ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > engobevraag

Heb werk gemaakt wat ik wil bewerken met engobe. Nu had ik eerst goede resultaten met engobe aanbrengen op leerharde gietklei, maar nu gaat het keer op keer vervormen (natuurlijk is de klei erg kwetsbaar)
Ik heb nu nog 2 opties:
Engobe op droge klei. (de klei zuigt de engobe nog goed aan)
Optie 2 is het werk laag bakken (dacht zelf aan zo'n 600 graden) Daarna de engobe aanbrengen met daaraan toegevoegd een fritte. Ik had zo gedacht dat de klei dan goed de engobe zou aanzuigen en door de fritte er een goede hechting ontstaat.
Ik ben een beetje huiverig voor het resultaat van beide opties. De ene keer gaat het wel goed, de andere keer weer niet.....
Ik durf niet goed te beginnen en ook al heb ik proeven, ben bang dat het resultaat telkens tegenvalt.
gevraagd

16 antwoorden

  • Marion, nu wil ik met je meedenken, maar enkele dingen heb ik nog niet goed begrepen: wat bedoeld u met 'het' gaat vervormen ? de klei of de engobe ? Breng je de engobe met kwast of spuit op, en wat is de samenstelling van de engobe en de eindtemperatuur, steengoed of aardewerk ? Best wel de engobe op lederhard aanbrengen. Met de spuit kan u dit in twee fases doen, zodat de engobe tijd heeft aan te trekken.
    Als u op bisquit de engobe zet, moet die weer een andere samenstelling hebben, zoals u reeds terrecht er een fritte aan wil toevoegen. Maar u kan ook met een totaal ander recept werken. Belangrijk: hoge of lage temperatuur?
    beantwoord
  • Ik ben bezig met gietklei (80% porselein, 20% zwartbakkende klei en wat pigment)
    Temperatuur wordt ongeveer 1180 graden.
    Eerst maakte ik een engobe door roodbakkende klei (kant en klaar uit het pak) voor een kleislib. Die kon ik er zo op smeren, ook al was mijn klei al gebakken.
    Toen bedacht ik, als ik nu eens dezelfde klei neem als mijn kleiondergrond, dus zwart, dan behoud ik dezelfde kleur. Ik ga er namelijk kleikorreltjes doorheen roeren (ongebakken) om zo een mooie huid te krijgen op de klei. (aangezien ik mijn werk niet kan glazuren omdat het teveel losse onderdelen zijn, wil ik meteen al iets aan de huid doen van het werk. Het laagje wordt er op gekwast. Aangezien het maar hele kleine losse werkjes zijn van enkele centimeters zou het glazuren geen optie zijn.
    O, ja, het vervormen, daar bedoel ik mee doordat het werk weer nat wordt en daarna (toch langzaam) droogt trekt het helemaal krom.

    Hopenlijk kun je iets met mijn verhaal.....
    beantwoord
  • Nu zat ik nog te denken of het verschilt dat ik de engobe niet maak van gietklei, maar van de droge bestandsdelen voor de gietklei. Dus de 80% porselein met de 20% zwartbakkend plus pigment. Als ik hiervan een dunne slib maak en gedoseert erop kwast, laag voor laag. Het gaat er mij om dat ik mijn ruwe textuur op mijn klei erop aan kan brengen, de kleur hoeft niet anders. Dus ik wil iets op mijn klei "Plakken"zodat het vast zit. Mijn klei door "brokjes klei"rollen is geen optie, dat valt er teveel af waardoor het beoogde effect er ook niet komt. Zat al te denken om mijn stukjes een voor een op pinnetjes te zetten tijdens het bakken zodat ik toch iets zou kunnen met een of ander plakmiddel. (dacht aan fritte.)
    Ik heb er ook aan zitten denken om toch een glazuur te gebruiken, maar niet uit te laten smelten, maar tot een graad of 950 te stoken. Dus dat ik het proces omdraai, biscuit stoken op de hoge temperatuur (die temperatuur van 1180 moet echt) en later dan de korrels aanbreng en alles op 950 stook....

    Wie kan er nog wijs uit?
    beantwoord
  • Het proces omdraaien, Marion, lijkt mij geen optie.
    Ben bang dat er geen goede hechting plaats zal vinden.
    Ben benieuwd wat de verdere reacties zijn op je vraag..
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Ik heb ooit eens een heel mooi resultaat gehad met het proces omdraaien, heb toen wel gebruik gemaakt van glazuur. Heb eerst het werk gestookt, maar dat was tot 1080. Daarna heb ik de stukken verwarmd en glazuur opgebracht. Dit niet tot de juiste glazuurtemp gestookt. Resultaat was een mat glazuur.
    Echter nu wil ik dus hoger gaan stoken, zo'n 100 graden....
    Groetjes
    beantwoord
  • Ik lees dat je ervaring hebt met het omdraaien van het proces dus dan zegt mijn raad verder niets en kan ik je er jammer genoeg niet verder mee helpen.
    Een sinterengobe zal het ook niet kunnen doen???
    Mijn ervaringen met een sinterengobe is dat deze mooier op het werk ligt wanneer deze wordt gespoten in plaats van gekwast en spuiten is niet jou bedoeling.

