ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Transparant glazuur.

Misschien een gekke vraag. Maar wat is het verschil tussen transparant glazuur en kleurloos glazuur.
gevraagd

6 antwoorden

  • Ik denk dat men er vanuit mag gaan dat er bedoeld wordt, dat een transparant en een kleurloos glazuur hetzelfde is.....

    Tevens denk ik dat men het woord "kleurloos" ook zou kunnen gebruiken voor een "bleek" glazuur.
    Met een bleek glazuur bedoel ik dat men bijv. een kleur blauw verwacht maar dat de glazuur nogal transparant (met véél te weinig blauw) op het werk ligt.........
    beantwoord
  • Philly,
    Dit is zowat appels met peren vergelijken.
    - Men heeft transparante kleurloze glazuren en transparante ingekleurde glazuren.
    - Men heeft dekkende kleurloze glazuren ( deze zijn wit ) en dekkende ingekleurde glazuren.
    - en dan heeft men onder deze twee glazuurtypen nog de glanzende, de satijne en de matte soorten. En dit zijn ze nog lang niet allemaal.
    beantwoord
  • Je hebt gelijk Lucien. Ik bedoel uiteraard ook de transparante glazuur zonder kleur. En wel glanzend.
    Decoreer graag met engobes en zoek nog steeds een goede transparante glazuur glanzend.
    Dankjewel voor je reaktie
    beantwoord
  • Philly, dat is al een minder gekke vraag. Welke temperatuur en met wat zijn de engobes ingekleurd ? ( pimenten of kleuroxydes )
    beantwoord
  • Ik stook op 1040 tot 1080 graden. Ben met zowel met pigmenten als oxydes aan het expirimenteren. Moet nog wel veel leren hoor.
    beantwoord
  • Moeten we allemaal Philly, aan dit leerproces komt nooit een eind.
    Eerst en vooral, één transparant glazuur wat geschikt is voor alle kleuren bestaat niet. Koperoxyde zal groen worden in een loodhoudend glazuur en Perzisch blauw in een glazuur met hoog natriumgehalte.
    Ik ga je al enkele makkies geven om te beginnen ( SK 02a/1060°C ).

    Fritte M&M1233 60
    Kaolien 10
    Kwarts 30

    Calciumboraatfritte 49 (CaO.B²O³)
    Kaliveldspaat 19
    Kwarts 17
    Lithiumcarbonaat 8
    Kaolien 7


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.