ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuurrecepten voor steengoed op 1260°C

Wie kan mij helpen aan twee goede beproefde transparant basis glazuurrecepten voor steengoed op 1260°C?
Eén basis recept dat zich goed laat mengen met oxides en pigmenten (op 1260°).
Eén basis recept dat goed is om te gebruiken als overglazuur over pigment/oxides heen (op 1260°)
gevraagd

10 antwoorden

  • Marjan, er bestaat niet zo iets als een basisglazuur wat geschikt is voor alle oxydes/pigmenten. Neem nu koperoxyde: Een " basisrecept " met loodoxyde geeft groen, maar een natrium-" basisrecept " zal van hetzelfde koperoxyde turkoois maken. Elk oxyde heeft zijn invloed op kleur en ook op smeltbaarheid.
    beantwoord
  • Ja, dat is waar Lucien. Maar ik heb af en toe als resultaat dat mijn basis transparant recept dat ik gebruik als overglazuur, niet mooi samensmelt. Het overglazuur blijft letterlijk over/op de slibdecoratie liggen. Ik zou de pendeltijd kunen verlengen, maar wat is proefondervinderlijk de beste manier: per half- of per heel uur verlengen? Ik heb daar niet zoveel ervaring mee.
    beantwoord
  • Marjan, om 1260°C te halen hebt u minstens 8 uur tijd nodig en 15 min. pendeltijd. De gebruikte slibdecoratie werkt hier blijkbaar als anti-flux. 5% van het gebruikte overglazuur in de slib mengen kan zeker helpen het glazuur te laten uitvloeien.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien. Hier ga ik mee aan de slag.
    beantwoord
  • Ik heb mijn stookcurve voor de glazuurstook er nog eens op nagekeken en die vergeleken met stookcurves van anderen. Wat me opviel is dat de glazuurstook voor steengoed op 1260°C in totaal
    vaak niet meer tijd bedraagt dan ongveer 6 uur met een pendeltijd van 30 minuten.
    Mijn stookcurve ziet er als volgt uit: in 6 uur tijd bereikt mijn oven een temperatuur van 700° daarna wordt in ± 80 minuten de eindttijd gehaald, waarna ik 30 minuten pendel. In ongeveer 7.5 uur is het hele traject gelopen.
    Is de 8 uur en 15 minuten pendeltijd die jij adviseert dan niet wat aan de lange kant Lucien?
    De glazuurpoefjes die ik gisteren uit m'n oventje haalde waren overigens heel goed gelukt. Ik heb daarbij het stookschema gebruikt zoals ik beschreef.
    Kun jij beredeneren wat het voordeel/nadeel is van korter of langer durende glazuurstookschema's en wat geeft gezien jouw ervaring het beste resultaat?
    beantwoord
  • Marjan, in feite is het opgeven van een temperatuur ( °C ) een indicatie, haast abstract gegeven. Ik ga steeds uit van de Segerkegel-waarden, waarbij 1260 °C overeen komt met een stookgemiddelte van 150°C/h. en met een totaal-tijd van 8,5 uur. Wil je de tijd inkorten om tot 1260°C te komen, moet men er noodgedwongen een tijd ( pendelen ) aan toe voegen. Gezien u enkel 1260°C als gegeven hebt, missen we hier de factor TIJD . Kun je nog volgen ? :-) Belangrijk is dat het eindresultaat OK is. Als u deze glazuur in een tijdspanne van 8 uur zou doen, was 1240°C misschien als max. temperatuur het gunstigst. Zie je wat ik bedoel ?
    beantwoord
  • Interessant wat je zegt Lucien! Je legt uit dat deze glazuren voor 1260° ook gestookt kunnen worden op 1240° als je het stooktraject 8 uur laat duren gevolgd door een pendeltijd van een half uur.
    Ik heb het zó nog nooit bekeken maar kan me er wel iets bij voorstellen.
    Ik ga bij wijze van experiment de serie proefjes van afgelopen week herhalen, maar nu gestookt met een totaaltijd van 8 uur en een pendeltijd van 30 minuten op 1240°C.
    Dan kan ik de resultaten naast elkaar leggen voor een goed vergelijk. Ben benieuwd en bedankt voor je uitleg!

    gr. Marjan
    beantwoord
  • Marjan, dit is een goed idee om beide stookwijzen naast elkaar te vergelijken. Zo kom je er achter welk stooktraject het best past bij welk glazuur. Het is best mogelijk dat, als beiden zijn uitgesmolten, er toch een verschil te merken is. Dit kan bij eerdere, afgekeurde testen een verrassend resultaat geven. Vergelijk het wat met stoofpotjes in de keuken. Het geheim van een goed glazuur zit hem niet in zijn recept, maar hoe je het gestookt hebt. Succes.
    beantwoord
  • Vandaag kon ik mijn glazuurproefjes voor 1260°C, maar nu gestookt op 1240°C volgens de stookcurve van Lucien, uit de oven halen: het resultaat was prima!
    Bij vergelijking van de twee dezelfde sets proeven op verschillende stooktemperatuur viel op dat het glazuur mooi en egaal was samengesmolten en goed één was geworden met de scherf. Weer wat geleerd Lucien! Bedankt.

    gr. Marjan
    beantwoord
  • Fijn om dit te vernemen Marjan, zo kunnen ook de andere forumbezoekers hier hun profijt uit halen. Succes nog verder.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.