ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Voorverwarmen van het object vóór de tweede glazuurstook

Mijn vraag betreft het opnieuw glazuren na een niet voldoende dekking van de eerste keer.
Het verwarmen van het object:
- kan dit in een keuken/oven tot 200° en hoe lang?
- Vervangt dit de toevoeging van CMC ?
- Of deze ook gewoon blijven gebruiken als extra hechting?

Kan een tweede glazuur ook `te`dik opgebracht worden, of smelt het met het geheel tot een goed glazuur?

Kun je glazuren van Veka met de aanwijzing van stook/temp: 1000-1060° ook hoger stoken of is dit niet gangbaar en overbodig voor het eindresultaat?

Dit zijn 3 vragen ineen, ik ben heel benieuwd.
Een vr groet, truus w.
gevraagd

2 antwoorden

  • Verwarmen van het object,om een glazuur sneller te doen drogen, kan in een keukenoven.Het hangt van het glazuur af ,maar craquelure zou kunnen optreden door de temperatuur shock van het koudere water.

    CMC zou ik juist toevoegen bij opnieuw glazuren op een reeds geglazuurd werk ,omdat glazuur niet 'indroogd' op de gladde laag en heel makkelijk beschadigd raakt,ook vergemakkelijkt CMC het opbrengen in lagen.

    Het glazuur kan te dik opgebracht worden,beter is het nieuwe glazuur in dunne lagen op te brengen.De eerste laag geeft zodoende een ietwat absorberende ondergrond voor de tweede laag etc.

    Opnieuw glazuren, eventueel met een ander glazuur, kan hele goede resultaten geven.Hoger stoken is niet aan te raden.

    Rob
    beantwoord

  • Dag Rob, hartelijk dank voor je positieve reactie.
    Ik ga met deze gegevens aan de slag.
    Groeten,
    truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.