ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > aangemaakt glazuur bewaren

Weet iemand of aangemaakt glazuur langer houdbaar blijft wanneer je het vocht laat verdampen en dus in droge vorm opslaat?
Inez
gevraagd

8 antwoorden

  • Inez, dit maakt geen verschil. Glazuren zijn onbeperkt houdbaar in welke vorm dan ook. Aangemaakte glazuren best enkele druppels Dethol bijvoegen tegen schimmelvorming.
    beantwoord
  • Dag Inez,
    Sommige glazuren heben de neiging om uit te kristaliseren.
    Sommige glazuren bezinken tot een harde koek onder in de emmer.
    Voor beide problemen zijn oplossingen, maar mijn persoonlijk streven is om de hoeveelheid aan te maken die ik nodig heb, zodat er zo min mogelijk restjes zijn.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hans en Inez, beiden verschijnselen kan men voorkomen met er voldoende carboxymethylcellulose ( CMC ) aan het glazuur toe te voegen. Geen beitels meer nodig om het glazuur om te roeren en voorkomt ook het uitkristalliseren.
    De stof wordt gebruikt als verdikkingsmiddel en stabilisator van emulsies gebruikt in levensmiddelen als ijs. Als voedingsadditief heeft de stof het E-nummer 466 gekregen. Ook non-foodproducten als tandpasta, zalven, dieetpillen, watergedragen verf maken gebruik van de viscositeitsregulerende werking van de stof. Verder wordt CMC (vaak in zoutvorm (als carboxymethylcellulosenatrium)) toegevoegd als hulpstof aan vloeibare farmaceutische preparaten (suspensie en emulsies) ter verhoging van de viscositeit.
    Is te koop bij de leveranciers keramische grondstoffen onder verschillende merknamen. Vraag gewoon naar CMC.
    beantwoord
  • Beide problemen heb ik al ontdekt en ben dus heel blij met jullie wijsheden. Mijn streven is uiteraard ook zo weinig mogelijk restglazuur te hebben, want ik schrik soms wel van alle milieuonvriendelijke stoffen waarmee ik bezig ben. (ik hoop dat daar ooit nog eens een duidelijk artikel in het blad over zou kunnen verschijnen).
    Is er ook een richtlijn voor de toevoeging van CMC, en waarschijnlijk moet het toegevoegd worden aan de droge substantie? Is ook goed te spuiten?
    beantwoord
  • Inez, CMC is een poeder die u eerst in warm water dient op te lossen en een nachtje laten zwellen. Aanmaken tot deze stroperig is en bij de aangemaakte glazuur toevoegen. Let wel, iets minder water gebruiken. De hoeveelheid hangt af van het glazuur en het CMC concentraat. Indien het glazuur nog neiging heeft te bezinken, meer CMC aan toevoegen. Als u de pot glazuur kunt omdraaien en het glazuur blijft zitten, hebt u er te veel CMC in gedaan. :-)
    beantwoord
  • Dit is uit te proberen lijkt mij.
    Hans en Lucien, weer hartelijk dank.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • dag Lucien,

    cmc heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen.
    door de langere aanzuigtijd van het glazuur kost glazuren meer tijd en je loopt het risico op zakkers.
    (tijd is geld als het geen hobby is :))

    groet
    hans
    beantwoord
  • Hans, de benadering van deze problemen zijn voor profs. uiteraard totaal anders. Glazuren blijven zelden voor maanden aangemaakt in voorraad. Echter geeft CMC voor hobbyisten heel wat voordelen. Velen beschikken niet over een spuitkabine en zijn aangewezen op potje en penseel. En we kennen allen de ellende van het te snel aantrekken van glazuur op bisquit. Dat is ook de reden voor het ontwikkelen van 'kwastglazuren', die echter niet meer zijn dan glazuur met CMC. Als men gaat spuiten zal de CMC-toevoeging heel wat lager hoeven en enkel de bedoeling hebben het bezinken en uitkristalliseren tegen te gaan. Uw opmerking is ook terecht als men met een spuitpistool werkt dit hinderlijk kan zijn indien er wat te kwistig met CMC is omgesprongen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.