ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Gelekt glazuur bij 1240C

Hoi, Ik heb een ovenplaat waar glazuur op gelekt heeft die tot 1060C gestookt kan worden. Nou heb ik die plaat nodig om tot 1240C te stoken. Ik weet niet of ik het eraf kan krijgen, heb geen slijptol oid binnen bereik.
In het geval dat ik het er met een bijtel niet vanaf krijg, gaat het gelekte glazuur voor problemen zorgen als ik die plaat op 1240 gebruik?
Alvast bedankt. Lisanne
gevraagd

5 antwoorden

  • Dag Lisanne,

    Het is heel verstandig om de glazuur te verwijderen voordat je op 1240 gaat stoken.
    Het glazuur zal veel vloeibaarder worden en in de ovenplaat trekken.
    Mangaanglazuur is zelfs zo aggressief dat het bij mij een keer door een plaat heen is gegaan.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Lisanne, als u deze glazuurvlek echt niet kan verwijderen kan u ook proberen er keramisch isolatie-vilt op te leggen. Doordat dit zeer poreus is gaat door capillair vermogen reeds een groot deel opnemen als een vloeitje. Na de stook verwijderen met bv. een scherpe houtbeitel en opnieuw herhalen. Nadien er een stuk vilt op laten liggen als buffer. Best is, als mogelijk, zoals Hans reeds heeft aangeraden, verwijderen.
    beantwoord
  • Dag Lisanne,

    Keramisch vilt werkt inderdaad zoals Lucien vertelt, zelf ben ik geen voorstander van het gebruik ervan.
    Keramische vezel die in de ovenbouw gebruikt wordt is dezelfde als wat in dat vilt wordt toegepast.
    De vezelstructuur van asbest en keramische vezel zijn ongeveer hetzelfde. vandaar dat de Nederlandse overheid jaren geleden een waarschuwing heeft rondgestuurd om de keramiekbranche op dit potentiele gevaar te wijzen.
    Op het moment dat je het vilt verwerkt en zeker op het moment dat je het vilt met het opgezogen glazuur van de ovenplaat verwijdert zul je minimaal een goed stofmasker (P2) moeten dragen.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Volledig mee eens Hans. Dit heb ik ook al te moede gepreekt en nog zie ik die keramische dekens en vilten gebruiken alsog het van een schaap komt, zelfs in scholen. Eens we het gevaar hiervan kennen kunnen we daar rekening mee houden. Een stofmasker is zeker aangewezen en dan kan men dit vilt gevaarloos aanwenden. Keramisten die werken met een olie-ton-keramisch deken zou ik zeker aanraden deze dekens te werken met waterglas. Licht vernevelen en bakken. Het waterglas ( natrium ) gaat de buitenste vezels doen smelten en zo dit stof fixeren.
    beantwoord
  • hoi,

    Bedankt voor alle tips. Ik heb het er gelukkig grotendeels met een bijtel afgekregen. Ik ben geen expert op het gebied, maar van wat ik van asbest weet denk ik niet dat ik het snel zal gebruiken... ;)

    Lisanne
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.