ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurprobleem

Ik wil graag kommen glazuren, de binnenkant een andere kleur dan de buitenkant en wil dus een mooie scheidingslijn krijgen op de rand.
Ik heb geprobeerd met gieten en dan de buitenkant spuiten. Dat gaat natuurlijk niet. Is de enige oplossing binnenkant glazuren, bakken en daarna de buitenkant en weer bakken, of is er nog een andere oplossing?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Inez
gevraagd

10 antwoorden

  • Inez, al eens aan gedacht deze kommen onderste boven ( op een grill ) te spuiten ?
    beantwoord
  • Ja, maar dan krijg ik nog geen mooie strakke rand toch?
    beantwoord
  • Inez, de buitenkant aftapen en binnenkant spuiten of opgieten. Bij het spuiten van de buitenkant gaat dit zo mooi met de binnenkant aansluiten. De rand-dikte zal ook wel een rol spelen. Hoe scherper de rand, hoe scherper de aftekening. Als het zo niet zou lukken ( plan B) : tweede maal biquit-stoken mét de reeds geglazuurde binnenkant. Dan binnenzijde aftapen en buitenkant spuiten met de opening naar boven i.t.t. plan A.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, ik ga plan B uitproberen. Plan A heb ik uitgeprobeerd met de opening naar boven gericht en dan van onderaf gespoten, maar het glazuur kwam toch aan de binnenkant en omgedraaid beschadigde het glazuur van de rand.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, dit glazuur zal op een ' grill ' ( of driehoekige steuntjes ) amper beschadigen, zeker als er wat lijm aan het glazuur is toegevoegd. Uiteraard spuiten op de omgekeerde kom. Je had er ook een plaatje op kunnen leggen tegen het neerdwarrelende glazuurpoeder.
    beantwoord
  • Oké, ik kan weer verder met al deze toevoegingen.
    Met groeten en tot de volgende ronde maar weer.
    Inez
    beantwoord
  • Nog succes ermee.
    beantwoord
  • Hoi Inez,

    Ik weet niet of je al geslaagd bent - maar hier nog een tip.
    Plaats een op maat opgeblazen balon in de reeds binnenin geglazuurde kom en voila....


    Groetjes, Suus :)
    beantwoord
  • Hallo, Suus,
    Ik heb plan A van Lucien uitgeprobeerd en dat lukt redelijk.
    Vraag me af of je met een ballonnetje de reeds geglazuurde binnenkant niet beschadigd. Maar ik zag net jouw sieraden en die mogen er beslist zijn, dus ga ik het zeker proberen.
    Bedankt voor je tip.
    Groet, Inez
    beantwoord
  • He ja, Susanne, die tip met een ballonnetje lijkt me zeer handig. Als men wat bindmiddel in het glazuur hebt zitten kan zo'n ballonnetje weinig schaden aanrichten en werkt snel.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.