ALGEMEEN > Diversen > klei knikkerbaan

Hallo, Vanmorgen kwam ik op het idee om een knikkerbaan te maken met klei. Maar ik heb geen idee welk soort klei ik zou moeten nemen, waar ik dit voor een redelijke prijs in wat grotere hoeveelheid kan kopen en hoe de klei zich gaat gedragen. Wie kan adviseren....lees verder voor details.
Wat is een knikkerbaan: een knikkerbaan is bedoeld om knikkers via een "spannend" traject van plek A naar B te verplaatsen. Momenteel heb ik eenvoudig houten gootjes met hieraan gekoppeld een soort kubus waarin een gebogen doorvoergat van vertikaal naar horizontaal naar het gootje toe zit. Met deze elementen kom je al een aardig eind. Maar spannender wordt het wanneer je gebogen en andere vormen kunt toepassen. Ik wil dit met klei proberen Eventueel ondersteunt met wat hout ter versteviging. Dit moet ik dan aldoende onderzoeken. De klei moet stevig zijn maar goed te kneden, en niet korrelig. Verder wil ik het liefts dat de klei zelf hard wordt zonder te bakken: ik heb alleen een huisoven om brood te bakken ;-). Het hele klei-proces is bedoeld voor kinderhanden onder begeleiding van een volwassene.
Met vriendelijke groeten
Pierre en Familie

gevraagd

2 antwoorden

  • Beste Pierre,

    klei die je niet hoeft te bakken is op dit forum een beetje als vloeken in de kerk.
    Wat je zoekt is een boetseermassa die zelfhardend is. Die kun je vinden in een goedgesorteerde speelgoedzaak. Moet je veel hebben dan kun je op zoek gaan naar een groothandel in speelgoed.
    Een merknaam die ik ken is DAS.

    succes
    beantwoord
  • Hoi,
    Is het gelukt met DAS? Ik heb het zelf een tijd geleden ook eens gekocht, maar DAS is echt geen prettige en stevige klei om mee te werken (het kruimelt en is moeilijk goed te verbinden) Allerlei vereisten voor een knikkerbaan..
    Als ik jou was zou ik eens naar een hobbywinkel die klei verkoopt gaan en daar ook vragen of ze adressen hebben om de klei te bakken (vaak zijn er wel keramisten die hun oven hiervoor beschikbaar stellen..).
    Ik vind het een hartstikke leuk idee en hoop dat je project gaat slagen! Waar je met echte klei op moet letten is dat het krimpt tijdens het drogen (dus niet te smal werken) en dat alles wat je aanelkaar verbindt goed vast moet zitten (pas op voor lucht ertussen, want dan knalt het uitelkaar als het in de oven staat)
    Groetjes van Nienke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.