ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > stelmiddel zs

Ik heb stelmiddel zs gekocht.
Het voorkomt het bezinken van de zwaardere glazuurdelen.
Toevoegen 0,1 - 0,3 %

Mijn vraag: Kan ik dit nog toevoegen als het glazuur al aangemaakt is?
Zo ja, wat gebeurt er als ik er te veel van toevoeg omdat ik niet meer kan nagaan wat het gewicht van de grondstoffen was.

Zo nee, pech!
gevraagd

12 antwoorden

  • Let, uit wat bestaat zs ? Ik leer graag wat bij.
    beantwoord
  • Staat er niet op. Ik vind dat voor dit product ook niet heel erg belangrijk, moet ik eerlijk zeggen.
    Als het werkt ben ik tevreden.
    beantwoord
  • Let, wel raar dat dit er niet op staat. Zelfs geen gebruiksaanwijzing ? Dan moet de winkel dat toch weten ? U bent toch zeker dat het een legaal product is ? Of het giftig is of zo.
    beantwoord
  • Ik vraag wel even aan Keramikos hoe en wat.
    beantwoord
  • ik zou me eerst goed informeren als je iets koopt spreek van ondervinding
    beantwoord
  • Wat is is weet ik niet maar hoe het werkt wel.
    je gooit een druppeltje in de glazuur en dat wordt daardoor dikker en bezinkt niet meer zo snel.

    het omgekeerde effect van een electrolyt om gietklei te maken.

    Als je teveel toevoegt wordt het glazuur te dik, maar er zijn grenzen aan wat het spul kan.
    Soms reageert het zo snel dat je klontjes krijgt in je glazuur, dan kan je het met een staafmixer weer fijn verdelen.
    Het heeft te maken met de rheologische eigenschappen.

    Moeilijk woord wat Lucien wel kan verklaren in eenvoudige woorden. :)

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Super Hans!!
    Dat is heel duidelijk.
    Ik ga er mee aan de slag. Eens kijken of ik er weer een werkbaar glazuur van kan maken.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • :-) Afgaande op uw beschrijving van zs is dit " stelmiddel" niet meer of niet minder dan CarboxyMethylCellulose. Weer zo een voorbeeld om een ordinair basisproduct te maskeren. Zelfde produkt is ook onder andere, merknamen, op de markt. Dit poeder dient men eerst in water op te lossen en dan pas bij het glazuur te mengen. In opgeloste vorm kan men dit er achteraf steeds bij voegen. Andere naam voor " smaakversterker " = bv. zout. :-)
    beantwoord
  • het gekende cmc
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    het is zeker geen cmc
    wat het wel is blijft een vraagteken

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Wat geen vraagteken blijft is dat het subliem werkt!!!!!!

    Dankjewel Hans!!!
    beantwoord
  • Dan zal het wel een of ander polyacrylaat zijn. Gebruiken ze ook in de verf-industrie. Leuke tip van tante Kaat : Een lepel maïs-zetmeel in een half glas water. Dat mengsel in een halve liter kokend water giet en goed dooroeren. Afkoelen en bij het glazuur doen. Zou als stelmiddel moeten werken. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.