ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > analyse fritte F-84396

wie kan mij de analyse geven van fritte F-84396? Heeft deze fritte misschien een ander nummer gekregen?
gevraagd

10 antwoorden

  • 0.95 Na2O 36.6%
    0.05 CaO 1.6%
    0.04 Al2O3 2.4%
    1.60 SiO2 59.4%
    Dit is volgens het fritte boekje van de fabrikant Cookson mattey. Frans
    beantwoord
  • Zo kan men lang zoeken. VeKa vermeldt een Alkali-boor-slic. fritte, terwijl het om een Natrium-silicaat-fritte gaat. Terloops, wél een zeer goede basis om Persisch blauw te maken.
    beantwoord
  • Ik wordt zo wie zo al apendol van al die nummers van fritte. In Nederland zijn ze weer anders dan in België. En dan nog eens van alkali en hoog alkali. Ik zou er graag wat meer van weten. Ben er al achter dat de kleuren erg afhankelijk zijn van de soort fritte
    beantwoord
  • Vera,
    De trend van de fabrikanten van frittes is de samenstelling geheim te houden. Dit heeft tot gevolg dat de verdelers ook nog enkel een nummer en type van de fritte afdrukken. Elke verdeler gaat aan zijn frittes dan nog eens een eigen nummer geven, zodat het voor de consument nog moeilijk is om aan prijsvergelijk te doen. Het erge is dat de consument deze frittes niet meer in een glazuurrecept kan verrekenen/omzetten. Dit werkt dus wel zeer ontmoedigend voor iemand die zelf een glazuur wil aanmaken. De verdelers van grondstoffen zijn er eigenlijk niet zo rouwig om, gezien ze dan meer aangemaakte glazuren en brush-on glazuren verkopen, wat lucratiever is. Ik heb in het verleden hier reeds meermaals op deze trend gewezen. Het analfabetische van de keramist is in opmarsch.
    Als u wat meer over grondstoffen en hun toepassingen wilt weten, kan u hierover nog wel goede literatuur vinden. Nog even een verduidelijking van de namen:
    - Hoog(of sterk) alkalische fritte: De basevormende elementen bestaan in hoofdzaak uit Natrium, Kalium en/of Lithium. Gezien deze elementen oplosbaar zijn in water, gaat men die eerst "droog" smelten aan silicaten. ( eenvoudig gesteld)
    - Alkalische (aardalkalische) fritte: Zijn samenstellingen waar in hoofdzaak Calcium, Magnesium, Zink, Barium en Bismuthoxyde gebruikt is. ( loodox. zit hier ook bij, maar wordt als Loodfritte aangeduid )
    De kleuren worden niet enkel door het kleurvormend oxyde bepaald, maar ook door de samenstelling van het glazuur/fritte waar het in zit.
    Denken we maar aan Koperoxyde in een lood-samenstelling, zal groen geven. In een Natriumfritte-glazuur (hoog alkalisch) zal dit zelfde koper, perzisch blauw/turqoois geven.
    De combinaties zijn even complex als een cijferslot. Een goed naslagwerk is echt noodzakelijk.
    beantwoord
  • Ben heel blij met je antwoord, het ligt dus niet alleen aan mij.Ik ga eens wat meer naslag werk doen en veel proeven maken.Bedankt
    beantwoord
  • Hallo Vera,
    Misschien heb je hier wat aan.
    (Klik op, of selecteer de onderstaande link en zet deze in de adresbalk van je browser)
    www.geerttheunissen.nl/.../glazuurboek.htm
    Groeten, Fred
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Lucien zei het ook al, in de prijslijst (2006-2007) van Ve-Ka staat onder dat fritnummer een andere analyse (1,00 Na20- 2,86 SiO2- 0,25 B2O3). Als dat toch dezelfde fritte is dan is dat nogal een ongelukkige vergissing. (ik gebruik deze fritte gelukkig (nog) niet, want dat zou me wel op een dwaalspoor brengen). Dus dank voor de info, ik zal 'ns informeren bij Ve-Ka.

    Ik ben trouwens wel benieuwd wat voor fritte boekje je van de fabrikant hebt Cookson Matthey precies hebt (en waar ik dat zou kunnen bestellen/downloaden)?

    Groetjes,
    Daniel

    beantwoord
  • Toen ik ruim 35 jaar geleden begon met het maken van glazuren heb ik dat boekje gekregen bij een bestelling.
    Maar zoals Lucien het reeds beschreef zijn de fabrikanten van frittes veel zuiniger geworden met het verstrekken van formules van fritten.
    Ook Johnson mattey of hoe ze nu ook heten geven geen formules meer.
    Een site waar veel (oude en soms niet meer verkrijgbare) frittes op staan is :

    http://home.comcast.net/~frankgaydos/frits.html
    Kijk daar eens rond.
    Ook in de verschillende glazuurboeken staan wel frittes beschreven.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, betreft de samenstelling van frittes en de geheimdoening hierover is iets wat ik al een tijdje aanklaag. Wel is het zo dat de USA- afnemers deze samenstelling wél krijgen. De wet eist dit. Het wordt dan ook stilaan tijd dat we dit via de Keramisten-orgs. dit aan de wetgever voorleggen. Dat men dit zou geheimhouden voor de concurrent is een smoesje. Het wordt voor ons onmogelijk een fritte te intergreren ineen recept. Dit is enkel met de bedoeling meer kant-en-klaar glazuren te kunnen verkopen. Ik zie hier echt geen andere verklaring voor. Onderschat de ernst van dit probleem niet.
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Dank je voor het antwoord, dat is inderdaad een oud boekje. Ook dank voor het internet adres. Ik zoek het meestal op op de site van Insight (http://digitalfire.com/4sight/index.php), maar daar stond deze niet tussen... Na wat zoeken in de boeken, zag ik deze fritte alleen staan in het boek van Kurstjens (1995, p.44) als : 1,0 NaO2 - 1,6SiO2; een versimpeling van de analyse die jij hebt opgezocht. Ik zag op de site van Ve-Ka overigens dat deze fritte tijdelijk niet leverbaar is....

    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.