ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Pehatine

Ik heb voor het eerst pehatine gebruikt (werkt makkelijk en het glazuur zit er prachtig op), maar aan de binnenzijde van dat proefkommetje heb ik glazuur zonder pehatine gegoten. Het kwam uit de oven met cirkelvormige barsten, volgens mij door spanningsverschillen. Kan dan met de pehatine te maken hebben (een kan wel en andere kant niet)?
gevraagd

4 antwoorden

  • Dag Ingeborg

    Ik heb heel veel testen uitgevoerd met dat spulletje, maar het spanningsverschil zal niet van de pehatine komen. Wel kan het zijn dat je binnen boten dikker of dunner geglazuurd hebt.
    trouwens, je kunt ook je glazuur wat je hebt aangemaakt gewoon aan de binnenkant gebruiken. er hoeft geen verschil in gebruikt glazuur te zitten.
    succes ermee.Nety Jansens
    beantwoord
  • Wanneer je de pehatine hebt aangemaakt.moet je het dan daarna nog verdunnen?
    Als je pehatine opzoekt op google staat er eerst. maak pehatine aan 1 deel pehatine met 2 delen water.
    volgende regel: maak glazuur aan met verdunde pehatine.
    ook netty janssens mengt (als ik het goed gelezen heb)eerst de kleurpigmenten eerst met water en daarna gaat er een lepeltje pehatine bij. het is voor mij nogal verwarrend.

    hoop dat iemand mij helderheid kan geven. ook wil ik nog graag weten of je gebonden bent aan bepaalde temperaturen
    catharina
    beantwoord
  • Dag Ingeborg,

    Voor zover uit al mijn testen naar voren is gekomen, is het spanningsverschil geen gevolg van de pehatine.
    Wellicht heb je binnen en buiten of een verschillend glazuur gebruikt, of twee verschillende technieken zoals binnen ingieten en buiten kwasten.
    De droogtijd tussen de technieken moet echt lang genooeg zijn zodat het goed droog is, anders neemt door het nog aanwezige vocht de scherf resp. binnen of buitenzijde teveel of te weinig glazuur op en heb je een verschil in dikte glazuurlaag.
    Je kunt eenvoudig ook het glazuur aan de binnenkant aanmaken met Pehatine, zoadat in hechting en dikte geen verschil meer zit.
    Succes ermee, groeten, Netty Janssens
    beantwoord
  • Dank je wel Netty, ik heb inderdaad zowel twee verschillende technieken gebruikt (gieten zonder pehatine aan de binnenkant en kwasten met pehatine aan de buitenkant). Inmiddels heb ik minder problemen nu ik als ik pehatine gebruik dat zowel binnen als buiten kwast. Maar soms is kwasten aan binnenzijde niet mogelijk of lastig, dan zou ik dus willen gieten. Als ik je goed begrijp zal ik zal het werk dan in ieder geval tussen de twee behandelingen goed moeten laten drogen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.