ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > titaandioxide

Hallo allemaal.
Ik heb een paar vraagjes.
Wat doet titaanDIoxide in een glazuur en kan ik deze ook vervangen door titaanoxide?

Sommige groothandels verkopen namelijk alleen de titaanoxide. Zou het percentage misschien aangepast moeten worden bij het gebruik/vervangen van DIoxide?
We hebben deze discussie ook gehad over het mangaan.
Zoals Lucien wel eens heeft benoemd, is het allemaal één pot nat? Soms ziet men door de bomen het bos niet meer :-)
Alvast bedankt voor een reactie. Groetjes: Marrie.
gevraagd

52 antwoorden

  • Marrie,
    Ik betwijfel of er groothandels zijn die Titaanoxide ( TiO : Mol.Mass 63,9 ) verkopen. In de keramische sektor verkoopt men Titaan-di-oxide ( TiO² : Mol Mass 79,9 ). Titaan, Zirkoon en Silicium zitten in het vakje glasvormde oxides. Rutile is ook TiO² , maar met wat ijzerveronreiniging. Titaanverbindingen hebben een duidelijk effect op kleur en karakter van het glazuur als men er méér dan 1% van gebruikt in het glazuur. < 1% zullen volledig opgaan in de smelting en als catalisator optreden. 5 - 10% geeft een opaak-schiftings effect. Het matte deel zal pastelkleurig zijn, terwijl donker waar de opaak-laag afwezig is. Rutile zal het glazuur vaal-bruin beinvloeden. En er zijn nog een rits eigenschappen aan dit wonderlijk mineraal vol met verrassingen.
    beantwoord
  • TiO2
    oftewel titaandioxide
    Ti staat voor titaan
    O staat voor zuurstof=oxide
    2 wil zeggen dat er 2 zuurstofatomen passen aan een titaan.
    di in titaandioxide betekent twee
    Formeel is dus titaandioxide de juiste benaming van wat wij in glazuur gooien om een schiftend wit te bereiken.
    Vaak wordt hetgewoon titaanoxide genoemd.
    Allemaal een pot nat dus :)

    groetjes
    Hans
    beantwoord
  • Marrie, en met deze zeer technische uitleg hoort uiteindelijk een potje nat. :-)
    Wat leuk is aan titaanglazuren, dat ze op aardewerktemperatuur ze alsof steengoed lijken. Hier een makkie voor aardewerk SK 03a-02a :
    Kali veldspaat ................................. : 43,6
    Degussa 90208 of Ferro 3759 fritte.: 30,1
    Kaolien..............................................: 13,8
    Calc. carbonat ( krijt ).......................: 12,5
    Titaandioxide.....................................: 10

    Naar believe inkleuren met pigmenten of kleuroxides.
    beantwoord
  • Geweldig, Lucien en Hans. Bedankt voor deze antwoorden!
    Wanneer ik de catalogus opsla van een bepaalde groothandel dan wordt titaanoxide inderdaad aangeduidt met TiO2. Een andere groothandel geeft er helemaal geen aanduiding bij. Typisch... Geen wonder dat men dus door de bomen het bos niet meer ziet?
    Gelukkig brengen jullie behoorlijk wat duidelijkheid en kunnen we daar in de toekomst weer mee verder.

    De nummers van degussa en ferro frit zijn in de catalogus van mijn leveranciers niet te vinden.
    Vanuit de catalogus kom ik niet verder dan ferro frit P3110 (15,3 Na2o, 2,3K2o, 6,3 CaO, 37 AI203,
    69,8 SIO2, 2,6 B203
    Dat is vast niet dezelfde artikel en dit nummer komt bovendien uit een oude catalogus. Aangezien de fabrikanten de nummers ook graag eens door elkaar gooien of veranderen, wordt de cirkel weer rond en ziet men wederom: door de bomen het bos niet meer...
    Terwijl het zo eenvoudig zou kunnen zijn?
    beantwoord
  • dag Lucien,
    Kan TiO wel vrij bestaan of oxideert dat onmiddelijk verder tot TiO2
    groeten
    hans
    beantwoord
  • Hans en Marrie,
    Titaan ( II ) oxide bestaat wel degelijk, maar gaat verder oxideren indien het de gelegenheid krijgt door blootstelling aan de lucht en vormt zich dan het vierwaardige TiO² ( Titaan ( IV) oxide ).
    TiO smeltpunt 1750°C . aandeel TiO
    TiO² smeltpunt 1855°C ; aandeel TiO²
    Wij kennen enkel TiO² in het atelier. Zelfs na afkoeling gaat het gereduceerde TiO heroxideren naar TiO².

