ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur pingelt

ik heb net mijn vaasjes uit de oven gehaald (waren al helemaal afgekoeld) en (nu hoor ik overal in de kamer een pingelend geluid.Kan dat kwaad? gaan de vaasjes langzamerhand lekken?
hoe komt het?Ik heb glazuur van Veka (transparant glans) gebruikt.En nog niet vaker gehad.het was wel een nieuw pak.Zou het toch aan de samenstelling liggen?
Groeten catharina
gevraagd

11 antwoorden

  • Catharina, ik denk dat dit komt omdat de spanning op het glazuur te hoog is en het 'pingelen' komt door 'haarscheurtjes' die ontstaan omdat de scherf vocht opneemt uit de lucht en gaat uitzetten en hierdoor het glazuur gaat barsten. U kan dit voorkomen ofwel door een klei te kiezen met een lager smeltpunt ofwel door een glazuur met een hoger smeltpunt. U kan ook de scherf op een hoger temperatuur bisquit te stoken zodat er al een grotere krimp ontstaan is. Als dit niet duidelijk is, laat het me weten.
    beantwoord
  • Catharina, ik denk dat het om de GL 1100 gaat?

    Stook de vaasjes nog maar een keer en dan op 1140 graden.
    Je problemen zijn dan voorbij.
    Succes!
    beantwoord
  • bedankt lucien voor het snelle antwoord.
    Ik gebruik creaton klei zonder chamotte (1000-1280 C) en de veka glazuur(1000 -1060 C) ,maar daar weet ik de samenstelling niet van.Ik stook biscuit op 960. moet dat dan nog iets hoger?
    ik heb geen problemen gehad met glazuren boven 1100 C.
    groeten catharina
    beantwoord
  • Let ,dat klopt.
    ik ga het proberen.
    het blijft allemaal toch spannend.
    groeten catharina
    beantwoord
  • Let, het probleem is dat er reeds een glazuur op staat voor lager temp. gebruik en het glazuur dan gaat aflopen. Om dezelfde glazuur te blijven gebruiken is deze op een klei aan te brengen die een lager sinterpunt heeft. Werken met een steengoedklei en daarop een aardewerk-glazuur opbrengen zal steeds dit probleem geven. men kan wél deze klei op dezelfde temp. stoken als de glazuurtemperatuur en achteraf glazuren. De klei gaat dan nog een minimale krimp hebben wat de glazuurkrimp wel kan opvangen.
    beantwoord
  • Catharina, dit bevestigt mijn vorige uiteenzetting. Een glazuur met hoger smeltbereik ( > 1100°C ) gaat dit probleem niet hebben.
    beantwoord
  • Weet ik maar ik neem aan dat Catharina de vaasjes liever niet weg wil gooien vandaar deze oplossing.
    De GL 1100 kan een veel hogere temperatuur hebben dan op het pak staat aangegeven.
    beantwoord
  • heel goed gezien Let,weggooien vind ik jammer,want ze zien er erg vrolijk uit.het zijn ook doosjes,dus ze zijn wel te gebruiken.
    ik had inderdaad wel eens GL1100 hoger gestookt en dat ging ook goed.
    Ik probeer het en nu maar hopen dat de kleur ook zo mooi blijft.
    Anders heb ik pech gehad.
    groeten catharina
    beantwoord
  • Gaat vast wel lukken!
    Succes!
    beantwoord
  • ma ik me eens moeien..........
    dit pingelen heb ik ook. in onze club hebben we een gamma ferro-glazuren (zelfs grote zaken te koop aangeboden) prachtige kleuren en het voordeel daarvan is dat ze niet lopen. met het zwart hebben we hetzelfde probleem en na verloop van tijd komen daar barstjes in. wij bakken op 950° bisquit en de ferroglazuren op 1050°. wat eigennaardig is, op papierklei dun werk gaan die niet pingelen.
    beantwoord
  • Johan, dit heeft enkel te maken met het sinterpunt van de klei. Hoe hoger dit sinterpunt, hoe kleiner de krimp van de klei, zodat er spanning op het glazuur gaat zitten. Papierklei zal iets grotere krimp hebben dan uw gebruikte klei. Probeer eens met deze klei bisquit te stoken op 1000°C en een 30 min. pendelen. Ofwel zoekt u een klei die een lager sinterpunt heeft.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.