ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Ervaring met G-1000 glazuur?

Wie heeft ervaring met transparant glazuur G-1000 van victorine a. reijseger, welke eerder uitgebracht circa 2005 en kort daarop werd de verkoop gestaakt omdat het niet was wat zij er van verwacht had. Ik heb er nl. 25 kg van ingekocht.
tondekler@hetnet.nl
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo A.P.G.
    Ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld, omdat wij deze glazuur ook verkopen, maar we gebruiken deze glazuur zelf ook vaak voor b.v kleurproefjes van pigmenten. De glazuur doet het prima, zonder cracquele en een mooie glans op allerlei soorten klei en op verschillende temperaturen. Er zijn inderdaad verschillende batches van deze glazuur geweest. Ik weet natuurlijk niet welke u heeft, dus het is toch verstandig om eerst wat proefjes te maken.
    mvg, Anneke
    beantwoord
  • Beste Anneke,
    Het gaat hier om de eerste uitgave van de G-1000 en daar bleken piepkleine kratertjes als resultaat en was er uit te halen daarom is het er door reijseger uitgehaald zo heeft zij toen per brief laten weten Heel veel later is zij met de G-1001 gekomen zo blijkt nu. Zij weigerde echter iets te vergoeden. Het gaat dus om haar eerste aanmaak want daar zit ik mee.(25 kg). Vreemd genoeg staat de G 1000 naast de G1001 weer in haar programma er is dus iets aan veranderd. Maar wat, daar kom ik niet achter bij de dame zij zwijgt in alle talen.
    met vriendelijke groet, ton de kler
    beantwoord
  • a.p.g. Blijkbaar heeft dit glazuur last van 'appelsienhuid'. Ik ken dit glazuur niet en weet ook niet voor welke temperatuur dit geschikt is. Wat er in zit kun je er ook niet uit halen, maar je kan er wél nog wat in stoppen. Ik heb zo een vermoeden dat er te veel Al²O³ in zit en te weinig SiO². Daardoor wordt het glazuur te taai en heeft veel tijd nodig om uit te vloeien, en soms helemaal niet lukt. Ik stel voor dat u er wat flint bij doet. Begin al eens met 5% op het drooggewicht. Het kan wel zijn dat u iets hoger dient te stoken of wat te pendelen op max.temp. Alternatieven zijn petaliet of spodumeen.
    beantwoord
  • Hallo Ton,
    Met de eerste uitgave heb ik geen ervaring, alleen met de roze en de laatste uitgave. Met de suggesties van Lucien denk ik inderdaad dat u met een simpele aanpassing een goed glazuur krijgt.
    Succes!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.