ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > fritte 3110

Waarom is fritte ferro 3110 niet overal te krijgen en waarom is deze veel duurder dan andere frittes? Wordt het misschien niet meer gemaakt? Kent iemand een goede vervanger voor deze fritte?
Bvd.
gevraagd

12 antwoorden

  • Dag Sonja
    Deze fritte zijn te koop bij Robelien Swalmen Ned. produktnmr 01-1084-080 en in Gent bij Colpaert Bel.
    Als je via google fritte 3110 ingeeft kom je ook de samenstelling van deze fritte tegen
    Als je de samenstelling hebt kun je deze fritte zelf maken en is dan misschien minder duur
    En volgens mij zit er op 100gr zelfs 69,8gr zilverzand in
    En dit kan toch niet zo duur zijn
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt
    Denise
    beantwoord
  • Denise, ik denk niet dat ze deze fritte hebben bij Colpaert ( Gent ). Ik ben wel benieuwd hoe u deze fritte kan maken. Kan u zeggen wat ik moet doen ?
    beantwoord
  • Sonja,
    Vermoedelijk verkopen de leveranciers dit onder hun eigen catalogusnummer zonder verder enige indicatie van samenstelling. Dit is zeer betreurenswaardig, gezien men niks heeft aan een fritte waar men de samenstelling niet van kent. Dit is echt een politiek van "domhouden",zodat men in de toekomst nog enkel " glazuren uit een potje " zal kunnen verkopen. Zelfs niet alle fabrikanten, zoals Ferro, geven de samenstelling niet meer vrij, althans niet voor Europa, in tegenstelling tot de USA waar men wettelijk wél verplicht is dit vrij te geven.
    De fritte 3110 heeft een opvallend laag Al²O³ - gehalte in verhouding tot zijn SiO² dat dan weer zeer hoog is. Een uitstekende fritte voor kristalglazuren en rakuglazuren aan te maken. Segerformule:
    CaO 0,29
    K²O 0,06
    Na²O 0,65
    ------------
    Al²O³ 0,09
    B²O³ 0,10
    ------------
    SiO² 3,01
    Een zeer goed alternatief is fritte M&M 1233 voor deze glazuurtypes.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ja toch heb ik die fritte 3110 bij Colpaert gekocht
    Hij staat ook op blz 1-32 van de grote catalogus en daar staat ook de segerformule bij zoals u die hier doorgeeft
    en er staat ook een chem.samenst naast ook de samenst. van wat u doorgeeft maar er staan andere cijfers naast
    SiO² 69.8
    B²O³ 2.6
    CaO 6.3
    Na²O³ 15.3
    Al²O³ 3.7
    K²O 2.3
    -------
    100
    Ik dacht als ik al die grondst.zelf afweeg heb ik 3110
    Maar dat is dus zo niet ????

    beantwoord
  • Denise, Als men op de website van Colpaert gaat kijken, staat deze fritte er niet bij, en ook geen enkel technisch gegeven. Ik heb hun gedrukte catalogus nog niet ingekeken, maar ga daar werk van maken. De 'cijfers die ik heb opgegeven in de 'Segerformule', de moceculaire verhouding en de cijfers die u opgeeft zijn de gewichtsdelen vergelijkbaar met een glazuurrecept.
    Frittes hebben een doel, ofwel om wateroplosbare componenten met een vast element te verbinden, ofwel om giftige stoffen in te kapselen en zo een minerale samenstelling te bekomen wat zo in de natuur niet voorkomt. B²O³ en Na²O zijn beiden enkel vrij in wateroplosbare vorm te vinden. In vaste vorm zal men er steeds een rits andere mineralen moeten bij nemen, wat niet steeds de bedoeling is. Ik ben dus wel zeer benieuwd welke grondstoffen u gaat afwegen om fritte 3110 te bekomen.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik ga niet tegen U discuseren dat was mijn bedoeling niet
    Ik wou alleen Sonja even helpen maar ik laat dit over aan een prof zoals u
    Maar kan u me dan helpen om mijn mening aan te passen
    Als ik de som maak (die naast de grondstoffen) staan
    2.3+15.3+6.3+3.7+2.6+69.8 = dit 100
    IK neem dus 2.3gr K²O+15.3gr Na²O+6.3 CaO enz.
    Ik meng deze grondst.en heb 100gr 3110
    Dit is dus fout gedacht
    Sonja kan dan toch beter gewoon 3110 kopen
    beantwoord
  • Hallo Lucien en Denise,

    Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal zowel bij robbelien als colpaert gaan kijken of ik de fritte daar kan krijgen en ik zal kijken of ik ergens de vervanger m&m 1233 kan vinden.

    Na veel lezen heb ik in het boek van peter ilsley op pag 115 gevonden dat hein severijns twee derde R&S frit A2120 en een derde R&S frit A 3389 als vervanger van Ferro frit 3110

    In het zelfde boek staat ook wel omschreven hoe je in theorie zelfs je fritte zou kunnen maken door de grondstoffen samen in een kommetje te bakken, op hoge temperatuur de vloeibare massa uit de hete oven te halen, dat in koud water te gooien en de ontstane glas splinters dagen lang te malen in een dure kogel molen. Gaat mij toch een stap te ver als ik een vervanger kan vinden of het orgineel kan kopen.
    beantwoord
  • Denise, ik wil u enkel duidelijk maken dat het optellen en samenvoegen van deze elementen niet hetzelfde is als een fritte. Lees nog even de bedoeling van deze elementen te fritten ( droge stoffen verwarmen tot 900°C en vermalen tot poeder ). Kalium, Natrium en Boor zijn wateroplosbaar en zodoende niet stabiel in een glazuurmengsel. De wateroplosbare stoffen zijn in dit water opgelost en gaan ook mee met het water. Op de plaats waar meer van dat water zit, zal er ook meer van deze stoffen zitten en komen aan het oppervlak bij het uitdrogen. Als u ergens een nieuw baksteen gebouw ziet waar zich een witte poeder op gevormd heeft is ongebonden Kalium en Natrium. Deze stenen zijn duidelijk 'onderbakken' en zullen niet zo lang mee gaan.
    beantwoord
  • Sonja, bij Hein zit je goed :-). Ik dacht al dat het om kristalglazuren ging.
    beantwoord
  • Lucien
    Bedankt voor deze duidelijke en klare uitleg
    beantwoord
  • Graag gedaan Denise. Weer een misverstand minder op de wereld :-)
    beantwoord
  • Een wat late reactie, maar er is in deze discussie verwarring tussen fritte 31.10 zie keramikos (met de formule zoals hierboven) en ferro fritte 3110 (vroegen 4110), alias P3110, alias ceradel 3110, alias Potclay frit 2266
    Dit heb ik niet van mezelf maar uit http://digitalfire.com/4sight/material/frits.html
    M&M1233 is volgens hen:
    CaO 7.75
    K2O 13.01
    Na2O 11.42
    Al2O3 1.41
    SiO2 66.41

    Succes iedereen.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.