ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur pingelt

ik heb net vaasjes uit de oven gehaald(was helemaal afgekoeld )en nu hoor ik telkens een pingelend geluid.wat is dat en kan dat kwaad.?
Ik heb dit tot nu toe nog nooit gehad.heb wel een nieuw pak glazuur van VEKA gebruikt (transparant glans). Zou het aan de samenstelling kunnen liggen?En worden mijn vaasjes dan langzaam poreus?Moet ik ze nog een keer glazuren?
Graag een" geruststellend" antwoord.
Groeten catharina
gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Catharina,
    Wat je hoort is het ontstaan van craquelé in de glazuurlaag. Dat wil zeggen dat de glazuurlaag bij het afkoelen meer krimpt dan de onderliggende scherf. Is deze scherf nog poreus dan zal deze na de stook ietwat uitzetten waardoor het effect van craqueleren nog eens wordt versterkt.
    Het kan tot gevolg hebben dat het vaasje nu niet waterdicht is. Opnieuw glazuren met hetzelfde glazuur helpt niet want het verschil in krimp zal in stand blijven.
    Over het algemeen is het lastig een glazuur te hebben dat goed past op de scherf; een probleem dat door professionals wel kan worden opgelost.
    Ik ben bang dat dit niet een geruststellend antwoord voor je is.
    Eventuele porositeit pan provisorisch worden opgelost. Zie daarvoor elders op het forum.

    Met vriendelijke groet van Michel Kuipers
    beantwoord
  • hallo Michiel, bedankt voor je antwoord.
    ik was dit mailtje kwijt en dacht dat het niet verzonden was.daarom heb ik er nog een naar algemeen gestuurd en daar heb ik ook reacties op gekregen.
    Ik ben weer wat wijzer en probeer verder
    groeten Catharina
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.