ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Engobe

Hallo allemaal

Naast glazuren werk ik met regelmaat ook met een engobe, gemaakt van dezelfde klei als het werkstuk.
De engobe voorzien van een kleurtje, geplaatst op witte klei geeft nooit een probleem.

Van de witte klei een engobe op een ander merk klei, zalmkleurig of rood geeft ook nooit een probleem.

Maar bij gebruik van witte klei als ondergrond voor een beeld en daar gedeeltelijk een zwartbakkende engobe op geplaatst (met de kwast) ben ik ná de stook op 1150 graden, vandaag enorm geschrokken toen ik de oven opendeed. Ik heb de oven meteen weer dicht gedaan, ik moest even wennen aan het resultaat. :-(
Positief gezien was de engobe keurig gehecht, maar op sommige plaatsen, lang niet goed gedekt ondanks dat ik het 4 keer heb opgebracht.
Dus ondanks vaak opbrengen was de laag tóch nog té dun...en scheen de ondergrond door.
Het probleem is inmiddels wel opgelost (het beeld is met donkerbruine acryl verf geschilderd) en het resultaat is heel mooi maar achteraf heeft men dan dubbel werk.
Bovendien was schilderen met acryl niet de bedoeling.
Deze engobe moet dus beter opgebracht worden. :-)
Zwartbakkende en witbakkende klei combineren is niet de oplossing voor een volgend beeld.
Spuiten, dompelen of gieten kan niet in dit geval, dus ik blijf afhankelijk van de kwast.
Bij een volgend beeld heb ik gedacht om de engobe te gaan vermengen met CMC lijm, voor een betere hechting want de enige mogelijkheid van deze fout die ik zie is: ondanks dat het me niet is opgevallen is er met het opbrengen van de volgende laag, de vorige gedeeltelijk weer weggeveegd.....

Ik kan een engobe vermengen met CMC maar mag ik dan een goede hechting verwachten op leerhard werk?
gevraagd

18 antwoorden

  • Marrie, ik denk dat u zelf de oorzaak reeds goed hebt aangegeven: Het gedeeltelijk wegsmeren van de vorige laag engobe. Het is daarom aangewezen dat u er CMC of een andere lijm aan toevoegd. Zelfs houtlijm op waterbasis kan. Dit alles brand nadien gewoon op. Let wel dat de vorige laag voldoende is opgedroogd.
    beantwoord
  • De volgende keer, zéker voor een donkere engobe bedoeld voor een lichte ondergrond, lijm er door.
    Dan kan ik het er lekker dik op klodderen!!!!!
    Bedankt Lucien, voor het antwoord!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dag Marrie,
    Engobe interesseert mij enorm als decoratie methode. Ik weet dat er kant en klare mengsels bestaan maar nu lees ik dat je dat zelf kan maken? Ik neem aan niet van een gekocht poeder maar wel van jouw klei waarmee je werkt? Of ben ik mis? Kan je mij misschien jouw preparatiegeheim prijsgeven? Ik ben op dat vlak nog een groentje. Ben al heel goed geholpen ivm mijn nieuwe rohde oven. Lucien jouw tip voor de droogstook is perfect verlopen, de oven is er ongeschonden uitgekomen en er is al een biscuitsstook geweest vorig weekend en er gaan er nog enkele volgen vooraleer de hogere temperaturen komen.
    Ik weet dat je engobe op leerharde maar ook op biscuitgestookte stukken kan aanbrengen maar jouw recept Marrie, waar breng jij dat op aan en de kleuren die je erbij voegt, waaruit bestaan die of zijn het gewone kleurpigmenten te koop bij een vakhandel.
    Veel vragen ineens maar ik steek hier enorm veel op via dit forum. Alvast bedankt. Hilde
    beantwoord
  • Hilde, geef nog even snel aan Marrie door met welke temperaturen u werkt. Dan is uw vraag al wat minder GIGANTISCH ( zoveel mogelijkheden zeg! :-) )
    beantwoord
  • Inderdaad Lucien, dit was ik even uit het oog verloren.
    Ik heb momenteel nog heel wat roodbakkende klei liggen die tot 1100° mag gebakken worden. Ik heb hem in de week moeten zetten want was nogal hard geworden maar ondertussen bewerkingsklaar.
    Alvast bedankt. Hilde
    beantwoord
  • Ik maak mijn engobe's van dezelfde WITTE klei als van het werkstuk. Mijn klei mag gebakken worden tot 1300 graden. De klei wordt gezeefd nadat het al een behoorlijk papje is. Toevoegingen van kleuren kan men bijv. doen met oxides.
    beantwoord
  • Marrie, als ik het goed begrijp kan ik een deel van mijn klei papperig maken en zeven en die brei dus op mijn leerhard werk smeren. Voor kleuren kan ik bij de oxides te hulp gaan en eventueel nog die CMC voor een betere hechting. Genoeg lagen aanbrengen en zeker iedere laag goed laten drogen vooraleer de volgende aan te brengen. Dit lijkt mij super interessant en vooral vrij eenvoudig alhoewel ik het zeker niet onderschat.
    De lectuur die hiervoor mijn ogen al gepasseerd is, duidt altijd op meerdere ingredienten, vooral chemische maar het kan dus ook zonder.
    Hartelijk dank voor deze uiteenzetting, ik ga het zeker toepassen. Hilde
    beantwoord
  • Hilde, die slibs met chemische ingrediênten is dan weer voor een andere toepassing, nl. om op reeds gebakken stuks aan te brengen. Dit zijn de sinterslibs. De slibs waar Marrie het over heeft kan je alleen op lederharde klei aanbrengen. Zoals ik al zei; een heel ingewikkeld antwoord voor een complexe vraag. :-)
    beantwoord
  • Dompelen of spuiten of met de kwast opbrengen of in dikkere staat met een ringeloor.. allemaal zoals Lucien al aangaf, op leerhard werk.
    In ieder geval krijg je een mooie egale ondergrond voor onder een transparant glazuur, tenzij je zoals ik.....Zie bovenstaand..... :-)
    Succes!
    beantwoord
  • Marrie en Lucien, hartelijk dank voor deze uiteenzetting ! Hilde
    beantwoord
  • Beste Marrie
    Ik ben net begonnen met boetseren en wil graag met engobe werken. Mijn vraag is wat is leerhard werk?
    beantwoord
  • Inge: leerhard werk is nu nét dát stadium van/in het droogproces waarmee je nog erg veel met je vorm/klei zou kunnen doen en het werk gewoon in zijn vorm blijft.

