ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > transparant=groen

Hallo aan allen!

Probleem!Ik heb een testpot in rode fuchs-klei (tot 1250°c) geglazuurd met aan de binnenkant: 50KALIVELDSPAAT
10 KWARTS
15 KRIJT
10 ZINK
15 KAOLIEN
5 TIN
5 rood pigment
( aan de binnenkant had ik graag dieprood gehad maar dit is roze )

Aan de buitenkant met hetzelfde glazuur maar zonder rood pigment en zonder tin ( hier wilde ik gewoon transparantie bereiken)

Normaalgezien zou dit een transparant glazuur moeten zijn voor 1240°C maar HELAAS, van transparantie aan de buitenkant geen spoor en dieprood aan de binnenkant nog minder!

Weet iemand raad? Of kan iemand mij zeggen hoe een transparant glazuur groen kan worden? Kan iemand mij dan helpen om aan een eventueel ander goed transparant glazuur ta geraken?

Danku
Filip
Bijlagen:
gevraagd

15 antwoorden

  • Heeft er iets met chroomoxide-glazuur in de oven gestaan?
    Naar het schijnt gaat dit nogal "zweven"in de oven en andere werken beinvloeden?
    beantwoord
  • Nee, er heeft niks bijgestaan. Het stond alleen in de electrische oven daar ik al bang was dat rood eventueel een invloed zou kunnen uitoefenen op andere werken.
    beantwoord
  • Dag Filip,
    5% tin en 5% rood pigment zal inderdaad rose opleveren.
    tin geeft een witte kleur en als je dat mengt met rood mag je rose verwachten.
    het percentage van de rode kleurpigmenten die ik in de kast heb staan is 10%. dus 5% is denk ik wat weinig. ook dat zal van invloed zijn op de intensiteit van het rood.
    beantwoord
  • Hans,

    Dus laat ik de tinoxide achterwege en voeg ik 10% rood pigment toe.
    Weet u soms hoe het komt dat het transparante glazuur op de rode klei veranderd is in groen? Ik heb al zitten denken. In de rode klei zit ijzer. Misschien heeft zink wel een wisselwerking met zink?
    beantwoord
  • Sorry, ik bedoelde ijzer met zink.
    beantwoord
  • In de rode klei zit ijzer, vandaar.
    beantwoord
  • Dag Filip,
    Het ijzer in de klei zal op hoge temperatuur zeker van invloed zijn op het glazuur. Bij steengoed vindt er een interactie tussen de klei en het glazuur plaats.
    Voor de rode kleur zal dat nadelig werken. De kleurpigmenten werken nl het beste als er een witte ondergrond aanwezig is.
    waarom het transparant groen is geworden is me niet helemaal duidelijk, ijzer geeft in lage percentages reducerend gestookt wel groene celadonachtige tinten, maar daar is hier geen sprake van.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Filip,
    Ik denk dat u een rood pigment gebruikt hebt voor lage temperatuur. Rood wordt bekomen op basis van Selenium, en dat is vluchtig boven de 1000°C. Ferro heeft een rood én een geel voor temp. > 1300°C ( patent van Degussa ). Tinoxde zal hier geen invloed op hebben, maar wél Zinkoxyde wat de kleur afbreekt. Het basisglazuur is prima. Het groen kan wel degelijk ontstaan, zoals Anna aangeeft, door vorige stoken waar een glazuur bij zat wat Chroom in verwerkt was. Dit is op deze temperatuur ook vluchtig en gaat in de ovenwand zitten en later in het glazuur. Zelfs als u een groen pigment hebt gebruikt. Is dit van dezelfde reeks als het rood ? Dan moet u daar de oorzaak zoeken.
    beantwoord
  • Beste Lucien, Hans en Anna,
    Het rode pigment dat ik gebruikt heb is een "onderglazuur rood OD21 max.1400°C".
    Bij mijn zelfgemaakte glazuren zit geen chroom maar dit kan misschien wel bij de instantglazuren die ik af en toe gebruik. Het is de eerste keer dat ik kleurpigment gebruik want ik gebruik normaalgezien altijd oxides. Maar aangezien het moeilijk lukt om bij 1250°c zelf een rood glazuur te ontwikkelen, dacht ik van een transparant glazuur en een rood pigment te gebruiken.
    Ik ga in elk geval om het rode glazuur te belomen, 10% pigment gebruiken het transparante glazuur nogmaals te proberen. Dit transparante glazuur nochtans heel mooi op witte klei.
    Filip
    beantwoord
  • Hallo Lucien,Hans en Anna,

    Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb. Ik heb heel wat afgelezen!
    Zou het mogelijk zijn dat het ijzer in de rode klei een reactie geeft met het zink in de glazuur?
    Kan ik dan eventueel het zink vervangen door iets anders? Want ik vind het een heel goed glazuur, nl zonder crackelé, zonder sinaasappelhuid en zonder blaasjes.
    Dank
    Filip
    beantwoord
  • Filip, ik denk dat u op het goede spoor zit.
    Zo te zien zit u met een pigment op basis can Uraan-oxyde. Dit pigment is gewoon niet geschikt voor hoge temperatuur ( max.SK 01a ). In geval van een "uraan-pigment" moet men werken met een loodglazuur zonder calcium en boor. U zou, zoals ik al heb aangegeven, werken met een pigment op Cadmium-Seleen-basis voor hoge temperatuur. Het enige wat ik ken dat tot 1350°C stabiel blijft is InstantColor 270944 van Ferro.
    Dit pigment is geschikt in ALLE alkalische glazuren, dus ook het uwe. Zink speelt hierin dan geen rol. Dit (gepatenteerde ) pigment is Seleen wat in Zirkoon-silicium ingekapselt zit en komt maar vrij als dit kapsel gaat smelten.
    beantwoord
  • Er is nog een mogelijkheid waardoor het rood niet is geworden wat je er van verwachtte Filip
    Er bestaat stains de zogenaamde Croom/tin pinken die varieren van rose tot purper.
    Doe je zo'n stain(kleurstof) in een zinkhoudende glazuur dan vernietigd het zink de rode kleur.
    Toevoeging van tin in een zinkloze glazuur maakt die kleur juist dieper.
    En dit is wat er gebeurd is bij jou denk ik.
    Door het tin is de kleur dieper geworden maar door het zink is de kleur bijna verdwenen.
    Dus zonder de tintoevoeging dad je een niet geheel witte glazuur gehad
    Probeer het zink uit je basisglazuur te halen en het tin te verminderen( 0 tot 1/2%) dan krijg je volgens mij de rode kleur die je zoekt.

    Frans
    beantwoord
  • Beste Lucien en Frans,

    Bedankt voor jullie goede zorgen. Lucien, ik ga het glazuur eens uitproberen met uw aanbevolen kleurpigment. Frans, jouw raad ga ik ook opvolgen en het zink uit het glazuur halen en dan het rode pigment van Lucien erbij voegen. Ik ben maar voor 1 ding bang en dat is dat zonder de zink mijn glazuur niet zo goed meer zal zijn. Maar het is het proberen waard. Ik hou jullie zeker op de hoogte. Het kan wel nog een tijdje duren. Ik moet eerst opzoeken waar ik het pigment kan verkrijgen.
    Filip
    beantwoord
  • Vervang 10 zink voor 5 krijt en 5 lithiumcarbonaat Filip
    Je krijgt dan ongeveer hetzelfde uitzetting als bij de glazuur met zinkoxide.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.