    Marrie, Ferro produceert nog steeds 3759, maar misschien onder een ander nummer. ( vertikken het me mee te delen ! )
    De fritte die het dichtste de onderstaande formule benadert van D 90208 is bruikbaar:
    1,00 Na²O 0,20 Al²O³ 2,20 SiO² Mol Mass 214
    Wat ook zeer kort bij komt is fritte Ferro 3783 ( Colpaert Gent FR 14 ):
    1,00 Na²O 0,25 B²O³ 2,86 SiO² Mol Mass 251

    Met deze gegevens kunt u naar de kleiboer. :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien.
    Ben momenteel (vakantie is weer voorbij) dus op zoek naar de fritte Ferro 3783 bij Colpaert en via internet kan ik helaas niet het type fritte vinden onder het nr. FR 14.
    De scheikundige gegevens geeft Colpaert via internet niet aan dus ik probeer het nu, uitgaande van uw informatie of mijn vrienden voor me willen kijken of wat informatie voor me kunnen inwinnen bij Colpaert.
    Ik ben dus benieuwd of Colpaert dit nog wel in huis heeft. We wachten dus nog even af.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie, ik heb Colpaert hier al meermaals op attent gemaakt, zonder gevolg. Ik stel voor MET ZIJN ALLEN een mail te sturen met de vraag welke frittes die nu eigenlijk verkopen en mét segerformule.
    beantwoord
  • Mee eens. De cirkel is weer rond en het "bos" wordt steeds groter want er komen steeds meer verschillende "bomen" bij (produkten). Er zijn zelfs kleiboeren die moeite hebben over de duidelijkheid van een nieuw op de markt gebracht produkt.
    Schouderophalend, zou men het "gewoon" moeten "uitproberen". (Da's goed voor de economie!)
    We kunnen er nog wel een boompje over opzetten want Colpaert is niet de enige die de formules niet bij de artikelen plaatst. Voor mij is het soms avonden zoeken op internet voor een bepaald produkt die voldoet aan mijn eisen.
    Typenummers worden met regelmaat veranderd bij verschillende bedrijven. Produkten worden vandaag geleverd, morgen is het uit de "handel" om plaatst te maken voor een betere? (tevens ook duurdere) Ik zal Colpaert eens benaderen via mail.
    beantwoord
  • Marrie, die trend zet zich gestaag door tot we blind kopen. Zelfs op een ot jam vindt men ( verplicht ) de samenstelling, maar van grondstoffen en frittes hebben we het raden !!! Zelfs de benamingen dat de leveranciers aan die frittes geven is voor dezelfde fritte soms totaal anders en totaal mis. En dan maar promotie maken voor brush-on glazes. Hallooo, denken die leveranciers en fabrikanten nu echt dat we allemaal analfabeten zijn ? Boycotten die boel en nog enkel bestellen bij leveranciers die info geven betreft hun grondstoffen. Glazuur uit een potje en klei uit het pak. Nu ja, wat meer moet men weten ? Hou ze dom.
    beantwoord
  • Glazuur uit een potje en de "spanning" is er af. Colpaert zorgt er voor dat we met z'n allen "ontspannen" kunnen glazuren? En het antwoord op mijn vraag, (zopas gesteld aan Colpaert) of men de fritte heeft met bovenstaande formule is: We kunnen u niet verder helpen. Dat kost dan een klant, want ja, ik ga voor de juiste formule. En die komt echt wel na een paar avondjes internetten en zoeken in verschillende catalogussen.
    beantwoord
  • En soms hoeft men geen paar avondjes te internetten en heeft men de fritte al vrij snel te pakken.
    Betreffende deze ronde weet ik, waar "abraham" de mosterd (fritte) haalt. :-)
    beantwoord
  • Marrie, bent u dan zeker dat de samenstelling nog dezelfde is ? Na enkele jaren kan er steeds een wijziging opreden. Zo is er een vijftal jaren geleden de fusie geweest van Degussa met Ferro. Sommige frittes leken sterk op elkaar en om die reden zijn er enkele ' klassiekers ' daardoor uit de markt genomen. Er komen er ook regelmatig nieuwe frittes bij, en daar hebben we dan ook het raden naar. Of men wijzigt gewoon het code-nummer en dan bent u helemaal gaar.
    beantwoord
  • Het betreft:
    Alkali (mg251) (1,00 Na2O - 2,86 SiO2 - 0,25 B2O3)

    Als er niet in zit wat er op staat.....tja, dan weet ik het ook niet meer.. :-)

    Ik zal VEKA nog benaderen of de samenstelling nog klopt maar de uitslag hiervan kan ik eventueel pas maandag vermelden.
    Ik heb de fritte gevonden in hun catalogus maar ze hebben ook een site.
    Helaas kan ik via internet, op hun site géén formules vinden. ZO jammer!
    In ieder geval bedankt voor de tip en die fusie van Degussa/Ferro, tja...dát wist ik. Ben benieuwd naar uw reactie!
    beantwoord
  • Marrie, deze fritte zou Ferro 3783 ( Colpaert FR14 ) moeten zijn. Dit is reeds het nieuwe fritte-nr. Uitstekende fritte als basis voor Perzisch blauw via kopercarbonaat en ook voor de aanmaak van Raku-glazuur.
    beantwoord
  • ja.....tweede keus...dan kwam het toch heel dichtbij????
    eerste keus....nog niet gevonden...

