ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > steengoedglazuren

Beste allemaal.
Een vraag betrefffende steengoedglazuur voor een electrische gladbrand.
Stel: Men heeft een recept voor steengoedglazuur en deze is gekleurd met cobaltoxide. Kan men dan de cobalt straffeloos weglaten en vervangen door een kleurpigment bedoeld voor hogere temperaturen?

Zo simpel zal het toch niet zijn.
Verschillende oxides die in het vervangende kleurpigment zullen zitten zullen invloed hebben op de ingrediënten van het glazuur.
Ik wil graag wat testen en hoop dat bepaalde kleuren genoemd worden die bepaalde min-punten in een glazuur kunnen veroorzaken, als steuntje in de rug.
Testjes maken en uitproberen zal ik ondanks een "steuntje" in de rug tóch gewoon moeten doen om eventueel een glazuur te maken maar alle, voor een ieder te begrijpen kennis, is immers welkom én leerzaam betreffende de kleurpigmenten.
Zelf heb ik een geel, lime groen, paars, roze, en blauw en nog wat andere tussenin liggende kleurpigmenten in bezit, bedoeld voor hoge temperaturen en wil daar toch over een paar maanden graag iets mee gaan doen. Eerst zou ik graag wat meer kennis op doen.
Alvast hartelijk bedankt, voor enige informatie.
gevraagd

2 antwoorden

  • Marrie,
    Minerale pigmenten zoals we ze kennen in onder-en bovenglazuur-pigmenten en de klei-pigmenten zijn te vergelijken met frittes, met dit verschil dat deze frittes kleurende oxydes hebben gekoppeld aan andere mineralen, om reden van zijn giftigheid én om reden van de vereiste kleur. Kleurende oxydes zullen een verschillende kleur geven afhankelijk van het glazuurrecept. Een pigment-fritte zal in een glazuur nooit de 10% overschrijden. Het kleurend oxyde is daar maar een deel van deze pigmentfritte. Er is ook, afhankelijk van het pigment ook Aluminium- Zirkoon-Tin-Selicium- of Zinkoxyde in deze kleurfritte, net om deze giftige mineralen te binden. Als u nu een bepaalde kleurfritte koopt, kan deze kleur sterk verschillen na de stook als u dit pigment in een 'verkeerd' basisglazuur gestopt hebt. Voordeel is wel dat u, indien in het juiste glazuur gemengd, de kleur reeds zo kan kiezen. Sommige pigmenten zijn perfect mengbaar. U kan ook rustig een oxyde door een pigment vervangen. In theorie zou men iets meer pigment nodig hebben, gezien een deel ervan geen kleuroxyde is, maar doordat er reeds een eerste smelting gebeurd is, gaat het pigment, in tegenstelling tot de ruwe versie, efficiënter werken, en ook een stuk veiliger. Scholen zouden enkel nog met pigmenten mogen werken, en niet meer met deze "zware metalen".
    beantwoord
  • Lucien.
    Bovenstaande is duidelijk en goed uitgelegd.
    Mijn exuses voor het late reageren maar bij deze wil ik u alsnog hartelijk bedanken voor de uitleg.
    Mijn vermoeden is bevestigd en ik zou nu toch eindelijk eens aan de slag moeten gaan om proeven te gaan maken.... :-)
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.