ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Lucht in natte glazuur

wie kent dit? bij de eerste streek op biscuit of zelfs bij de 2e en 3e laag, verschijnen luchtbellen en verdwijnt het water uit het glazuur. een maanlandschap en een bobbelige laag glazuur. wrijven helpt niet, getuige de foto. het gebeurt bij gekochte kwastglazuur van Ve-Ka zowel als bij zelf-aangemaakte glazuren. ik gebruik goede kwasten en de getoonde werk is niet geschuurd of zelfs gesponst. vorige week gebakken dus ook niet te droog of lang gestaan. wat nu? help, ik word mismoedig!
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Melané,
    Ik denk dat het water té snel in de scherf trekt. Om dit te vertragen zou u daar CMC-lijm bij kunnen doen. Het glazuur gaat dan langzamer drogen en ook niet bezinken in de glazuurpot. Nu is het glazuur te dik aangemaakt. De pin-holes die na het bakken optreden komt omdat u vermoedelijk te snel gestookt hebt of iets te laag. Het glazuur heeft geen tijd gehad om uit te vloeien. De bisquit zeker niet lager dan 950°C stoken.
    beantwoord
  • Het vocht uit het vloeibare glazuur wordt te snel opgenomen in de scherf. Het vocht neemt dan de ruimte in, daar waar er miniscuul lucht in de scherf zat. Deze lucht komt dan via de glazuurlaag naar buiten.

    Je kunt het vormen van luchtbellen in de glazuurlaag tegengaan door extra lijm (bv CMC) aan het glazuur toe te voegen. Het is echter ook mogelijk de scherf eerst te bevochtigen alvorens deze te glazuren met een kwast of penseel. Heb je aan dit vocht ook nog lijm toegevoegd dan werkt dat nog beter. Ik gebruik daarvoor tylose.
    Succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • bedankt, beide heren, voor het snelle reageren. ik maak mijn glazuur altijd aan met CMC volgens de regels aangemaakt. daarnaast is het getoonde blad met bellen een kant-en-klaar produkt. hetzelfde gebeurt ook op een tweede laag die 5/6 minuten eerder erop gelegd is. maar ik ga wel aan dat vochtigheidsaspect sleutelen!
    beantwoord
  • Melané,
    Misschien bent u nog te zuinig met CMC en water voor de aanmaak van uw glazuren. Ook kant-en-klare produkten worden regelmatig verbeterd, vooral waspoeders, maar ook brush-on glazuren. Idem dito: wat extra water en CMC kan ook hier uitkomst bieden. Gezien dit euvel zich ook op een tweede laag zich voordoet is een teken dat het glazuur te weinig CMC en water bevat. In plaats van de scherf te bevochtigen is het raadzamer deze iets hoger te stoken.
    beantwoord
  • Lucien, heel erg bedankt, ik ga dat gelijk vandaag proberen!
    beantwoord
  • eeeh, lieve mensen, nog even niet proberen: pols van mijn kwast-hand gebroken...over een maandje dus:-( ;- 0
    beantwoord
  • Nee zeg! Wat erg. Goed herstel gewenst Melané.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.