ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxides

Ik ben een leek in het verwerken van oxides.
Heb op een al eens gebakken en geglazuurde pot waarin craquelé; nu de verweerde plekken die ruw zijn geworden, ingewassen met cobaltoxide en wil de hele pot opnieuw met transparant glazuur over kwasten en opnieuw stoken. Op 1060°
Kan dit? En geeft dit geen problemen naar mijn andere werkstukken in de oven?

Mijn tweede vraag;
Graag wil ik weten of oxides altijd ingewassen moeten worden, of kun je deze ook gebruiken om een object helemaal te kleuren. ipv een glazuur.

Ik merk dat een klein beeldje, welke ik heb `gekwast`met cobaltoxide, dat er een hele dikke poeder achtige laag opzit, blijkbaar is dit experiment niet zoals het behoort te zijn, ik heb deze dus niet ingewassen.
Ben alleen er niet gerust op of het resultaat wel leuk wordt, het was een ingeving en als dit flopt, gooi ik liever het object weg dan dat het in de oven niets opleverd, kan ik alsnog het vele poeder van de oxide huid verwijderen?
Ik ben erg op proberen aangewezen en alle reacties om meer kennis te verkrijgen zijn mij heel welkom.
Het hele boetseren is een vreselijke leuke hobby,
maar het glazuren/cq afwerken is een wel hele moeilijke materie.

Heel erg bedankt voor het mee-denken.
Een h. groet, truus w.
gevraagd

5 antwoorden

  • Ik kan op je vraag niet antwoorden,Ik ben ook een leek en maak enkel kralen. Ik gebruik oxides enkel om toe te voegen aan mijn transparant glazuur.
    Mvg
    beantwoord
  • Truus,
    Ik zou u eerst willen aanraden eerst wat naslagwerk door te nemen. Men kan hier wel heel wat problemen voor de leek oplossen, maar dit forum is niet geschikt om basiskursussen te geven. Ik zal dus zo goed en zo kwaad mogelijk op uw vragen een antwoord verzinnen.
    - Als u met oxydes werkt op de scherf is het op uw werk-temperatuur aangewezen wat transparant glazuur ( +/- 20%) onder het oxyde te mengen, zoniet gaat het oxyde als een anti-flux werken. ( kale plekken vormen). Als het kobalt er te dik op zit gaat het zwart geven, dus; dun aanbrengen. Hierover kan u een transparant glazuur aanbrengen. Ik zie ook niet in wat voor probleem dit voor de andere werkstukken zou geven.
    Kleurvormende oxydes kan men gebruiken voor het 'inwassen' van bisquit, in slib, klei en glazuur mengen. De kleur zal varieëren naargelang de samenstelling van het glazuur. Ik zou u eerder aanraden om met pigmenten te werken. Dat zijn voorgebakken oxydes in een samenstelling dat reeds een welbepaalde kleur laat zien en minder giftig is om mee om te springen. Deze pigmenten kan men vinden onder de vorm van onderglazuur, opglazuur en bodystain.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Inderdaad met jouw staat van dienst komt mijn vraag binnen als ......., ik hoop dat het mij niet weerhoudt om mijn kennis via dit forum te vergroten.
    Ik doe beslist veel moeite mij in telezen, maar door onzekerheid wil ik wel graag van gedachten wisselen en een ruggesteuntje.
    Het voelt alsof ik mij moet verdedigen, toch is deze vraag voor mij relevant.

    Je antwoord is duidelijk, dank je wel voor het advies, ik lees veel op dit forum en heb respect voor je grote kennis.
    vriendelijke groet,truus w.

    Zie de bijlage als een bloemen/groet
    beantwoord
  • Volgens mij is het absoluut niet Luciens bedoeling je te weerhouden je kennis te vergoten op dit forum. Integendeel zelfs. Maar dat dit forum nooit een curus op opleding kan vervangen is natuurlijk wel zo. Hier vind je "slechts"stukjes informatie. Haha....daarbij vind Lucien het ook gewoon hartstikke leuk om zijn kennis te delen. Nietwaar Lucien?
    Groetjes
    Carol.

    beantwoord
  • Hallo Truus en Carol,
    Leuk te vernemen dat u wat aan mijn tips hebt. En Truus,het is precies zoals Carol schrjft; sommige vragen kan men maar beantwoorden met enkele blz. tekst, en dan nog kan het misbegrepen worden. Soms zijn de gestelde vragen ook niet steeds duidelijk, en dat is geen verwijt, maar geeft enkel aan dat de vraagsteller zelf niet goed weet wat hem/haar overkomen is. Niet elk naslagwerk en niet elke kursus is waardevol, maar door veel te lezen ( bib. bvb. ) en her en der eens een workshop te volgen komt u al een eind. Dit is een verd.... moeilijk vak. Dat is duidelijk, maar het is het waard! Een vol-leerde kearmist bestaat gewoon niet. Leuk toch, we zijn allemaal leerling en docenten van elkaar.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.