ALGEMEEN > Ovens > anagame oven ook zoutstook?

Kan iemand mij zeggen of je in een anagameoven ook kan zoutstoken?
gevraagd

8 antwoorden

  • Waarom niet cq waarom wel? Of: waarom zou dat niet kunnen en waarom zou je dat willen?
    beantwoord
  • Hallo Bert,
    Ik wil dat graag weten omdat ik het allebei zo schitterend vind. Ik heb een cursus zoutstook gedaan in Veghel, overigens geweldig, en als ik die oven en platen zag na een zoutstook lijkt me dat onomkeerbaar. Wat is de invloed van het zout (eigenlijk de natriumverbinding met de steen heb ik begrepen) bij een volgende stook zonder zout?
    Misschien kan jij me ook vertellen of anagameoven wel goed is gespeld want ik kan er niets over vinden op internet.
    Alvast hartelijk dank voor je reactie.
    Inez
    beantwoord
  • Het is : anagama oven Inez

    er is het een en ander over te lezen via google probeer ook eens youtube

    Frans
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt Frans, ik ga zoeken.
    beantwoord
  • Een anagama wordt meestal vanwege zijn volume gedurende meerdere dagen gestookt (zo'n 4-14 dagen). Hierdoor krijg je veel asneerslag en verkleuringen op het werk, waar het juist om te doen is. Zout voegt hier m.i. niet veel aan toe.
    In principe kun je in elke niet-electrische oven met zout werken, maar omdat je elke keer de hele oven meezout, is de keuze van de ovensteen wel belangrijk voor een langere levensduur van je oven. Overigens is er dekenmateriaal in de markt dat zoutbestendig is en zijn er coatings om zachte steen te beschermen.
    beantwoord
  • Hallo Bert, ik ben er inmiddels al achter dat een houtoven zoals op jouw site, heel wat praktischer is.
    Is het misschien mogelijk dat ik jouw oven een keer kon bekijken?
    Alvast hartelijk bedankt.
    Inez
    beantwoord
  • Inez, Altijd welkom. Moeten we afspreken. Stuur via de site even een mailtje s.v.p.
    beantwoord
  • Naar mijn mening is het bepalend van welke steensoort de oven is gebouwd, nl alleen de hele harde stenen (chamotte unie) of hoog aluminium steen is echt geschikt, anders vreet het zoutzuurgas en chloorgas de stenen snel uit. Ook waar het zout in gegoten word is belangrijk, daar dienen gaten (afgedekt) of taps vormige stenen te zitten als een soort dob, die je eruit kunt trekken.
    Heb zelf in oude gresbakkerij een 27m2 houtoven leren stoken, het dorp was er nooi echt blij mee, aangezien de auto's in de buurt na twee jaar erg roestten, met mist etc bleven de zoutzuurgas,chloorgas en co2 hangen.....
    philippe pauwels
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.