ALGEMEEN > Stoken > stoken

Hoi,

Ik heb een trommel, in de zin van djeme, gemaakt, diameter 30 cm, hoogte 61 cm, wanddikte ongeveer 1 cm.

Ik heb de beschikking over een oven met een binnen maat van 40 x 45 x 64 cm, waarbij die hoogte maat de het hoogste punt is van de gebogen bovenkant van de deur oven. Mijn vraag is dit voldoende speling, de gloeidraden liggen in de bodem en zijkanten. Ik wil voor een betere warmte verdeling alleen een dunne oven plaat direct op de bodem leggen.
gevraagd

4 antwoorden

  • Ik kan je geen advies geven uit eigen ervaring over deze situatie.Wel denk ik dat ook een belangrijke factor hier kan zijn;hoe geleidelijk kun je de oven opstoken.Zou dit bijvoorbeeld met 50 graden per uur gaan, dan vindt al een veel langzamere warmte verdeling plaats.

    Rob

    beantwoord
  • Hallo Jaro,mijn ervaring heeft me geleerd dat je aan 1cm bovenruimte genoeg hebt.
    Ik stook in een oven van 64cm hoog potten welke opgebouwd zijn tot+- 67cm hoog en terugkrimpen in leerharde staat tot ongeveer 63 cm.
    Verder drogen doe ik in de oven voorafgaand aan de gecombineerde biscuit/glazuurbrand,dit alles doe ik in een stook.
    Mijn potten zijn steengoed en worden op +-1250oc gestookt..
    Restkrimp is dan nog +- 6cm tijdens deze stook.
    Als jouw stuk stookdroog dus 1cm kleiner is dan de ovenhoogte zie ik geen probleem,het is wel heel voorzichtig inschuiven.
    Ik zet mijn potten altijd op een gladde kunststoffolie,
    ongeveer bodemlengte 5/8,waarna ik de voorzijde een weinig naar achter kantel en trek het vrijgekomen folie
    weg.
    Van de spiraalzijden houdt ik altijd 2tot 3cm ruimte.
    Succes.
    beantwoord
  • Hallo,

    Ik heb laatst een vingerling oven gekocht zonder enige regelknoppen erop. Wanneer ik de stekker in het stopcontact doe begint de oven direct warm te worden.
    Hoe weet ik nu hoe lang ik de oven aan moet laten en welke temperatuur het is?
    beantwoord
  • Bente, stekker eruit en eerst een controle-systeem installeren met temperatuur-meting. Goedkoop en degelijk systeem is een Kiln sitter. Bevraag bij leveranciers keramisch materiaal.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.