ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > eco-vriendelijker glazuren

Hallo,
ik ben helemaal gek van glazuren en experimenteren met verschillende samenstellingen van grondstoffen. Toch zit ik af en toe met een zwaar geweten als ik zie wat voor materialen er bij komen kijken.. en dat dat toch allemaal niet zo goed is voor het milieu.
Weet er iemand waar ik een overzicht kan vinden van de minst schadelijke glazuur-grondstoffen ..(voor lichaam en milieu) of heb je andere tips ??
Ik stel mijn glazuren zelf samen en wil graag keramiek produceren die zo min mogelijk schade aanricht aan mijn omgeving.
Lood gebruik ik uiteraard niet.. maar dat is niet de enige boosdoener natuurlijk.
alvast bedankt voor jullie inbreng,
Marjolein
gevraagd

5 antwoorden

  • Marjolein,
    Of er zo een lijst bestaat betwijfel ik zeer, temeer dat elk mineraal zowat in zekere mate en op een of andere wijze schadelijk is voor millieu of gezondheid. U zegt geen lood te gebruiken, echter loodoxyde in een gefritte vorm met voldoende silicium in het recept is dan weer minder schadelijk dan kwarts of kleipoeder. Gebruik zo veel mogelijk grondstoffen in gefritte toestand, en zeker wat kleurvormende oxydes betreft. Bedenk ook dat alle veldspaten en silicaten natuurlijke grondstoffen zijn zoals klei. Deze zijn niet schadelijk voor het millieu, maar wel als u die inademt en zo aanleiding zijn tot stoflongen. Op de verpakkingen staat er meestal wel de pro en con's. U kan ook per product de safety-sheets opvragen. Nog een tip: draag steeds een stofmaster in de buurt van keramische vezels ( dekens ).
    beantwoord
  • Beste Marjolein,

    De NVK (Nederlands Vakgroep Keramisten) heeft in 1993 de brochure "De Keramist en het Milieu" uitgebracht. Je kan bij de NVK informeren of ze deze brochure nog hebben (http://www.nvk-keramiek.nl/).

    Succes en groetjes,

    Daniel
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties, spijtig dat ik al mijn grondstoffen al heb ingeslagen.
    Ik ga zeker eens achter die brochure horen !! Klinkt interessant.

    Marjolein
    beantwoord
  • Spijtig genoeg hebben ze de folder niet meer.. als er iemand is die die folder nog heeft .. laat t me zeker weten !

    groetjes,
    Marjolein
    beantwoord
  • Dag Marjolein,
    In de catalogus van Keramikos staat een redelijk goede lijst van de giftigheid van de grondstoffen.
    Gratis verkrijgbaar
    groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.