    Hoewel ik wel een basis heb voor Perzisch blauw/ook voor aanmaak raku glazuur....staat dáár weer geen formule op....dat is niet duidelijk genoeg.

    't wordt nu allemaal wat "schemerig"....
    Oké...over 9 uurtjes ga ik naar België.
    Misschien geeft dat opheldering en zie ik het licht... :-)
    beantwoord
  • Hallo Marie,

    Het gedoe over "titaanoxide" komt voort uit het verschil van benaming van de technici met die van sommige gebruikers. Met titaanoxide wordt dan wit titaanoxide bedoeld, ook wel titaandioxide genaamd. Geen vuiltje aan de lucht, dus.
    Met groet van Michel Kuipers
    beantwoord
  • Beste allemaal.
    Ik kom er even op terug omdat ik dacht, nu eens géén paar avondjes te hoeven internetten voor een grondstof.
    Achteraf: dús wel! En het kost zelfs nog véél meer energie.

    Omdat ik toch in België was ben ik maar eens even bij Colpaert geweest.
    Men kon mij niet helpen. Geen fritte Ferro 3783. Heb het breed genoeg uitgelegd maar van FR14 had degene die me te woord stond, ook nog nooit gehoord.
    Heb VEKA telefonisch benaderd voor een exacte uitleg en deze geeft aan dat mijn gewenste fritte uit de handel is genomen.
    Enig antwoord op mijn vragen, doelend op een soortgelijk fritte, was niet bevredigend. Het antwoord was eigenlijk zéér kortaf: er is geen vervanger voor deze fritte en men gaf duidelijk de indruk dat men het ook niet weet i.v.m. het door mij, aangeven van formules. Voor verdere informatie wordt men verwezen naar de site en daar staat geen informatie op.

    Andere, voor mij bekende bedrijven bekeken op internet. Degene die wél segerformules aangeven hadden het niet. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een Duits bedrijf die van "het verouderde spul" af moet (Ferro fritte 3759)en heb een bod gedaan.
    Verdere uitslagen volgen.
    beantwoord
  • Marrie, toch wel zeer vreemd dat Copaert deze fritte niet ( meer ) heeft ( Ferro 3783 onder hun nr. FR 14 ). Dit was wel één van de frittes voor de nieuwe collectie, waaronder M&M 6640 ( FR12 ), M&M ( FR13 ) en een aardalkaliboor fritte ( FR15 ). Dat er frittes gingen vervallen door de fusie Degussa/Ferro zat er aan te komen. Dus ziet het er naar uit dat zelf glazuren maken voortaan met de natte vinger zal moeten gebeuren. Tijd om de wetgevers te wekken.
    beantwoord
  • Ik heb toch duidelijk gevraagd bij Colpaert naar hun nr. FR 14 en zij heeft het nog opgezocht in de computer en gaf aan het niet te hebben. Ze kon me niet helpen.
    Ik heb nog gevraagd of men het heeft gehad en zelfs in het verleden kon zij niets in de computer vinden dus men gaat met niks naar huis.

    Met het benoemde "natte vingerwerk" bedoel IK dus dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. De cirkel is voor mij rond maar wekt wel nieuwe vragen op.

