan zal uw leverancier haar mening moeten herzien wat het water verwijderen betreft. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.