ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kale plekjes in glazuur

Onlangs bakten we op aardewerktemperatuur een zwarte glazuur. Samenstelling: 100 % P2027 (transparante glazuur van Van Leemputten - Lier), 2 % zwart ijzeroxide, 2 % cobaltoxide en 2 % mangaandioxide. De glazuur werd gezeefd met een 60 en gespoten. Resultaat: mooi zwart maar veel kleine kale spotjes. Hoe kan dit? Nadien zeefden we door een 100 en waren er nog (maar minder) kale plekjes. Heeft hier iemand een verklaring voor en zo ja weet je dan ook wat we kunnen toevoegen aan het glazuur om mooi glad uit te smelten?
Bijlagen:
gevraagd

5 antwoorden

  • Ik ken dit glazuur niet en eventueel is dit glazuur al loodhoudend of verdraagt het geen lood,anders zou b.v. een toevoeging van 5% loodfritte het uitsmelten kunnen bevorderen.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Domi, probeer eens met enkele % ( < 5%) Wollastoniet aan toe te voegen en het glazuur niet de dik aanmaken. 100 mesh is wel de minimum, maar kan niet enkel de reden zijn. Succes.
    beantwoord
  • Beste Rob,
    Bedankt voor je antwoord. Probleem met deze glazuur is dat die met nog meer smelter nog meer gaat vloeien. Het was nu al op het randje. Ik zou eerder er iets moeten aan toevoegen dat de viscositeit verhoogt, denk ik.
    beantwoord
  • Lucien,
    bedankt voor de reactie. Wollastoniet is een calciumsilicaat
    ( CaSiO3) met een smeltpunt van 1540 °C. Mag ik veronderstellen dat het calcium zorgt voor een betere viscositeit?
    Leo
    beantwoord
  • Domi, viscositeit is niet de enige reden. Calcium is een aardalkali en gaat trigger spelen voor de andere base-vormers. Silicium gaat het glazuur minder ' taai ' maken door een beter netwerk en daardoor beter uitvloeien. Laat eens weten of het geholpen heeft of niet. Groeten aan Leo.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.