    - HOE wekt men die wetgevers?
    - WIE is er tegenwoordig geinteresseerd om de wetgevers wakker te maken? (Door vele bezoeken aan keramisten komt men er achter dat er wel érg veel "vakmensen" gebruik maken van een kant en klaar glazuur en dat is maar wát gemakkelijk dus het leed is al geschiedt. Hoe draait men dat terug?)
    - En: last-but-not least- Voor wie zal in de toekomst de wiskunde omtrent de keramiek nog interessant zijn (want laten we eerlijk zijn, het is erg zware stof) wanneer men het "kant en klaar"kan kopen?
    beantwoord
  • Hallo Marrie,
    misschien is dit iets voor je? : fritte M233.864.
    1.00 Na2O 1.50 B2O3 0.20 Al2O3 3.50 SiO2
    beantwoord
  • Anneke, het zou handig zijn indien u de verdeler er bij zou plaatsen.
    Het bezochte lijkt er wel wat op, maar dit is een Natrium-boor fritte en het gezochte Ferro 3783 is een Natrium-silicaat fritte. In het verrekenen in een gegeven recept zit men dan met een teveel aan boor. Wel een gemis dat men dit in een kunstacademie niet als standaard-cursus geeft, dit in tegenstelling tot Duitsland, Frankrijk, Spanje en England. En zo'n moeilijke materie is dit niet. We hebben toch ook rekenen en lezen moeten leren toch ? En eigenlijk hoeft dit ook strikt genomen niet meer als je voor de buis zit. :-)
    beantwoord
  • Tja, Lucien, we waren er met z'n vijven.
    We laten het maar los en ik ben nu bezig om een oudere partij Ferro 3759 op de kop te tikken...... :-)
    Als me dit is gelukt, laat ik het weten.
    beantwoord
  • De natrium-boorfritte is te verkrijgen bij de Keramische Werkplaats in Bussum en Anne's keramiek in Mussel.
    Ik ben trouwens zojuist terug gebeld door een meneer ven Johnsson-Matthey, daar ik graag de samenstelling van fritte 3647 wilde weten. Hij wilde me wel vertellen dat het een loodfritte met een vrij hoog aluminiumgehalte was, maar de precieze samenstelling wilde hij niet geven. Ik vroeg hem hoe ik het dan in een glazuur kon berekenen. Hij vond dat niet zijn probleem. Letterlijk: wij maken en verkopen het en wat ik er mee zou doen, was mijn probleem!
    beantwoord
  • Anneke, wel zéér grof antwoord van Johnsson-Matthey, vindt u niet ? Hoe kan men een fritte in een recept integreren zonder de Seger-formule te kennen ? Ziet u waar we naar toe gaan ? Dit heb ik reeds een jaar eerder proberen aankaarten, maar dan haalde men op dit forum de schouders op. Hier zijn toch duidelijk afspraken gemaakt met de producenten van kant-en-klare glazuren om zelf ontwikkelen van een eigen glazuur onmogelijk te maken ? Gooi maar weg, al die boeken met recepten.
    beantwoord
  • Anneke, dit is een probleem wat door keramiekverenigingen zou kunnen aangekaart worden op basis van concurrentie-vervalsing en trust-vorming, gezien de glazuurfabrikanten deze informatie wél krijgen, zoniet is het aanmaken van kant-en-klare glazuren ondoenlijk om er mee te werken. De kleine verbruiker wordt hierdoor buiten spel gezet. Op basis van gezondheid kan men geen klacht indienen bij de Europese voedingswet ( R.E.A.C.H.) gezien ze wél nog enkel het safety-sheet erbij geven op aanvraag.( terwijl hierop nog geen control-orgaan bestaat voor Europa. Giftige stoffen onder de 1000 kg. invoeren kan nog steeds zonder safety-sheet.)
    beantwoord
  • Ik ben blij, Anneke, dat ik niet de enige ben die met regelmaat weer tegen dit probleem aan loopt.
    Soms heb ik het gevoel, dat men mij niet begrijpt of niet begrijpen wil. Zoals ik al beschreef, kost het vaak een paar avonden internetten om aan een grondstof te komen.
    Ik wil dan toch wel graag weten, wat ik koop. Grondstoffen die niet kloppen met een recept geven door de regel problemen.
    Verder ben ik het volledig met het schrijven van Lucien eens.
    beantwoord
  • Reken maar Marrie, u bent zeker niet alleen! Het zou best interessant zijn dat men gelijkaardige klachten zou melden bij KLEI en/of NVK. Misschien kunnen die deze gebundelde klachten doorspelen aan de Europese commisie conpetitie-vervalsing.

    European Commission D.G.Competition
    Jozef II straat 70
    1000 Brussel.
    Indien dit zich zo verder gaat ontwikkelen zitten we binnekort met zijn allen in een potje "brush-on-glaze" te roeren. :-)
    beantwoord
  • Marrie, in geval u deze data nog niet hebt en het zoeken beu:

    http://digitalfire.com/4sight/material/frits.html
    beantwoord
  • Deze data had ik inderdaad nog niet, Lucien en ik heb het meteen onder "favorieten"geplaatst. :-)
    Ik ben het zoeken niet zo gauw beu hoor maar het is een beetje jammer van de tijd.... Deze tijd gebruik ik echt veel liever voor het werken met de klei.....