    Moeilijk hoor!
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Zoals altijd wil ik weer eens iets moeilijks....
    (ik geef niet op hoor)

    Groetjes
    beantwoord
  • Altijd leuk toch, Marion???
    Een uitdaging!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Succes gewenst!

    Groetjes.
    beantwoord
  • Misschien is dit bericht gedateerd. Maar ik heb heel goede ervaringen met het opbrengen van engobe op leerharde klei. Ik doe het namelijk met sponsjes.
    Misschien kennen jullie deze wel: die kleine met stokjes eraan. Werkt prima.
    Wanneer het bisquit gebakken is maak ik het werkstuk verder af met oxides, en eventueel een transparant glazuur.

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ik heb de engobe ( kleur) op de leerharde klei aangebracht en biscuitgebakken op 1000gr. Daarna op 1160gr.mat glazuurgebakken. Als ik nu een werkstuk maak en niet met engobe werk welke grondstof kan ik dan bij deze matte glazuur doen om een kleur te krijgen.
    en werk je dan op dezelfde manier als de engobe. Dus een procentpercentage bij het basisrecept van 100%.
    Hopelijk heb ik mij goed uitgedrukt. Vriendellijke groet,
    Guus
    beantwoord
  • Ik neem aan dat je nadat je de gekleurde engobe op de leerharde klei hebt aangebracht en biscuit gebakken,je er een transparant glazuur overheen aanbrengt.

    Transparant glazuur is in te kleuren met glaze stains of onderglazuren,de toevoeging varieert van 2% tot 10%,afhankelijk van de kleur intensiteit die je wilt bereiken.

    Een werkstuk een matte uitstraling geven kan ook met behulp van een (gekleurde)sinterengobe,hier gaat dan geen glazuur meer overheen.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,
    gekleurde engobe over de leerharde klei en biscuit gebakken op 1000gr.dan matte glazuur op 1060gr.

    Nu wil ik geen engobe over leerharde klei maar wit gedroogde klei biscuit bakken op 1000gr. Dan een matte glazuur.Mijn vraag is nu om kleur te krijgen in deze matte glazuur kan ik dan de engobe door deze matte glazuur mengen.Ik meende dat de engobe alleen op leerharde klei mocht? Mijn volgende vraag is dan kan ik dan ook andere grondstoffen bij deze glazuur mengen?
    Ik ben al blij met het basisrecept van deze matte glazuur dus daar wil ik niet aan komen.
    Vriendelijke Groet Guus

    Guus
    beantwoord
  • Guus,ik meng wel (gekleurde)engobe door een glanzend transparant glazuur met als gevolg dat het glazuur veranderd in een matter en(ondoorzichtiger)glazuur.Je kunt een engobe door glazuur mengen en ook de kleur van de engobe zal een invloed hebben.

    Eén en ander gaat afhangen van de verhoudingen waarin je mengt.Zit er veel engobe in het mengsel zal het eind resultaat naar een (gekleurde) sinterengobe neigen.Zit er veel glazuur in het mengsel dan gaat het resultaat op een mat glazuur lijken.

    Zoals gezegd mijn experimenten hiermee zijn gebaseerd op een glanzend transparant glazuur.Met ieder ander glazuur kunnen de resultaten verschillen.
    Matte glazuren zijn zowiezo moeilijker en minder tolerant met bijvoegingen.

    Kwestie van uitproberen met een kleine hoeveelheid en op een test werkstuk.

    Rob
    beantwoord
  • Guus,
    - Engobe bij een reeds matte glazuur mengen, vrees ik dat deze niet meer gaat uitsmelten. Normaal doet men er mineraal pigment bij. Hetzelfde pigment wat in de engobe zit.
    - Men heeft twee soorten engobe-toepassingen; één om op lederharde klei aan te brengen. Dit maakt men best aan met slib te maken van dezelfde klei en door een zeef van 80 mesh te doen, en daar pigment aan toevoegen. Een tweede type engobe wordt gebruikt om op bisquit-gebakken klei aan te brengen. De samenstelling hangt dan wel af van het soort gebruikte klei en eindtemperatuur. De laatste noemt men sinter-engobe .
    beantwoord
  • Hallo lucien,Bedankt nu snap ik de term sinterengobe. Ik ga mij in de samenstelling ervan orienteren. Nog even een andere vraag. Ik heb een oud tijdschrift "klei" gekregen. Nummer 29 en nummer 4. Daar hebben ze het over gokglazuur.Ik heb een glazuur kunnen omrekenen naar een 20grams recept voor kleine proefplaatjes. Deze glazuren zijn op 1200gr gebakken. Kan ik deze dan ook op 1160Gr bakken.(ik maak gebruik van andermans oven,dus beperking)
    Het matte glazuur waar ik tevreden over ben kan ik die aanvullen met een grondstof die kleur geeft.?Of maak een denkfout i.v.m.het werken met engobe.

    Groeten Guus
    beantwoord
  • Ik heb net het bericht van Rob (27-12) nog even doorgelezen en dat is dus het antwoord wat ik net in bovenstaande mail aan de orde bracht. Het is de moeite waard om een proefje te doen met kleurstoffen bij mijn matte glazuur.
    Volgens mij kan ik nu beter oudjaar gaan vieren en volgend jaar de glazuurperikelen gaan aanpakken.

    Ook voor jullie een goed uiteinde
    Guus
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.