ALGEMEEN > Diversen > Vaas waterdicht maken. Wie geeft advies?

Ik heb in Hongarije een bloemenvaas gekocht bij een pottenbakker. Helaas is deze niet waterdicht, niet geglazuurd dus. Ik weet niets van pottenbakken etc. wie geeft mij advies om dit op te lossen?

alvast bedankt,

Henk
gevraagd

7 antwoorden

  • beste Henk,

    Het probleem ontstaat doordat aardewerk poreus is en er haarscheuren in het glazuur zitten.
    Het water trekt door de haarscheuren in de klei en zweet daarna door.
    Het probleem los je op door de haarscheuren te vullen met een in water onoplosbaar goedje.
    Vaas eerst goed schoon en droog.
    Grootmoeders oplossing: karnemelk erin zetten een nacht laten staan en daarna goed laten drogen.
    De caseine uit de melk vult de haarscheuren.
    Een alternatief is waterglas alhoewel ik daar geen recept voor heb.
    Wat ook werkt is impregneermiddel voor tentdoek om het waterdicht te maken. de binnenkant van de vaas spoelen en goed laten drogen.
    De kunsthars in het impregneermiddel vult de haarscheuren. niet knoeien op de buitenkant en als dat
    gebeurt ruim afnemen met water voordat het droogt.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,

    We gaan aan de slag. Even achter m'n oren krabbelen met je eerste advies om karnemelk te gebruiken....We proberen, denk ik, je laatste advies:impregneermiddel voor tentdoek. We laten het zeker weten hoe 't werkt!

    groeten van Henk en Sonja
    beantwoord
  • Waterglas is natriumsilicaat oplossing in water en kan je bij de drogist kopen.
    Wat ook goed werkt is afdichtingsmiddel (siliconen olie) voor bakstenen muren en dakpannen te koop bij de bouwmarkt.
    beantwoord
  • Caseine uit karnemelk? Prima, maar vies! Heb je wel eens water in een kommetje gedaan dat met caseine waterdicht was gemaakt? Prima ouderwets middel overigens, niets mis mee, werd al in de steentijd gebruikt. Mijn dochter gebruikt karnemelk overigens om de ruiten van haar atelier mat te maken. Gaat ook niet schimmelen ... totdat het warm en vochtig wordt in de kamer.

    Waterglas? Geeft ook zo'n zooi, en het is echt vies spul.

    Wij hebben goede resultaten met een restje gevelimpregneer. Het goedkoopste wat er is. Helaas bij de bouwmarkt in 5-liter containers, dus doe met de vaas ook maar meteen de gevel.
    Is ook uitstekend te gebruiken voor het waterdicht maken van allerhande buitenbeeldjes van aardewerk of - waar wij het voornamelijk voor gebruiken - mergel.
    Opbrengen: in een vaas: gewoon beetje in ronddraaien. Op alle andere voorwerpen: met plantenspuit/compressor. Zelfs 10% verdund levert het prima resultaat op.
    beantwoord
  • Heeft iemand een idee hoe ik een koperkleurige glazuur kan maken .Zonder raku stook want dat wordt in de zon weer groen.
    P.s. heb al verschillende glazuur boeken nagekeken.
    Groet Vera
    beantwoord
  • Heeft iemand een idee hoe ik een koperkleurige glazuur kan maken .Zonder raku stook want dat wordt in de zon weer groen.
    P.s. heb al verschillende glazuur boeken nagekeken.
    Groet Vera
    beantwoord

  • Wat bedoel/zoek je precies? Zelf het glazuur maken? Of kopen? Moet het glazuur zijn, of neem je genoegen met iets wat er op lijkt. (ik zag op in een zeer gerenommeerde keramiekgalerie potten die duidelijk met acrylverf waren bespoten, alsof het glazuur was...tja, het is maar wat je wilt bereiken, als het puur onm het effect gaat, dan is je vraag gauw opgelost!)

    Wat ik bedoel is...gaat het je om het effect of moet het puur keramisch blijven?
    En dan...welke stooktemperatuur? Op wat voor body?
    Moet het glazuur zijn of mag het ook een luster zijn?

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.