    Ik heb de onderhandeling nog niet kunnen afronden maar ik hoop werkelijk deze verouderde portie (6 kilo) in handen te krijgen voor de prijs van....... € 7,40. :-)

    beantwoord
  • Marrie, wat bijkomende info betreft deze Ferro 3759 fritte.
    Segerformule: 1.00 Na²O . 1.99 B²O³ . 3.05 SiO² Mol.Massa: 384

    Vergelijkbare Degussa fritte: D 90158
    Segerformule: 1.00 Na²O . 2.00 B²O³ . 3.00 SiO² Mol.Massa: 382

    Dit is een prachtige en veelzijdige fritte en zeer geschikt voor o.a. Raku.
    Deze laatste verkoopt Willems ( B Wommelgem ) onder nr. KFR 003
    Indien uw 6 kg is opgebruikt, weet u waar deze te vinden is.

    ( Natrium en Boor zijn wateroplosbaar in hun ruwe staat. Met ze te fritten aan Kwarts zijn ze stabiel in glazuren.)
    beantwoord
  • Anneke, Blijkbaar heeft de firma Willems ( B ) er geen moeite mee duidelijk te zijn betreft de samenstelling van hun grondstoffen. Ze hebben een zéér goede Natrium-Boor-fritte. ( zie hierboven )
    beantwoord
  • Iets om in gedachten te houden. Voorlopig ben ik heel tevreden met de fritte M233.864, die ik gebruik voor raku.
    beantwoord
  • Maar ehm..Anneke, heb ik het goed dat jullie ook grondstoffen verkopen?
    beantwoord
  • Hallo Marrie,
    Ja hoor, dat heb je goed begrepen.
    3 jaar geleden hebben mijn collega en ik een winkeltje bij ons in de buurt overgenomen, aangezien er bij ons in de buurt niets op dit gebied te krijgen is. De dichtsbijzijnde leverancier was anderhalf uur rijden.
    Mijn collega was al veel langer met keramiek bezig en ik nu ongeveer 6 jaar.
    Ik begrijp uit je vraagstelling dat je het een beetje vreemd vindt, dat ik, als leverancier, op dit forum zit.
    Ik zie het maar zo, dat ik in de loop der jaren een heleboel geleerd heb over keramiek, over het algemeen genoeg om mijn klanten goed te woord te staan en alles wat ik nog niet weet, kan opzoeken en via dit forum te weten kan komen.
    Het is niet mijn bedoeling om reclame voor mezelf te maken op dit forum, want naast de winkel ben ik vooral enthousiast keramist en daar gaan ook vooral mijn vragen en antwoorden over, zoals je ook kan zien aan de berichtjes die ik geplaatst heb.
    groetjes, Anneke

