ALGEMEEN > Ovens > Nabertherm oven met C280 controller.

Ik heb de volgende vragen:
Als ik keramiek maak dat voor buiten geschikt moet zijn welk programma kan ik dan het beste nemen voor bisquitstook, en voor de Glazuurbrand?
Met name zou ik willen weten op welke temperatuur ik deze het beste kan bakken?
Op les word alleen op zeer hoge temperaturen gebakken (1280), maar deze vervormt nogal eens de klei en de gebruikte engobes zijn niet zo van kleur als ze in de brochure stonden. Daarom wou ik zelf graag lager gaan stoken.
Verder de vraag welke temperaturen ik moet aanhouden voor (binnen) keramiek.
gevraagd

13 antwoorden

  • Een zeer gecompliceerde vraag, Ginie.
    Verschillende onderdelen van je vraag hebben te maken met verschillende onderwerpen.

    De biscuitstook voor werk voor binnen en werk voor buiten is eenzelfde stook.
    De temperatuur voor de gladbrand (glazuurbrand) is afhankelijk van de te willen gebruiken glazuur.
    Of het dan geschikt is voor buiten (ook in de vorst?) is mede afhankelijk van je vorm/afwerking van je werk, en/of je de hoogst te bereiken temp. van je klei hebt bereikt.
    Klei en glazuur moeten dus samen een goede combinatie vormen wat temp. betreft.
    beantwoord
  • Ginie, al eens gedacht ergens anders les te volgen ?
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Bedankt voor je reaktie.
    Misschien heb je nog wat aan de volgende toevoegingen:
    - de klei is geschikt voor max. 1300 gr.
    - ik maak meestal gebruik van engobes en oxides, daarna eventueel een transparante glazuur die geschikt is max. 1280 gr. Deze glazuur kan ik gebruiken van de Volkshochschule in Nordhorn (Duitsland) waar ik ook woon.

    Om tevens de vraag te beantwoorden die Lucien mij gesteld heeft, waarom ik ergens anders geen les ga volgen?
    Dat zou ik heel graag willen, maar ik heb weliswaar een rijbewijs en ook wel een auto ter beschikking, maar ik mag vanwege medicijngebruik niet rijden, en ben dus afhankelijk van en/of het openbaar vervoer, of van mijn echtgenoot die mij dan moet brengen en halen.

    Weten jullie een oplossing?
    beantwoord
  • Ginie, ik lees dat je een engobe gebruikt (kant en klaar??) mogelijk is die gekleurd met een pigment.
    Deze engobe is natuurlijk te gebruiken tot een bepaalde temp.
    Wanneer deze temperatuur te hoog wordt kan het zijn dat daardoor de kleuren niet aan je eisen voldoen.

    Zelf ben ik autodidact en heb veel informatie uit eigen boeken, bibliotheek, internet en veel proeven gedaan.
    Tot zover was dat wel een 10-jaren-plan.

    Er is dus een oplossing voor het verkrijgen van informatie omtrent het pottenbakken. Allereerst zal dit discussieforum je een schat van informatie leveren wanneer alle onderwerpen doorgespit/gelezen zijn.
    Dingen die niet helemaal worden begrepen kunnen verder worden uitgediept in het betreffende onderwerp. En daar is meestal wel iemand die je van daaruit weer verder kan/wil raadgeven.

    Het blijft een gecompliceerde vraag, ondanks je nieuwe informatie.
    Wanneer men niet weet, waaruit de transparante glazuur bestaat, (welke grondstoffen) weet men ook niet precies hoe de ingekleurde engobe onder de glazuur zich tegenover het glazuur zal gedragen.
    Dat kan ook een mogelijkheid zijn waarom de engobe niet voldoet aan de eisen.
    Zelf eens een engobe maken van dezelfde klei als werkstuk, deze inkleuren met kleurpigmenten (houdt rekening met de te willen behalen temp.) kan ook een optie zijn.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Bedankt voor je reaktie. Ik heb vanavond eindelijk de oven kunnen opendoen na de eerste bisquitbtand op 1000 gr.
    Wat ik al had verwacht was dat de sinterengobe dus inderdaad was gaan sinteren, (had deze week ontdekt wat het verschil was tussen engobe en sinterengobe), maar het staat heel goed op mijn vogels en vissen, dus ik laat het maar zo, en spuit er nu wel een transp. glazuur over heen omdat ze natuurlijk voor buiten geschikt moeten zijn (vorstbestendig!).
    Wat betreft de kleuren die de kant en klaar gekochte betreft: je hebt gelijk deze voldoen inderdaad niet aan mijn eisen en ik heb nu dus ook kleurpigmenten gekocht en ben nu van plan om deze zelf te gaan maken.
    Ben alleen nog op zoek naar een goed recept. Heb er wel al verschillende zien staan in diverse boeken, maar ik moet eerst een weegschaal hebben, deze kan ik wel lenen van les. Als ik nu uitga van dezelfde klei en 20% kleurpigment, zit ik dan goed?
    In afwachting van je reaktie,

