ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxides

Ik ben een leek in het verwerken van oxides.
Heb op een al eens gebakken en geglazuurde pot waarin craquelé; nu de verweerde plekken die ruw zijn geworden, ingewassen met cobaltoxide en wil de hele pot opnieuw met transparant glazuur over kwasten en opnieuw stoken. Op 1060°
Kan dit? En geeft dit geen problemen naar mijn andere werkstukken in de oven?

Mijn tweede vraag;
Graag wil ik weten of oxides altijd ingewassen moeten worden, of kun je deze ook gebruiken om een object helemaal te kleuren. ipv een glazuur.

Ik merk dat een klein beeldje, welke ik heb `gekwast`met cobaltoxide, dat er een hele dikke poeder achtige laag opzit, blijkbaar is dit experiment niet zoals het behoort te zijn, ik heb deze dus niet ingewassen.
Ben alleen er niet gerust op of het resultaat wel leuk wordt, het was een ingeving en als dit flopt, gooi ik liever het object weg dan dat het in de oven niets opleverd, kan ik alsnog het vele poeder van de oxide huid verwijderen?
Ik ben erg op proberen aangewezen en alle reacties om meer kennis te verkrijgen zijn mij heel welkom.
Het hele boetseren is een vreselijke leuke hobby,
maar het glazuren/cq afwerken is een wel hele moeilijke materie.

Heel erg bedankt voor het mee-denken.
Een h. groet, truus w.
gevraagd

5 antwoorden

  • Ik kan op je vraag niet antwoorden,Ik ben ook een leek en maak enkel kralen. Ik gebruik oxides enkel om toe te voegen aan mijn transparant glazuur.
    Mvg
    beantwoord
  • Truus,
    Ik zou u eerst willen aanraden eerst wat naslagwerk door te nemen. Men kan hier wel heel wat problemen voor de leek oplossen, maar dit forum is niet geschikt om basiskursussen te geven. Ik zal dus zo goed en zo kwaad mogelijk op uw vragen een antwoord verzinnen.