    beantwoord
  • Nee hoor, Anneke, ik vind het niet vreemd dat jij als leverancier op dit forum zit. Dat heb ik immers ook niet geschreven?
    Mijn vraag is ontstaan omdat ik wist dat er in Mussel een leverancier zat dus ik ben een tijdje geleden eens op jullie site wezen kijken en dacht daardoor in deze discussie je naam te herkennen.
    Heb vandaag nogmaals op jullie site gekeken en het valt me op dat jullie op de site bij enkele kleurpigmenten een scheikundige formule hebben geplaatst maar bij de grondstoffen staat (ook bij jullie) verder geen informatie.
    Omdat deze discussie ook over de formules gaat van keramische grondstoffen, jij je er betrokken bij voelt, dacht ik op jullie site passende informatie van de grondstoffen te vinden. Maar jullie gebruiken ook nagenoeg geen formeles hé?
    beantwoord
  • Hallo Marrie,
    Het woordje ehm...., deed me vermoeden dat je een beetje verbaasd was, maar dank voor je leuke reactie.
    We hebben inderdaad geeen formules op de site staan, we kunnen ze natuurlijk wel doorgeven, als er om gevraagd wordt.
    Waarom er geen formules op de site staan?
    Eigenlijk wordt er nooit naar gevraagd. Ondanks mijn interesse en van een aantal mensen op dit forum, merk ik in de praktijk, dat veel hobbyisten er toch moeite mee hebben om zelf een glazuur samen te gaan stellen. Ze vinden de materie te moeilijk of kunnen zich niet goed voorstellen, hoe het glazuur er uit gaat zien. Bovendien willen ze toch een redelijke zekerheid, dat het werkstuk, waar ze zoveel werk op gedaan hebben, eruit gaat zien, zoals ze in gedachten hebben. Tja, met een kant en klaar vloeibaar of poederglazuur, hebben ze toch een voorbeeld. Het is natuurlijk maar net waar je je prioriteiten stelt. Ik heb hele mooie voorwerpen gezien, met een kant en klaar glazuur.
    Maar je hebt gelijk. Ik zal eens kijken of ik mijn man zover te krijgen dat hij de formules op de site zet. Daar heb ik geen verstand van.
    groetjes, Anneke
    beantwoord
  • Anneke, in Vlaanderen hebben we een gezegde: Onbekend is onbemind.
    Hoe kunnen uw klanten naar iets informeren waar ze het bestaan niet van kennen ? Als u bij al de basic-grondstoffen nu eens de formule bij zou plaatsen ( en niet het percentage, aan die info hebben we niks ) zou het best kunnen dat er vragen over gesteld worden. U hebt toch geen schrik van vragen omtrent de producten die u verkoopt, of toch ? Deze wetenschap op doen is echt een koud kunstje én zéér boeiend. Als u zich wil beperken tot enkel keukentafel-keramisten hebt u deze kennis niet nodig. Maar het zou een zeer positieve ervaring zijn uw klanten over de streep te trekken en hen motiveren het wonder van glazuren te doorgronden. In de jaren 70 van vorige eeuw had ik zo een leverancier in de rand van Brussel. Als er iets nieuws was lag dit al voor me klaar. Als ze een technisch artikel over klei of glazuur uit vakliteratuur hadden wat me van dienst kon zijn, lag er al een foto-coy voor me klaar. Deze leverancier ben ik daarvoor mijn leven dankbaar dat die me het vuur van de alchemist heeft doorgegeven.
    beantwoord
  • Beste Lucien, dat gezegde kennen we in Nederland ook en het is ook zeker waar.
    Dit neemt niet weg dat iemand, die ook maar een beetje interesse heeft in hoe glazuren in elkaar steken, tegenwoordig heel gemakkelijk aan informatie kan komen, in tegenstelling tot de jaren 70.
    Ik probeer ook altijd klanten te interresseren vooor het zelf maken van glazuur, op onze site staan ook enkele gemakkelijke receptjes, maar veel mensen raken eeen beetje overdonderd door alle grondstoffen. En een hobbyist, die ook meestal een andere dagtaak heeft, gaat dan liever in z'n vrije tijd met zijn handen in de klei zitten i.p.v zich het hoofd breken in deze toch wel ingewikkelde materie. Maar ik blijf mijn best doen!
    beantwoord
  • Anneke, ik ben hobbyist, autodidact en heb een behoorlijke dagtaak. Ik werk 15 uur per week in de zorg.
    Gemiddeld 10 uur per week pas ik op drie kindertjes.
    Drie avonden per week begeleid ik mensen met boetseren = alles bij elkaar: 35 uur. Daarnaast ons eigen huishouden en hebben we een vrij grote tuin. De resterende tijd zit ik in mijn ateliertje met de handen in de klei maar meestal zal er toch naderhand een glazuurtje op moeten. Dus ga ik op onderzoek uit betreffende glazuren en heb na jaren mijn eigen raku-aardewerk en steengoedglazuren. Enkele dagen zoektochten op internet voor een te verkrijgen fritte :-) zijn mij niet onbekend en moet soms ok uitwijken naar het buitenland, want zó gemakkelijk krijgt men tegenwoordig écht niet de duidelijke informatie waar sommige van ons zo naar snakken. De ene fritte bestelnr. van groothandel A is een ander bestelnr. bij groothadel B en iedere formule betreffende die éne fritte kan een ware zoekaktie zijn omdat de groothandels van tijd tot tijd bepaalde frittes weer uit de handel halen. Dat gaf Lucien ook al aan en ik ervaar dat ook zo.

    Dat de mensen overdondert raken en door de bomen het bos niet meer zien, dát snap ik. Zoals je weet zie ik dat zelf soms ook niet. Maar de aanhouder wint en komt op de lange duur met iets heel bijzonders thuis. Niks mis met onze hobby maar Kunst is uniek en de kant-en-klare potjes dat is niet enig. Het is goed om de hobby wat breder te trekken dan kant en klaar uit een potje want de stadskinderen denken tegenwoordig al dat de melk uit een pak komt. Zo gaat het straks ook met de glazuren.
    Wel hoop ik dat je de klanten meegeeft bij het maken van glazuren de veiligheidsmaatregelen in acht te nemen.
    Zie: marrie.punt.nl
    beantwoord
  • Marrie, jij hebt een druk en gevarieerd leven. Aan je beschrijving is te zien dat je in veel dingen geinterresseerd bent. Het zou inderdaad goed zijn dat meer keramisten (in spe) zich zouden verdiepen in de materie, om te voorkomen dat het een eeenheidsworst wordt. Daarom ben ik ook erg blij met dit forum, waar eigenlijk alles behandeld wordt, van de beginnende kleier met de kant en klaar glazuren tot de keramist met jarenlange ervaring, die dan toch nog met een vraagje zit.
    En wat betreft de veiligheidsmaatregelen, maak je geen zorgen, daar beginnen we zo'n beetje mee.
    Leuke site trouwens, ik had hem al een paar keer bekeken. Toevallig zag ik hem nadat ik je gezien had in Milsbeek, ik zat toen schuin achter je bij de discussie!
    beantwoord
  • DE FERRO FRITTE 3759 IS vandaag AANGEKOMEN!!!!!
    en ik ben natuurlijk erg blij.
    Allemaal bedankt voor de technische uitleg en tips.

