ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > blazen in steengoed

mijn werk is op steengoed gebakken, 30 min 1250 graden.
lederklei witgert zonder chamotte, zou tot op 1280 goed moeten gaan.
Toch krijg ik blazen in enkele van mijn werken.
Wie weet hoe dit komt?
gr Corine
Bijlagen:
gevraagd

8 antwoorden

  • Dag Corine,

    Deze blazen ontstaan doordat er in de klei op de plek waar de blaas ontstaat teveel vloeimiddel aanwezig is.
    Dit reageert met de klei waardoor die bij een lagere temperatuur al over zijn sinterpunt heengaat.
    Daarbij ontstaan er gassen die niet uit de klei weg kunnen en dus blazen veroorzaken.

    een typisch voorbeeld is als je een ijzerhoudende steengoedklei in de eerste stook niet voldoende ventileert.
    Door het tekort aan zuurstof verandert het rood ijzeroxide in zwart ijzeroxide. zwart ijzeroxide is een heftig vloeimiddel en bij de glazuurstook zorgt dat dan voor blazen.

    Hoe dat bij de Witgertklei zit weet ik niet precies.
    Ik heb daar een keer mee gewerkt en die draaide erg fijn. De leverancier zei me dat de witgertklei niet constant is in zijn kwaliteit en er regelmatig verontreinigingen in zitten. dat kan natuurlijk ook de oorzaak zijn.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • hallo Hans, bedankt voor je antwoord.
    Dus als ik het goed begrijp ligt het aan de klei die verontreinigd is?
    Het is inderdaad een fijne draaiklei, maar ik zal dus naar iets anders op zoek moeten begrijp ik.
    gr corine
    beantwoord
  • corine, dit heeft Hans ook als mogelijkheid gegeven:

    een typisch voorbeeld is als je een ijzerhoudende steengoedklei IN DE EERSTE STOOK NIET VOLDOENDE HEBT GEVENTILEERD.
    Door het tekort aan zuurstof verandert het rood ijzeroxide in zwart ijzeroxide. zwart ijzeroxide is een heftig vloeimiddel en bij de glazuurstook zorgt dat dan voor blazen.

    Als dit de oorzaak is zal een andere klei niet veel helpen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien en Hans,
    Ik heb al mijn gaten open in de oven op de eerte stook, bedoel je dat ik mijn oven open moet zetten?
    Met geen andere klei heb ik hier last van trouwens....
    Is dit dan wel de oorzaak?
    beantwoord
  • Corine, dan is het de eerste mogelijkheid wat Hans opgaf : onzuiverheden in de klei die gasbellen vormen. Zeker melden bij je leverancier.
    beantwoord
  • Wij hebben dit probleem ook gehad Corine.
    Alleen met een glazuur die veel Nepheline Syenite bevatte.
    Zonder glazuur of met een matte glazuur kwamen er geen blazen.
    Het was ook een terra bakkende(ijzerhoudende) klei.
    De remedie was om rond de 900 graden wat langzamer te stoken zodat de gassen wat meer tijd hadden om uit de klei te komen.

    Frans
    beantwoord
  • Corine, de spikkels in het glazuur, komen die van de klei of het glazuur ? Lederkleurige klei met bruine spikkels, dan denk ik aan Pyriet. Dit is een verbinding ijzer-zwavel. Als er wat grotere korrels Pyriet in zitten zal dit de reden van blaasvorming zijn. Boven 900°C wat pendelen om de zwaveldamp te laten ontsnappen. Jaren geleden had ik dit eens voor met een Engelse klei 'Ironstone', maar zo extreem dat de stuks explodeerden. De oorzaak was dan ook een te hoge dosis zwavel in de klei.
    beantwoord
  • corine;

    het probleem zit met zekerheid niet in de glazuur. Het is mijns inziens lucht die er tijdens het voorbereiden van de klei niet goed uitgekneed is. Het kunnen ook verontreinigingen in de klei zijn maar dan er meer blaren zichtbaar geworden en had het voor de hand gelegen dat er ook uitbrand was geweest. Volgende keer beter kneden.

    mvg

    Geert Teunissen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.