    groeten Ginie
    beantwoord
  • Je gebruikt een sinterengobe.... Dat stond in de eerste vraagstelling niet beschreven en nu wordt het dan wel weer een ander verhaal.
    Over een sinterengobe moet geen glazuur.
    Een sinterengobe is al een glazuur mits op de goede temp. glad gebrandt.

    Hoe zijn de plannen om de engobe zelf te maken??
    beantwoord
  • Wat ik ook niet helemaal begrijp, Ginie dat is, dat je de sinterengobe dus eigenlijk op een rauw werkstuk hebt geplaatst.
    Rauw glazuren kan prima, (wordt door menig keramist wel toegepast) maar wanneer je een biscuit hebt tot 1000 graden, is het niet zo gek dat de sinterengobe niet voldoet aan het plaatje in de catalogus.
    Ik ga er vanuit dat er té laag is gestookt om de sinterengobe te laten sinteren.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,

    Bedankt voor je 2 berichten.
    Onderstaand de antwoorden op je vragen:
    - tot begin deze week wist ik het verschil niet tussen normale engobe en de sinterengobe, dus had ik beide in dezelfde werkstukken gedaan. Ik heb de oven vanmorgen uitgepakt en het ziet er wel grappig uit eigenlijk. De sinterengobe is korrelig en bobbelig geworden, wat goed kan bij vogels en vissen. Dus dat is weer een zorg minder!
    Ik heb de laatste tijd eigenlijk alleen maar gelezen op dit forum, en de boeken van de bibliotheek verslonden, en ik had het boek 'De kunst van het decoreren' besteld. Gaaf boek!!
    Nu wou ik toch nog een transparant glazuur over de werkstukken spuiten, dat had ik al eerder gedaan op de VHS en dat zag er ook goed uit, en ook vanwege het feit dat ik ze buiten willen zetten (moeten vorstbestendig zijn).
    - Wat betreft de kleuren van de kant en klare engobes: het probleem was juist dat de lerares van de VHS ze veel te hoog brandde, zodat voornamelijk de groene en lila kleuren alleen maar bruin werden. Maar dit heb ik nu gelukkig zelf in de hand nu ik een oven heb!

    Wat ik van plan ben met het zelf maken van de engobes en/of gekleurde slibs:
    - ik heb 1 kg ball clay, daarbij komen de kleurpigmenten, en eventuele grondstoffen, maar welke precies ook weer?
    - heb ook een zak engobe/kleiglazuur in poedervorm, volgens de verkoper bij Keramik Kraft in Munster (Duitsland), alleen water en kleurpigmenten toevoegen en klaar is kees!
    Of dat laatste zo gemakkellijk gaat?
    Heb jij een beter idee?
    beantwoord
  • Ik droog de klei, dezelfde klei als waar het werk van wordt gemaakt.
    Klei afwegen.
    Weer water toevoegen (eventueel een tijdje laten staan) en zeven.
    Naar gewicht v.d. klei, kleurpigment of oxides toevoegen.
    Mocht er dan later meer gemaakt moeten worden dan heeft men het zuiver afgewogen.
    Noteren wat men heeft toegevoegd om tot het gewenste resultaat te komen.
    beantwoord
  • Marrie hoeveel procent pigment voeg je toe?
    Is wat ik heb gelezen in diverse boeken ong. 20% pigment voldoende?
    beantwoord
  • Wel meer mensen geven aan meer procenten te gebruiken in engobes of glazuren.
    Ik ben echter nogal voorzichtig omdat ik over de engobe vaak een glazuur breng.
    Daarom houd ik een max. aan van 10 %
    Ik denk dat je best 20 % kan toevoegen wannneer men geen glazuur gebruikt.
    Enige ervaring met meerdere procenten heb ik niet.
    beantwoord
  • In het magazine 1 uit 2008 heeft een stuk gestaan over pigmenten: Titel: Kleur! - Werken met pigmenten
    Auteur: Netty Janssens

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Hallo Marrie en Jan,

    Bedankt voor de uitleg Marrie, ik begin er morgen aan!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.