    De segerformule is: 1,00 Na2O - 1,99 B2O3 - 3,05 SiO2.

    Ik kan nu dus beginnen met het uiteindelijke "potje nat".

    Voor degene die ook graag, éénmalig wat goedkoper aan bepaalde resterende grondstoffen wil komen kan ik als informatie adres geven:
    www.jpfannschmidt.de (Alles muss raus)
    Restanten verkoop.
    Misschien heeft iemand iets aan deze tip.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Daar ben ik dan "al" weer.
    Ik zou graag weer even terug komen op "het potje nat".
    Het potje staat nu droog, afgewogen te wachten op wat water en wat komen zal en vóór gebruik dient de volgende vraag zich al aan.....

    Inleiding voor de vraag:
    We hebben in het verleden ergens op dit forum benoemd dat aardewerk niet minder sterk hoeft te zijn dan steengoed (gezien onze dakpannen op onze huizen)
    Nu liggen onze dakpannen "hoog" en het water loopt er af. Lager bij de grond hebben we te maken ( doelend op de winterdagen) met iets lagere temperaturen dan op het dak en vraag ik me daarom af wat die dakpan na een aantal jaren doet op de grond, zonder dat het water er volledig af kan lopen.
    Nu zullen geglazuurde dakpannen voorzien zijn van een goede vorstbestendige glazuur en zal ik een dergelijk glazuur ook nodig hebben voor werkstukken die ik op de aarde/buiten zou willen plaatsen en dat daar ook permanent zou willen laten staan.

    Want:
    Het "potje nat", geeft mij de mogelijkheid om te experimenteren met de kleuren wanneer er bijvoorbeeld een "totempaal" wordt gemaakt en er veel kleuren nodig zijn.
    Deze kleuren kan ik toevoegen naar keuze (onder het glazuur of in het glazuur) en hoeft voor mij nog even niet beslist voor herhaling te zijn. Ik denk aan bepaalde testen op één werkstuk en het werkstuk bestaat dan uit meerdere losse delen.
    Of de kleurentest zal slagen, dát ligt bij mij.

    Maar of de duurzaamheid van benoemd te maken werk voor buiten, of het basis "potje nat" het bij gebruik bij de winterdag zich buiten goed zal houden, is mij niet bekend. Gezien de lage stooktemperatuur ga ik er
    (misschien onterecht??) van uit dat het góed mogelijk zou kunnen zijn dat dit recept is bedoeld voor werk voor binnenshuis. Misschien is er de ervaring dat het ook in weer en wind naar buiten kan en dat het zich ook daar, goed houdt??
    Wanneer het zich buiten in de vorst niet goed zal houden kan ik misschien beter denken aan een totempaal voor binnen.....?? :-)
    beantwoord
  • Marrie, dit is wél een potje litanie wat ik misschien niet goed zal begrepen hebben waar het probleem ligt. :-)
    - Of het nu gaat om steengoed of aardewerk, dit kan enkel stuk vriezen door ingesloten water en niet door het vocht wat in de scherf is opgenomen. Steengoed of aardewerk wordt maar waterdicht als ze ( voor beiden geldig ) als ze hun sinterpunt hebben bereikt. Onderbakken steengoed is sneller stuk dan 'doorbakken' aardewerk. Het verschil tussen aardewerk en steengoed zit hem in het verschil in het sinteringspunt ( versmelting van de kleischilfertjes ), wat uiteraard hoger zit bij steengoed en porselein dan aardewerk.
    - Geglazuurd aardewerk dat onderbakken is zal steeds craqueleren en steeds water doorlaten. Onderbakken steengoedklei idem dito. Denken we hier aan raku. Het lang leven van glazuur wordt grotendeels bepaald door de vitrificatie ( sintering ) van de onderliggen scherf.
    Nu weet ik niet of dit eigenlijk een antwoord op uw vraag was.
    beantwoord
  • Lucien, u heeft mijn vraag héél goed begrepen! Mijn vraag is daardoor zeer duidelijk beantwoord. Hartelijk bedankt daarvoor.
    Omdat ik té gefixeerd was op de glazuur heb ik daardoor het onderwerp: de klei, gewoon losgelaten.
    Te druk geweest.
    Nu eerst zoeken naar de temperatuur, passende bij het "potje nat" en dan zien, welke klei te gaan gebruiken. Omdat ik zelf niet met segerkegels werk moet ik zoeken naar de temperatuur behorende bij sk 2a /3a.
    Ik ben al een aantal keren op zoek geweest in mijn boeken en uitgeprint materiaal maar wat ik heb gevonden, wijkt van elkaar af.
    Het ene zegt me de temperatuur komt overeen tussen 1020 en 1050 graden en de volgende geeft aan met een glazuur te maken te hebben van 1145-1150 graden??
    Ik weet daarom nog niet welke klei ik ga gebruiken omdat ik nog niet weet waar ik naar toe moet wat de eindtemperatuur betreft.... :-)
    beantwoord
  • Marrie,
    2a / 3a is zeker Segers en geen Orton. Dan hebt u te maken met een tijd/temperatuur van 1150°C tot 1170 °C met een tijd van 150°C/h.
    Niet te verwarren met 02a/03a, want dan spreken we van 1055°C/ 1085°C met stooksnelheid 150°C/h. ( het zit hem in een nulletje :-) )
    beantwoord
  • Dat is fijn, dat de twijfel bij mij, weg is genomen betreffende de temperatuur. Ik kom er nu wel uit wat betreft mijn eigen vragen. Bedankt voor uw uitleg.

