ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > haarscherpe lijn tussen 2 glazuren

Wie kan er ons helpen? We zouden eens willen weten hoe je een haarscherpe lijn tussen 2 glazuren bij een kom, beker of wat dan ook maakt. Nu gieten we de binnenkant, penselen een beetje bij aan de rand en spuiten dan de buitenkant in een andere glazuur. Probleem: nooit een scherpe rand en vaak spatresten aan de binnenkant. Hoe lost men dit op?
gevraagd

13 antwoorden

  • Op zich zou ik eenzelfde aanpak proberen als je omschrijft. Maar als je de ervaring hebt van spatresten binnenin zijn er twee aspecten om op te letten.
    Ik zou de buitenkant spuiten met de opening in ieder geval naar beneden gekeerd. Als er dan toch nog spatten binnenin ontstaan heeft dat waarschijnlijk te maken met het feit dat de gespoten lucht met glazuur kan terugkaatsen tegen een oppervlak onder de opening van de kom. Probeer de kom bijvoorbeeld op een hoge pin, voorzien van bijvoorbeeld een dot schuimrubber, te spuiten. Op die manier heeft de lucht weinig kans om terug te kaatsen tegen een ondergrond of de pin zelf, omdat die smal is.
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Hallo Dominika,

    Op de site van digital fire staat een beschrijving hiervan. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar misschien heb je er iets aan.
    digitalfire.com/4sight/index.php?x=asefidjwe
    beantwoord
  • Best Michel,
    We spuiten inderdaad omgekeerd, dus met de opening naar onder en de kom rust dan op een ovensteun. Ik neem steeds een hoge steun zodat ik minder spatresten heb langs de binnenkant. Maar toch zijn er steeds spatjes. Ik spuit ook steeds schuin naar onder om zo weinig mogelijk spatjes te hebben. De scheiding tussen de 2 glazuren is echter nooit haarscherp en dat zou ik nu juist willen bereiken.
    Bedankt voor het antwoord.
    De kommetjes waar ik het over heb zie je op:

    http://www.youtube.com/watch?v=R-szsgKgyTk

    beantwoord
  • Beste Kees,
    Bedankt voor de tip maar ik kan die site niet openen. Kan je nog eens nakijken?
    Of moet je hier een login voor aanvragen?
    beantwoord
  • Dominika, ipv. een ovensteun, probeer eens een vilt of iets ' glazuurabsorberende onderlegger en plats daar de kom direct op zonder dat er nog ruimte onder de kom is. Doordat er nog ruimte is tussen kom en schijf in de spuitkabine, ontstaat er een werveling door de luchtdruk en zijn er steeds spatten die de binnenkant bereiken.
    beantwoord
  • Misschien ook een idee.

    Eerst de buitenkant spuiten. Vervolgens de kom aan de bovenkant ronddraaien op een nat, goed uitgewrongen sponsdoekje. Dat zijn van die spons vaatdoekjes voor bij het aanrecht.
    Eventuele spatten aan de binnenkant wegpoetsen en goed laten drogen. Vervolgens de binnenkant gieten en later bijkwasten zoals je dat nu ook al doet.
    Bij mij werkt het prima op deze manier.

    Succes! Leuk filmpje en mooie kommen, trouwens!!!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien,
    Zal ik de volgende keer doen!
    Leo
    beantwoord
  • Beste Let,
    Probleem met dat gieten is dat er soms nog glazuur langs de buitenkant stroomt. Daarom giet ik eerst de binnenkant en spuit dan de buitenkant. En het blijft een probleem om de 2 glazuren haarscherp in een strakke lijn te scheiden.
    Bedankt voor de reactie,
    Leo
    beantwoord
  • Ik vond het al zo knap dat je geen druipers langs de buitenkant had.
    Ik heb mijn kommetjes gekwast aan de binnenkant.
    Dan gaat het prima.

    Twee glazuren haarscherp naast elkaar is geen probleem hoor maar dat is zoveel werk dat de kommen een stuk duurder moeten gaan worden. Ik neem aan dat dat ook niet de bedoeling is.
    beantwoord
  • Beste Let,
    Dat gaan we de volgende keer eens proberen. Ook de werkwijze van Lucien lijkt me ok om uit te proberen.
    Wordt vervolgd!
    beantwoord
  • Hallo Dominika,
    Nogmaals de url. Zo moet het lukken.
    digitalfire.com/.../..._liner-glaze_a_mug_127.html
    beantwoord
  • is het geen mogelijkheid om eerst de binnenkant te gieten, eventuele spatten op de buitenkant weghalen...en dan vervolgens zo recht mogelijk tot de bovenrand te dompelen in het glazuur voor de buitenkant? OK, je hebt dan een emmer ofzo nodig met genoeg glazuur om je werkstuk zo ver in het glazuur te laten zakken, maar ik denk dat je dan wel kans hebt op een mooie rechte bovenkant
    beantwoord
  • binnenkant glazuren, eventueel vervuiling buitenzijde afsponzen, bakken en vervolgens buitenkant glazuren, binnenzijde nu heel gemakkelijk schoon te maken en nogmaals stoken
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.