    - Je kan in dat stadium nog vocht opbrengen op het werk, als voorbeeld: het opbrengen van de engobe.
    - Je kan in dat stadium flink meppen tegen een bepaalde vorm (bijv. een vaas corrigeren)
    - Je kan in dat stadium een vaas glazuren voor een éénbrand.
    - Je kan in dát stadium je werk polijsten.

    Het werk is dan al behoorlijk aangehard maar nog lang niet droog genoeg om biscuit te bakken.
    De kleur van de (als voorbeeld witte klei ) ziet nog steeds grijs en geeft geen enkele opdrogende witte plaatsen. Dit kan inhouden dat bepaalde delen (gezien verschillende vormen van werkstukken) soms afgedekt moeten worden om gelijke droging te krijgen.
    Ik vind deze vraag erg moeilijk te verwoorden.
    Voor mij is het een automatische gedachtengang, waar ik onder het werk al mee bezig ben, hoe te handelen en hoe bepaalde delen af te moeten dekken voor gelijkmatige droging. (of hoef juist niets af te dekken)
    Ik hoop voor jou dat iemand anders misschien in een enkele zin kan benoemen wát nu eigenlijk "leerhard" is..... Zo niet, dan zal men het hier mee moeten doen... :-)
    beantwoord
  • hallo, eindelijk ook eens iets waar ik een volgens mij een keigoed antwoord op heb. Leerhard, voelt als leer
    je kan met je vingers nog deukjes duwen, modelleren en vervormen en met goed gereedschap nog klei weghalen. een mesje gaat erdoor heen als door kaas
    hoe droger de klei is, hoe ouder de kaas is.
    en het is de tijd om massieve stukken uit te hollen.
    Succes,
    beantwoord
  • Dank je wel Marrie en Sonja,
    Met andere woorden engobe opbrengen doe je voordat je je werkstuk bakt. Ik heb mijn beeldje van chamotte reeds laten bakken en wil het nu met engobe bewerken. Kan het dan niet meer? De keramist waar ik kom doet het op die manier. Mijn vorige werkstuk ging niet helemaal goed maar dat heb ik met acrylverf kunnen bijwerken.
    beantwoord
  • Inge, er zijn twee types engobe; één dat u op de lederharde klei wordt aangebracht en één dat op biquit wordt aangebracht, ook wel ' sinterengobe' genoemd. U kan dus niet de engobe voor ongebakken klei aanbrengen op reeds gebakken klei. Dit gaat er garantie afbladderen.
    beantwoord
  • Bedankt allen, ik ben nu in ieder geval een stuk wijzer geworden. Het potje wat ik meegekregen heb is van Claybright en geschikt voor bisquit, dus dik in orde.
    beantwoord
  • beste marrie, je schrijft dat je een vaas glazuurt in het leerharde stadium voor een eenbrand. Ik glazuur ook vaak een werkstuk nadat ik het b.v. met een engobe of pigmenten gekleurd heb maar altijd als het werkstuk helemaal droog is, daarna stook ik het in een bisquit/glazuurbrand, met een lange opstooktijd. Geeft het glazuren op een leerharde vaas geen problemen?
    catharina
    beantwoord
  • Catharina, ik heb beschreven wat de mogelijkheden kunnen zijn met leerhard werk. Een stukje theorie dus.
    Ik heb niet geschreven dat ik zelf zo te werk ga, dat ik een glazuur op breng op leerhard werk. Er zijn echter keramisten zijn die veel gebruik maken van een éénbrand omdat dit natuurlijk veel goedkoper is.
    Zelf breng ik de glazuur altijd aan op biscuit gebakken werk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.