ALGEMEEN > Stoken > keramiek is bros na biscuitstook

Hallo,
Ik heb een roderveld piramide gasoven en daarin heb ik al vaker een biscuitstook gedaan die goed gelukt was. Nu echter heb ik een hele bak met brosse werkstukken. De kleur van de witbakkende klei is rose en de kleur van de zwartbakkende klei is rood.
Ik heb hetzelfde schema aangehouden als voorgaande keer. Dat schema duurt 5 uur en gaat tot 960 C.
Nu moest ik echter mijn gasflessen verwisselen rond de 800 C omdat ik de druk niet meer kon opvoeren dus temperatuur zakte. Tijdens het verwisselen van de gasflessen daalt de temperatuur ook.
Mijn vraag is nu of het hier door komt. En zo ja, wat is dan de beste temperatuur om gasflessen te verwisselen. (Het is een beetje zonde van het gas om de flessen niet leeg te maken maar ik red net geen 3 stoken met de gasflessen van 5 liter)
Mijn derde vraag is of ik nu mijn werk kan gaan glazuren en het nogmaals bakken tot 1040 C. Wordt de keramiek dan steengoed of heeft dat geen zin?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Groet
Anita
gevraagd

4 antwoorden

  • Anita,
    - vermoedelijk is er wat stuk bij de temperatuur-meting ( thermokoppel ?)
    - Bisquitstook in 5 uur naar 960°C is ook wat kort. Je moet er minstens 1 à 2 uur langer over doen. Als men in de keuken enkel op temperatuur werk, zal er zeker al eens een gebak mislukken.
    - Een gasfles vervangen tijdens de stook is helemaal niet erg, zolang je maar het schouwgat direct afsluit ( ev. ook de brander-ingang als dat mogelijk is) en snel werkt bij vervanging. Als alles reeds klaar staat is dit in een wip gedaan niet ?
    - Je kan deze onderbakken werkstukken zeker glazuren en nogmaals bakken. Op deze temperatuur heb je nog geen steengoed maar aardewerk.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien voor je reactie.
    De pyrometer gaf gewoon een temperatuur in stijgende lijn aan dus lijkt me niet dat daar wat mee mis is. Het gat boven in de oven heb ik niet afgesloten dat zal ik de volgende keer doen. Het verwisselen in een wip is nog niet zo aan de orde denk ik haha, ben nog niet zo bedreven maar wel staat alles klaar idd.
    Ik heb het nog eens elders nagevraagd en de kleur en brosheid duiden erop dat ik niet hoger gestookt heb als 800 graden volgens diegene. Misschien toch te snel weer opgestookt naar de 960 graden ivm de daling na het verwisselen van de gasflessen.
    Blijft een moeilijk iets dat stoken :) Maar we gaan het gewoon weer proberen.
    Nogmaals bedankt en fijn weekend!
    groet
    Anita
    beantwoord
  • Anita, de onderbreking in bisquitstook kan absoluut niet de oorzaak zijn, integendeel! Als de meting 960°C laat zien en nog zo bros werk zou ik toch eens stoken met een serie ( 3 ) smeltconen om hier uitsluitsel door te krijgen. Nu is dit met bisquit nog niet erg, maar wat als je glazuur gaat stoken met foutieve meting ?
    beantwoord
  • ga ik doen, dank je wel weer Lucien.
    Morgen maar langs keramikos voor de smeltconen :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.