ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > krimpglazuur

onlangs hebben we een dikke laag rakuglazuur op een werk gezet en snelgedroogd op de kachel. De glazuur scheurde bij het drogen en gaf na het stoken en de reductie in het houtkrullenvat mooie resultaten want de glazuur was samengetrokken in eilandjes met ertussen zwarte lijnen van de reductie.
Ik heb ooit gehoord dat magnesiumcarbonaat in de glazuur dit effect geeft bij gewone droging. Wie kent er een recept voor aardewerk- en steengoedtemperatuur?
Domi en Leo
gevraagd

14 antwoorden

  • Hallo,

    Je moet wel magnesiumcarbonaat licht gebruiken,
    ook wel magnesiet genoemd. Met andere magnesiumcarbonaat lukt het niet.
    Ik heb wel een recept, maar tamelijk gecompliceerd, het kan ook wel wat eenvoudiger volgens mij. misschine komen er nog meer reacties.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dominika,
    deze glazuren duk aanbrengen. zijdmat tot mat. krakkelee
    1- SK 03a/1a

    Degussa 90187 : 62,5
    kaolien : 18,8
    magnesiet : 18,7

    D90187: 0,5 Na²O 1 B²O³ 1,5 SiO²
    0,5 PbO

    2- SK 6a/7

    kaolien : 25,1
    K.veldspaat : 23,4
    calc.carbon. : 23,4
    magnesiet : 9,4
    dolomiet : 9,4
    kwarts : 9,3

    beantwoord
  • Zie dat het eerste recept met foto een mat glazuur is, zelfs een sinterengobe? Of is het tweede recept wat mat moet worden dat dan ook? Maar op welke temperaturen hebben jullie gestookt? Is vaak wel prettig om dat ook te weten.
    Er is al eerder aandacht besteed aan dit glazuur op dit forum....onder kruipglazuur.
    Groeten van Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Het bericht over kruipglazuur is te vinden onder:
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=7747#7795
    beantwoord
  • Caroline, de temperatuur/tijd is aangegeven met Segerkegelwaarden (SK) wat de enige juiste is. Uiteraard zijn dit recepten die het gevraagde glazuur zullen benaderen.
    beantwoord
  • Ja inderdaad vergeten 1140 graden
    beantwoord
  • Lucien,
    bedankt voor je recepten. Ondertussen hebben we een nieuw bericht geplaatst in het forum omdat we niet zeker waren dat onze eerste vraag wel tot in Nederland was geraakt. We zitten hier in the middle of nowhere op het platteland van Polen, midden de bossen, everzwijnen, vossen en herten. 't Is toch een wonder dat we kunnen bijleren dankzij internet en dit met een prachtige zonsondergang in paars en oranje en een zicht van 360 ° met bosomgeving op 10 km van het dichtst bijzijnde dorp.

    Nog een vraagje: waar vind je die degussa 90187?
    beantwoord
  • Om zoveel mogelijk 'on topic' te blijven, is het nieuw geplaatste bericht onder 'Algemene Onderwerpen' verwijderd.
    beantwoord
  • Dminika,
    Waar u momenteel D 90187 kunt kopen weet ik niet, maar het is een zeer courante fritte. Misschien weet iemand wel wie dit heeft. Als de samenstelling maar gelijk is. (zie hierboven)
    beantwoord
  • Bedankt Lucien,
    Misschien moet ik eens proberen om met jouw cursus te berekenen met welke ingrediënten deze fritte te maken is.

    Leo
    beantwoord
  • Dominika, dit zou ik u ten stelligste afraden gezien hier lood en boor in zit. Een fritte is hier aangewezen.
    beantwoord
  • Hallo Dominika,
    Ik heb even op de site van keramikos in de catalogus gekeken,
    Natriumloodboor fritte 15.11 is dezelfde samenstelling.
    ik weet alleen niet of je daar wat aan hebt in Polen
    beantwoord
  • Jose,
    bedankt voor de info. We zitten ondertussen terug in Vlaanderen en na wat surfen kwamen we bij Marnic De Langhe uit Geraarsbergen. De man stookt met gas en heeft wel leuke resultaten. Zie maar:

    users.edpnet.be/.../index.html

    We gaan die fritte van Keramikos eens proberen.
    Leo en Domi
    beantwoord
  • Leo,
    Dit lijkt me meer op een recept waar veel Al²O³ in zit en weinig SiO². MgO zal wel bevorderlijk zijn.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.