    Tevens wil ik graag even zeggen dat ik diep respect heb voor de kennis en de inzet die geboden wordt van uw kant. 1000 antwoorden zijn inmiddels allang gegeven en de telling begint opnieuw, inmiddels al weer op de helft? van de volgende duizend....??

    Ik heb geen ervaring met de seger en orton kegeltjes omdat ik de electrische-computerbestuurde-ovens heb. Hoe het werkt met seger-orton kegeltjes heb ik me ook nog nooit in verdiept. Ik begrijp nu wel het verschil van mijn onbeschreven "nulletje" :-) maar weet niet het verschil van werkwijze of oven.............Mijn verwachtingen zijn, dat het zuiverder zal werken?
    Voor mij is het nog niet van zo'n groot belang om deze kennis te weten.. maar toch...
    beantwoord
  • Ruim óver de helft naar de volgende 1000!!! zie ik nu!
    beantwoord
  • Marrie, betreft de werking en zin van de smeltkegeltjes ( cones ):
    Een automatische regelaar krijgt zijn gegevens over de LUCHT-TEMPERATUUR in de oven via een thermokoppel. Verder kan men daar een stookprogramma invoeren. Maar... hetzelfde programma voor een volle én een half-volle oven of een oven met de helft gewichtsinhoud dan de vorige stook geeft een ander eindresultaat. U kan ook een programma invoeren wat dubbel zo snel de 1000°C zal bereiken, maar ook dit geeft een ander resultaat. Een automatische regelaar houdt men zulke zaken niet automatisch rekening, en dat doen die smeltkegeltjes wél. Zij ondergaan wat de werkstukken ondergaan. Is de oven halfvol, zal die sneller de 1000°C halen dan wanneer die nokvol zit. Deze kegeltjes zullen dan ook iets later(hogere temp.)reageren. Werkwijze: doordat ze hun sinterpunt bereiken gaan deze doorzakken ( plooien ingeval de cones voor de Kilnsitter ). Het eindresultaat, in welke omstandigheid dan ook, is steeds juist.
    beantwoord
  • Het vermoeden was er al Lucien, dat de kegeltjes vast zuiverder zouden werken.
    Ik geloof dat men ook verschillende kegeltjes nodig heeft per segment?

    beantwoord
  • :-) En zoals je vast en zeker weet, die andere twee zijn maar figuranten.
    beantwoord
  • De eerste testen zijn gedaan met het bovenstaand recept van Lucien.
    Mijn eindresultaat is: een goed ogend mat, wit glazuur die heel gemakkelijk te dompelen is.
    Als kwastglazuur minder geschikt maar het zou goed mogelijk kunnen zijn, er een kwastglazuur van te maken. Dit heb ik nog niet getest.
    Ik heb ook nog weinig kunnen testen met kleuren.
    Wel een proef gedaan met toegevoegde mangaan maar vond dit niet egaal opgebracht vermoedelijk vanwege het opbrengen met de kwast. (nog geen gelegenheid gehad om te spuiten)
    Had ik er wat tylose bij gedaan was waarschijnlijk de kleurverdeling beter geweest....en beter kwastbaar.
    Verder begon de glazuur (mogelijk door de toevoeging van mangaan iets meer te glanzen maar heel misschien zou dat ook kunnen door de bepaalde plaatsing in de oven..... (dicht bij een spiraal...?? Ik kan me de plaatsing helaas niet meer herinneren)
    Verdere testen zullen zeker volgen (eventueel ook met kleurpigmenten) in een wat minder drukke periode....
    Groetjes:
    Marrie.




    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.